Robin Berg Startet 28.Februar.2016 Link til dette innlegget Startet 28.Februar.2016 Da blir det montering av min gamle 50 Johnson i løpet av uka, den skal på en Rana 17 Fisk. Motoren er pusset ned og syregrunnet før jeg lakkerte den. Girhuset har det tatt tid med, det ble levert inn på et verksted i fjor sommer for demontering slik at jeg fikk byttet alt av tetninger. Hadde start på den i går for første gang, startet og gikk som ei klokke. Ingen tvil om at det kan bli litt overkill på en Rana 17, men jeg bruker den til fiske og trengte en større motor enn den 30 jeg hadde på. Speielen på Ranaen er forsterket fra innsiden, jeg pusset ned hele motrorbrønnen og la inn 4 lag med flettet duk. Jeg fikk også laget en aluminiumsplate på mål som ligger knekt over speielen for ekstra styrke. Noen som tipper på hva jeg kan få av fart med 50hk? Fikk litt over 25 knop med en 30 Evinrude på tom båt, men med last så var det stopp! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 25 knop med 30hk , målt med gps? Åpen båt? Har kjørt båten med 40hk , og det takler den helt fint, ikke så stor forskjell opp til 50, så kjørt med fornuft så ser jeg ingen problemer Den jeg kjrte med 40hk gjorde 26-27, men den hadde også propell som tålte litt last uten at det ble for tungt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Robin Berg Svart 2.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 Jepp åpen båt og målt med gps, en kjenning jeg har med samme båten og 40hk med vindskjerm gjør ca 24. Er kommet hjem nå fra jobb, så skal montere den i morgen eller fredag. Blir i allefall spennende å se hvordan det går :-) Sitér dette innlegget Link to post
Robin Berg Svart 4.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2016 Da fikk jeg satt ut båten i kveld, ble en liten test tur. Satte på en veldig lett propell siden jeg skal fiske med den fremover, men klokket inn 29 knop på full gass med Gps. Sitér dette innlegget Link to post
Robin Berg Svart 5.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2016 Det er en 1985 modell, jeg har heller ikke gjort noe spesielt med bunnen. Den trenger uten tvil en ny runde med bunnstoff. Båten er fra ca 1980, den total renoverte jeg for ca 2 år siden. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2016 slett ikke værst fart det. Har du styrekonsoll bak eller foran? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Robin Berg Svart 5.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2016 Har styrekonsollen sidemontert midt i båten som orginalt, har ennå troen på at jeg skal klare over 30 knop når den er bunnsmurt og med rett propell. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2016 raftsundmoped med trimsett Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Robin Berg Svart 5.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2016 Jepp, spent på hvordan det går når jeg har fyldt båten med fisk ;-) Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 25.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2016 Hei,ser du har byttet det røret som holder motor og motorfeste sammen... den som man trer styrekabelen igjennom. Er denne vanskelig å bytte og hvor mye kostet dette røret ink. boltene på siden? Sitér dette innlegget Link to post
Robin Berg Svart 29.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2016 Hei Har vært uten data en stund nå, og venter på nye harddisker etter at de røk....men uansett, det røret bestilte jeg på ebay, husker ikke prisen men rundt 300 nkr mener jeg. Tar seg betydelig bedre ut enn den ruststangen som var der fra før. Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 29.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2016 Ok takk for svar. Hvordan var den og bytte,hvar det vanskelig og hvordan gjorde du det? Jeg har skrudd endel før,men da på innenbordsmotorer... utenbordsmotorer har jeg ikke så mye peiling på gitt... :D Sitér dette innlegget Link to post
Robin Berg Svart 30.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2016 Helt greit å skifte, jeg tok av klavene som motoren henger på å fikk gjort litt sveisearbeid siden forrige eier åpenbart ikke har hatt den skrudd skikkelig fast på båten, med følgende at hullene var utvidet. ellers så har det meste under motoren vært demontert, pusset ned og lakkert før montering. Alt av pakninger i undervannshus er også skiftet. Hvis du legger motoren på rygg er det bare å skru løs en av mutterne for å trekke den ut. Har gjort ganske mye med motoren før jeg fikk tatt den i bruk, stod hele 1 år på land. Nå venter jeg på ny tenningslås da jeg har overslag på den gamle. Det jeg har handlet av deler er kjøpt på ebay. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.