Jump to content

Vurderer båtkjøp med BMC-motor i ukjent stand, ønsker tips og råd.

Kenneth Finsås

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe en sjark som har en BMC-motor som jeg enda ikke har fått identifisert, men mener det er en 1500 eller 1800. Nåværende eier fikk i sin tid opplyst at det var en Leyland 47Hk, men noen her ser kanskje det ut i fra bildene? Uansett, motoren er blitt skrudd på og etterlatt slik dere ser på bildene her siden i sommer, dvs. at den har stått ute i vær og vind med de ulemper dette har. Jeg var å sjekket den litt nærmere i dag, og ser at oljen er svart og fin på den. Når jeg dreide den rundt, var det ikke antydning til at den var fast, og jeg kjente kompressjon etter ca. en halv omdreining. Etter litt mer dreining var det bom stopp, og når jeg prøvde å dreie motsatt vei var det greit i noen cm, så bom stopp i den retningen også. Vi snakker stål mot stål og ikke noe kompressjon etc. her, så jeg ble litt bekymret. Løftet av toppdekselet, og der såg alt fint ut, ikke antydning til skader, rust eller annen forurensning. Jeg hadde ikke tid å se mer på motoren i dag, så ønsker å høre om noen her har litt peiling på hva som kan være årsaken til at jeg ikke fikk dreid motoren. Jeg såg heller ikke noen kjølesløyfe på båten, ei heller radiator, så ble litt i tvil om hva som mangler her? Om den er ferskvannskjølt, skal det ikke være radiator, og kan det evt. hentes ut varmvann til å montere varmeapparat fra bil i styrhus? I tillegg hadde det vært greit å vite om dette er vanskelige motorer å reparere, med tanke på om det er enklere å få tak i en ny motor enn å evt. reparere. Om motorbytte skulle bli aktuelt, er dette en grei motor om vedlikehold er ok, eller er de så dårlige som man skulle få inntrykk av etter et søk her inne? Vil i så fall en 30Hk Sabb være et bra alternativ, eller finnes det andre motorer i samme vekt/størrelse som er å anbefale?

Som dere skjønner; mange spørsmål som er vanskelig å formulere, så all info mottas med takk her.

Bilder fra salgsannonse, tatt i sommer:

bilde

bilde

Bilder tatt i dag (ser jeg skulle tatt flere og mer detaljerte, dette kan jeg gjøre senere):

bilde

bilde

bilde

Ser at motoren ikke har mutrene i toppdekselet montert. Heller ikke lekkoljeslangene øverst på dysene. Hvis den har stått slik utildekket hele vinteren, kan det nok ha kommet vann på steder hvor du ikke vil ha det. 

Vipp av toppdekselet og se hvor rustbefengt det er på vippetøy osv. Ta med en stor skiftnøkkel og sett på veivakselen foran på motoren og se om du får dreid den rundt.

Er det kommet en del vann inn i motoren, kan det fort være et omfattende prosjekt.

Flere som sier det er en 1800, så det er nok det ja, men 50Hk, yter disse så mye? Ser så mangt ang. effekten på nettet.

Grimme Elling skrev On 1.3.2016 at 7.47:

Ser at motoren ikke har mutrene i toppdekselet montert. Heller ikke lekkoljeslangene øverst på dysene. Hvis den har stått slik utildekket hele vinteren, kan det nok ha kommet vann på steder hvor du ikke vil ha det. 

Vipp av toppdekselet og se hvor rustbefengt det er på vippetøy osv. Ta med en stor skiftnøkkel og sett på veivakselen foran på motoren og se om du får dreid den rundt.

Er det kommet en del vann inn i motoren, kan det fort være et omfattende prosjekt.

