Jump to content

Måleverktøy for registerreim


JSM

Recommended Posts

Jeg skiftet reima på min Perkins Prima i forfjor. Vil du gjøre det enkelt søker du opp instruksjonsboka på nettet, der står det hvor langt du kan trekke ut eller vri reima når den har riktig spenn. Tenker at hvis det er godt bok for Perkins å anbefale en slik metode for stramming er det godt nok for meg også :wink: Husker dessverre ikke her og nå hvor mye vridning det var snakk om, men det står beskrevet på nett.

 

Jeg bruker alltid en metode jeg lærte av en bekjent som er motormekaniker når jeg skifter registerreim. Han viste meg metoden en gang slik at jeg kunne bruke den selv. Bruker en tapetkniv og kløyver reima på langs mens den står på hjulene på motoren. Slik kan halvparten av reima trekkes av hjulene. Resten står da igjen og sørger for at ingenting forskyver seg. Så skyves den nye reima inn og du kan visuelt sjekke at tennene på den nye reima og den gamle halvparten stemmer i forhold til hverandre. Stemmer tennene på den nye reima med den gamle kan du kutte den gamle av for så å skyve den nye helt inn og stramme opp strammehjule (dette bør som regel skiftes sammen med reima). Selvfølgelig viktig å være forsiktig når du kapper den gamle reima så du ikke kommer borti den nye og skader denne. En metode jeg har brukt i mange år på biler, fungerer like godt på båtmotorer :smiley:

 

Hvis du likevel ønsker å låse veiv og kam slik at ting ikke forskyver seg går dette an ved å sette f.eks. en borr eller lignende inn gjennom låsehullet på styrbord side av motoren bak "svinghjulet". Det er også et låsehull oppå motoren, se instruksjonsboka for nøyaktigere beskrivelse. Da er du helt sikker på at det ikke blir forskyvninger i timingen når du skifter reima, men strengt tatt er det ikke nødvendig hvis du bruker "tapetknivmetoden" beskrevet ovenfor.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post

Jeg har samme motor, men med Volvo logo; TAMD22. Byttet reim for et par år siden.Kjøpte først et regreimverktøy hos Biltema, det funket ikke i det hele tatt. Kjøpte da et digitalt verktøy fra Kina, Fungerer perfekt. Kjøpte også en Haynes bok via EBAY England for Austin / Rover Maestro & Montego. Kostet rundt 75kr med frakt. I tillegg fant jeg Volvo sin originale bok på nettet.

.

 

Har tuklet en hel del med regreimer. Vil gjerne ha en som er så "Fersk" som mulig. Noen merker reimene med produksjonsdato, finnes til og med best før dato på reimer fra Contitech. Kjøpte først en DAYCO reim. Den var 15 år gammel. Endte opp med Volvo original fra Ragnar Ringstad i Fredrikstad. Fikk bilder etc. på forhånd. Minnes at reima var 2 år gammel regnet fra produksjonsdato. Mener at 5 år er godkjent lagringstid.

 

Her er det link til verktøyet jeg kjøpte, mulig det finnes på EBAY også:

http://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20160229112932&SearchText=btt2880

 

bilde

bilde

bilde

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...