Jump to content

Da er endelig 50 Johnson klar til montering

Robin Berg

Recommended Posts

Da blir det montering av min gamle 50 Johnson i løpet av uka, den skal på en Rana 17 Fisk. Motoren er pusset ned og syregrunnet før jeg lakkerte den. Girhuset har det tatt tid med, det ble levert inn på et verksted i fjor sommer for demontering slik at jeg fikk byttet alt av tetninger. Hadde start på den i går for første gang, startet og gikk som ei klokke. Ingen tvil om at det kan bli litt overkill på en Rana 17, men jeg bruker den til fiske og trengte en større motor enn den 30 jeg hadde på. Speielen på Ranaen er forsterket fra innsiden, jeg pusset ned hele motrorbrønnen og la inn 4 lag med flettet duk. Jeg fikk også laget en aluminiumsplate på mål som ligger knekt over speielen for ekstra styrke. Noen som tipper på hva jeg kan få av fart med 50hk? Fikk litt over 25 knop med en 30 Evinrude på tom båt, men med last så var det stopp!

bilde

bilde

bilde

25 knop med 30hk , målt med gps?   Åpen båt?  

Har kjørt båten med 40hk , og det takler den helt fint, ikke så stor forskjell opp til 50, så kjørt med fornuft så ser jeg ingen problemer 

Den jeg kjrte med 40hk gjorde 26-27, men den hadde også propell som tålte litt last uten at det ble for tungt

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 3 uker senere...

Helt greit å skifte, jeg tok av klavene som motoren henger på å fikk gjort litt sveisearbeid siden forrige eier åpenbart ikke har hatt den skrudd skikkelig fast på båten, med følgende at hullene var utvidet. ellers så har det meste under motoren vært demontert, pusset ned og lakkert før montering. Alt av pakninger i undervannshus er også skiftet. Hvis du legger motoren på rygg er det bare å skru løs en av mutterne for å trekke den ut. Har gjort ganske mye med motoren før jeg fikk tatt den i bruk, stod hele 1 år på land. Nå venter jeg på ny tenningslås da jeg har overslag på den gamle. Det jeg har handlet av deler er kjøpt på ebay.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...