JSM Startet 29.Februar.2016 Link til dette innlegget Startet 29.Februar.2016 Tiden er moden for å bytte registerreima på min Perkins Prima M60 og jeg har planer om å gjøre det selv. Motoren er tilnærmet lik VP MD22. Har funnet fremgangsmåte med bilder og har det meste som behøves bortsett fra reimspennsmåler. Tror folket det er greit med en slik som i denne linken? https://www.bildeler.no/reimstrammings-maler/?Vare=66934 Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 29.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 (redigert) Jeg skiftet reima på min Perkins Prima i forfjor. Vil du gjøre det enkelt søker du opp instruksjonsboka på nettet, der står det hvor langt du kan trekke ut eller vri reima når den har riktig spenn. Tenker at hvis det er godt bok for Perkins å anbefale en slik metode for stramming er det godt nok for meg også Husker dessverre ikke her og nå hvor mye vridning det var snakk om, men det står beskrevet på nett. Jeg bruker alltid en metode jeg lærte av en bekjent som er motormekaniker når jeg skifter registerreim. Han viste meg metoden en gang slik at jeg kunne bruke den selv. Bruker en tapetkniv og kløyver reima på langs mens den står på hjulene på motoren. Slik kan halvparten av reima trekkes av hjulene. Resten står da igjen og sørger for at ingenting forskyver seg. Så skyves den nye reima inn og du kan visuelt sjekke at tennene på den nye reima og den gamle halvparten stemmer i forhold til hverandre. Stemmer tennene på den nye reima med den gamle kan du kutte den gamle av for så å skyve den nye helt inn og stramme opp strammehjule (dette bør som regel skiftes sammen med reima). Selvfølgelig viktig å være forsiktig når du kapper den gamle reima så du ikke kommer borti den nye og skader denne. En metode jeg har brukt i mange år på biler, fungerer like godt på båtmotorer Hvis du likevel ønsker å låse veiv og kam slik at ting ikke forskyver seg går dette an ved å sette f.eks. en borr eller lignende inn gjennom låsehullet på styrbord side av motoren bak "svinghjulet". Det er også et låsehull oppå motoren, se instruksjonsboka for nøyaktigere beskrivelse. Da er du helt sikker på at det ikke blir forskyvninger i timingen når du skifter reima, men strengt tatt er det ikke nødvendig hvis du bruker "tapetknivmetoden" beskrevet ovenfor. Redigert 29.Februar.2016 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
engestol Svart 29.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 Om du kan vri reima ca 90 grader der det er lengst mellom løpehjul/reimhjul, så er den stram nok :) Enkel og grei metode syns jeg da :) Sitér dette innlegget Link to post
Fergu Svart 29.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 Jeg har samme motor, men med Volvo logo; TAMD22. Byttet reim for et par år siden.Kjøpte først et regreimverktøy hos Biltema, det funket ikke i det hele tatt. Kjøpte da et digitalt verktøy fra Kina, Fungerer perfekt. Kjøpte også en Haynes bok via EBAY England for Austin / Rover Maestro & Montego. Kostet rundt 75kr med frakt. I tillegg fant jeg Volvo sin originale bok på nettet. . Har tuklet en hel del med regreimer. Vil gjerne ha en som er så "Fersk" som mulig. Noen merker reimene med produksjonsdato, finnes til og med best før dato på reimer fra Contitech. Kjøpte først en DAYCO reim. Den var 15 år gammel. Endte opp med Volvo original fra Ragnar Ringstad i Fredrikstad. Fikk bilder etc. på forhånd. Minnes at reima var 2 år gammel regnet fra produksjonsdato. Mener at 5 år er godkjent lagringstid. Her er det link til verktøyet jeg kjøpte, mulig det finnes på EBAY også: http://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20160229112932&SearchText=btt2880 Sitér dette innlegget Link to post
JSM Svart 29.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 Takk for gode råd! Har Haynes boken så nå er det bare å få bestilt delene. Ser at det er en del som bytter kjølevannspumpe samtidig med regreimen da man kommer lett til. Hvordan vurderer man om denne bør byttes? Sitér dette innlegget Link to post
Fergu Svart 29.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 Jeg valgte å ikke bytte min pumpe, Motoren har bare gått 650 timer. Ingen slakk, eller lekkasje. Erindrer at det finnes flere varianter vannpumpe. Mulig en for bil og en for båt? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.