Kenneth Finsås Startet 29.Februar.2016 Link til dette innlegget Startet 29.Februar.2016 Vurderer å kjøpe en sjark som har en BMC-motor som jeg enda ikke har fått identifisert, men mener det er en 1500 eller 1800. Nåværende eier fikk i sin tid opplyst at det var en Leyland 47Hk, men noen her ser kanskje det ut i fra bildene? Uansett, motoren er blitt skrudd på og etterlatt slik dere ser på bildene her siden i sommer, dvs. at den har stått ute i vær og vind med de ulemper dette har. Jeg var å sjekket den litt nærmere i dag, og ser at oljen er svart og fin på den. Når jeg dreide den rundt, var det ikke antydning til at den var fast, og jeg kjente kompressjon etter ca. en halv omdreining. Etter litt mer dreining var det bom stopp, og når jeg prøvde å dreie motsatt vei var det greit i noen cm, så bom stopp i den retningen også. Vi snakker stål mot stål og ikke noe kompressjon etc. her, så jeg ble litt bekymret. Løftet av toppdekselet, og der såg alt fint ut, ikke antydning til skader, rust eller annen forurensning. Jeg hadde ikke tid å se mer på motoren i dag, så ønsker å høre om noen her har litt peiling på hva som kan være årsaken til at jeg ikke fikk dreid motoren. Jeg såg heller ikke noen kjølesløyfe på båten, ei heller radiator, så ble litt i tvil om hva som mangler her? Om den er ferskvannskjølt, skal det ikke være radiator, og kan det evt. hentes ut varmvann til å montere varmeapparat fra bil i styrhus? I tillegg hadde det vært greit å vite om dette er vanskelige motorer å reparere, med tanke på om det er enklere å få tak i en ny motor enn å evt. reparere. Om motorbytte skulle bli aktuelt, er dette en grei motor om vedlikehold er ok, eller er de så dårlige som man skulle få inntrykk av etter et søk her inne? Vil i så fall en 30Hk Sabb være et bra alternativ, eller finnes det andre motorer i samme vekt/størrelse som er å anbefale? Som dere skjønner; mange spørsmål som er vanskelig å formulere, så all info mottas med takk her. Bilder fra salgsannonse, tatt i sommer: Bilder tatt i dag (ser jeg skulle tatt flere og mer detaljerte, dette kan jeg gjøre senere): Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 29.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 (redigert) Den har varmeveksel, den til venstre i bilde på nederste bilde. Den står ikke i gear da? Skal være greie motorer dette, hadde en slik i forrige båt. Redigert 29.Februar.2016 av Oystein Ny (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Finsås Svart 29.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 Om den står i gir, vil ikke bare propellen bli med rundt? Mener jeg la litt kraft på, forsiktig, uten at noe skjedde. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 29.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 Er jo kjente motorer dette. Og som nevnt, det er varmeveksler på den, så tæret innvendig er den nok ikke. Ser ut som det sitter en ZF-kasse på den også. Hvorfor den ikke går rundt kan jeg ikke svare på. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Finsås Svart 29.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 Kan du si om det er en 1500 eller en 1800? Hvilke ytre kjennetegn kan jeg evt. se etter? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 29.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 Du skal være veldig veldig veldig sterk for å klare å dra den rundt med propellen. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 29.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 For meg ser det ut til at girsjalten på kassa står i revers siden den luter forover. Når den luter bakover så står den i gir forover på min. Altså, da burde frigir være sånn ca rett opp. Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 29.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 Hvis diesel pumpa står rett ut av blokka så er det 1.5.. Parallelt med blokka er 1.8 Trur eg..... Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 1.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 Det står på et av bildene om det er 1500 eller 1800, noen som ser det :-) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 Det er nok en 1800. Tok et søk på LD50H som det står på skiltet, og fikk opp 50hk. 1500 er 39 hk... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grimme Elling Svart 1.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 Ser at motoren ikke har mutrene i toppdekselet montert. Heller ikke lekkoljeslangene øverst på dysene. Hvis den har stått slik utildekket hele vinteren, kan det nok ha kommet vann på steder hvor du ikke vil ha det. Vipp av toppdekselet og se hvor rustbefengt det er på vippetøy osv. Ta med en stor skiftnøkkel og sett på veivakselen foran på motoren og se om du får dreid den rundt. Er det kommet en del vann inn i motoren, kan det fort være et omfattende prosjekt. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Finsås Svart 1.