Refererer til det jeg skrev i starten her: "Jeg var å sjekket den litt nærmere i dag, og ser at oljen er svart og fin på den. Når jeg dreide den rundt, var det ikke antydning til at den var fast, og jeg kjente kompressjon etter ca. en halv omdreining. Etter litt mer dreining var det bom stopp, og når jeg prøvde å dreie motsatt vei var det greit i noen cm, så bom stopp i den retningen også. Vi snakker stål mot stål og ikke noe kompressjon etc. her, så jeg ble litt bekymret. Løftet av toppdekselet, og der såg alt fint ut, ikke antydning til skader, rust eller annen forurensning."

Dvs. jeg ser ikke noe tegn på at der er vann i oljen eller forurensing/rust under toppdekselet, så jeg har en følelse av at en grundig vask med diesel, samt et par kjappe oljeskift med filter etter oppstart kan løse evt. forurensing. Håper på at jeg slipper å demontere mer, for da baller det på seg så mye at en komplett overhalt motor til rundt 10 lapper (Finn.no) er å foretrekke tror jeg....

Ja, ok. Da gikk jeg litt for raskt igjennom.

Når den går rundt (ihvertfall delvis) og ser skapelig ut, så er det håp. Men hvis den butter, så kan det vel hende at det har dannet seg noen kanter i sylindrene der stemplene har stått (hvis du ikke finner andre åpenbare grunner). Noen ville vel rådet til å plukke av topplokket og se hvordan det ser ut. Slik denne motoren står, med fri adkomst på alle kanter, er det jo en takknemlig oppgave å skru på den. Kjøper du deg et pakningssett til toppen samt nytt registerkjede, koster ikke dette mer enn en drøy tusenlapp fra England. Da kan du demontere topp for å inspisere (evt slipe) ventiler samt gå over dyser, og se på evt rust-kanter i sylinderveggen.

Det blir litt jobb som du lærer masse av, også får du såpass kjennskap til motoren at du kommer til å stole på den på en helt annen måte.

Lykke til uansett. 

Høres ikke så ille ut slik du beskriver det, og har jo skrudd en del bilmotor før i tiden, så det er nok ikke så ille. Det er bare det med tiden da..... :)

Men den "buttingen" er nok mer enn bare spor i sylinder, jeg heller mer til at det er giret som lurer meg, da det er totalt bom stopp og man hører på lyden at det er noe kraftig som stopper deg. Mulig den gikk inn i gir når jeg roterte første gangen, og dermed opplever jeg å ikke få til å rotere andre veien også, er en viss logikk i det. Jeg skal se mer på det over helgen når jeg er hjemme på jobb, så kanskje jeg finner ut at det ikke er så ille som jeg tror.

Har du skrudd før, så er dette bare barnematen (bortsett fra tomme-verktøyet du må ha). Enkel og grei konstruksjon, ikke mye hokus-pokus. Altfor mange av disse motorene er blitt skiftet ut altfor tidlig. Som med alt annet, bare å passe litt på med oljepeiling og sjekk av kjølevann. Er disse tingene på plass, så har du en driftssikker og økonomisk maskin i den BMCen.

Tommeverktøy har jeg noe av da jeg tidligere har hatt Amcar, så her er det vel bare opp til en selv. Virker i utgangspunktet som at det er liten risiko med dette kjøpet, da prisen på båten er helt grei, også om motor må jobbes en del med. Ble først litt skeptisk til BMC etter å ha lest her, men etter å ha brukt litt mer tid, ser det til at de faktisk er ganske så solide. Og som du sier, som med alt annet er det bruken og ettersynes, eller mangel på det, som gjerne fører til problemer.

Redigert av Kenneth Finsås (see edit history)
  Kenneth Finsås skrev On 1.3.2016 at 7.52:

Håper på at jeg slipper å demontere mer, for da baller det på seg så mye at en komplett overhalt motor til rundt 10 lapper (Finn.no) er å foretrekke tror jeg....

En overhalt motor til 10 lapper tror jeg du skal lete lenge etter. Du får I beste fall en nyovermalt utslitt en. Si heller 25-30, så er det en mulighet for at noen faktisk har gjort noe med den...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...