Scand Baltic Startet 28.Februar.2016 Link til dette innlegget Startet 28.Februar.2016 Bytter alle gjennomføringer i båten for tiden. I den sammenheng sjekket jeg også de utvendige sinkanodene (Fairline). Fant ut at her var ingen kontakt. Sjekket så selve boltene og skjønte hvorfor det ikke var noe kontakt der. På styrbord side var de ganske så rustne. De ble kappet av og fjernet. Skal lage nye, men hva slags matriale skal jeg bruke? Trodde disse var syrefaste, men de var rustet/ tæret en del pluss at de var litt magnetiske. Blir det feil m.t.p. spenningsrekkefølgen å lage nye i syrefast? Evnt. hva skal brukes her? Takknemlig for tips her. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2016 Spiller liten rolle. Arealet til bolten regner jeg med er marginalt i forhold til anoden. Jeg hadde nok brukt varmgalv. stål. Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 28.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2016 Takk for svar Hulda. Hva med syrefast? Har grei tilgang på det. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 Eg har brukt syrefaste bolter til zink både på glassfiberbåt, og nå på alubåt. Har ikkje tenkt over det som noko problem. Flatjernet som er støypa fast i litt større zink for å sveise / bolte zink er magnetisk, men om det er svart galvanisert eller anna har eg ikkje tenkt over. Eg har 3kilos zinker. Akselzink som man klemmer rundt aksel er alltid levert med rustfrie bolter, men om de er 304 eller 316 har eg ikkje tenkt over. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hulda Svart 29.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 Ingen grunn til å dramatisere, bruk gjerne A4 (rustfritt). Men jeg ville vel rynket en liten smule ved bruk av A2. Men hadde jeg bare hatt sistnevnte, ville jeg brukt dem. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 29.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 Den orginale propellmutter anoden i fra Vetus, som jeg alltid kjøpte til Polaren, hadde medfølgende bolt i A2. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 A2 er i sjøvann tilbøylig til spenningskorrosjon, mer enn A4. Derfor anbefalingen. Anode vil (til en grad) virke preventivt. Men dette er marginale betraktninger, ingen big deal. Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 29.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 Takker for gode svar. Da lager jeg nye i 316. Det har vel noe med pris å gjøre at det ikke ble valgt syrefast fra verft. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.