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 Flere som sier det er en 1800, så det er nok det ja, men 50Hk, yter disse så mye? Ser så mangt ang. effekten på nettet. Ser at motoren ikke har mutrene i toppdekselet montert. Heller ikke lekkoljeslangene øverst på dysene. Hvis den har stått slik utildekket hele vinteren, kan det nok ha kommet vann på steder hvor du ikke vil ha det. Vipp av toppdekselet og se hvor rustbefengt det er på vippetøy osv. Ta med en stor skiftnøkkel og sett på veivakselen foran på motoren og se om du får dreid den rundt. Er det kommet en del vann inn i motoren, kan det fort være et omfattende prosjekt. Refererer til det jeg skrev i starten her: "Jeg var å sjekket den litt nærmere i dag, og ser at oljen er svart og fin på den. Når jeg dreide den rundt, var det ikke antydning til at den var fast, og jeg kjente kompressjon etter ca. en halv omdreining. Etter litt mer dreining var det bom stopp, og når jeg prøvde å dreie motsatt vei var det greit i noen cm, så bom stopp i den retningen også. Vi snakker stål mot stål og ikke noe kompressjon etc. her, så jeg ble litt bekymret. Løftet av toppdekselet, og der såg alt fint ut, ikke antydning til skader, rust eller annen forurensning." Dvs. jeg ser ikke noe tegn på at der er vann i oljen eller forurensing/rust under toppdekselet, så jeg har en følelse av at en grundig vask med diesel, samt et par kjappe oljeskift med filter etter oppstart kan løse evt. forurensing. Håper på at jeg slipper å demontere mer, for da baller det på seg så mye at en komplett overhalt motor til rundt 10 lapper (Finn.no) er å foretrekke tror jeg.... Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 1.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 Ja, ok. Da gikk jeg litt for raskt igjennom. Når den går rundt (ihvertfall delvis) og ser skapelig ut, så er det håp. Men hvis den butter, så kan det vel hende at det har dannet seg noen kanter i sylindrene der stemplene har stått (hvis du ikke finner andre åpenbare grunner). Noen ville vel rådet til å plukke av topplokket og se hvordan det ser ut. Slik denne motoren står, med fri adkomst på alle kanter, er det jo en takknemlig oppgave å skru på den. Kjøper du deg et pakningssett til toppen samt nytt registerkjede, koster ikke dette mer enn en drøy tusenlapp fra England. Da kan du demontere topp for å inspisere (evt slipe) ventiler samt gå over dyser, og se på evt rust-kanter i sylinderveggen. Det blir litt jobb som du lærer masse av, også får du såpass kjennskap til motoren at du kommer til å stole på den på en helt annen måte. Lykke til uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Finsås Svart 1.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 Høres ikke så ille ut slik du beskriver det, og har jo skrudd en del bilmotor før i tiden, så det er nok ikke så ille. Det er bare det med tiden da..... :) Men den "buttingen" er nok mer enn bare spor i sylinder, jeg heller mer til at det er giret som lurer meg, da det er totalt bom stopp og man hører på lyden at det er noe kraftig som stopper deg. Mulig den gikk inn i gir når jeg roterte første gangen, og dermed opplever jeg å ikke få til å rotere andre veien også, er en viss logikk i det. Jeg skal se mer på det over helgen når jeg er hjemme på jobb, så kanskje jeg finner ut at det ikke er så ille som jeg tror. Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 1.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 Har du skrudd før, så er dette bare barnematen (bortsett fra tomme-verktøyet du må ha). Enkel og grei konstruksjon, ikke mye hokus-pokus. Altfor mange av disse motorene er blitt skiftet ut altfor tidlig. Som med alt annet, bare å passe litt på med oljepeiling og sjekk av kjølevann. Er disse tingene på plass, så har du en driftssikker og økonomisk maskin i den BMCen. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Finsås Svart 1.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 (redigert) Tommeverktøy har jeg noe av da jeg tidligere har hatt Amcar, så her er det vel bare opp til en selv. Virker i utgangspunktet som at det er liten risiko med dette kjøpet, da prisen på båten er helt grei, også om motor må jobbes en del med. Ble først litt skeptisk til BMC etter å ha lest her, men etter å ha brukt litt mer tid, ser det til at de faktisk er ganske så solide. Og som du sier, som med alt annet er det bruken og ettersynes, eller mangel på det, som gjerne fører til problemer. Redigert 1.Mars.2016 av Kenneth Finsås (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 1.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 Ja, det står på skiltet, står også stemplet 1800 på blokka til venstre for luftfilteret. Bilde 4 Bmc'en er bombesikker så denne får du garantert i gang igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 1.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 Gode motorer dette. Hadde en 1,5 l/36 HK i en Fram 25. Den hadde gått nærmere 10 000 timer da jeg solgte båten. Fortsatt helt pålitelig. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 Håper på at jeg slipper å demontere mer, for da baller det på seg så mye at en komplett overhalt motor til rundt 10 lapper (Finn.no) er å foretrekke tror jeg.... En overhalt motor til 10 lapper tror jeg du skal lete lenge etter. Du får I beste fall en nyovermalt utslitt en. Si heller 25-30, så er det en mulighet for at noen faktisk har gjort noe med den... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kenneth Finsås Svart 1.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 Ligger 2 på finn, en til 10 og 1 til 14, om jeg ikke husker feil. ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.