Jump to content

Reserveantenne i tilfelle mastehavari

Krimart

Recommended Posts

Hei, 

jeg har en reserveantenne til VHFen jeg drasser på i tilfelle masten skulle ryke og med den antennen i toppen. Planen er å røske ut ledningen som er koblet på og plugge inn reserveantennen bak på VHF-radioen. Men ser for meg at stressnivået er høyt nok om noe slik skulle skje så det kan være en mer permanent løsing er bedre. Er det noen som har erfaring forslag til hvordan dette kan rigges? Har ingen targa eller utstyrsmast  på hekken så selve plasseringen av antennen kan være en utfordring. Håndholdt VHF  er jo en løsning men den har jo heller dårlig rekkevidde. 

Snekret sammen en 'Slim-Jim' antenne vha. Ca. 1,5 m 240ohms flatkabel og 4-5 meter 50 ohms coax med coackontakt. 1/2-times jobb med loddebolt og avbiter!

Funker bedre enn hovedantenna ombord.

Monterte den inn i bb. targabøyle. Usynlig :-)

Brukes til AIS-transponderen...

Ingen radialer eller jordforbindelse nødvendig.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Vil du ikke ha forbedret tingenes tilstand ganske mange hakk bare ved å montere den antenna du i dag har på hekken, med ferdig trekt kabel? Finnes ymse løsninger for festing av antenne på rekke, dette trenger ikke kreve eller koste allverden.

Er vel en stor fordel for rekkevidden å ha antennen i masten, jeg snakket om reserveløsning. Jeg har antennen, en kort pisk.

Enig i det. På min forrige båt hadde jeg en ekstra antenne etter en AIS-transponder på pushpit, og ledningen lå klar til å koble denne som nødantenne ved behov. Men om den ikke hadde vært der fra før, med kabel ferdig trukket, mener jeg det er bedre at den kan ligge trygt nede i båten for så å trekkes opp ved behov.  

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Er vel en stor fordel for rekkevidden å ha antennen i masten, jeg snakket om reserveløsning. Jeg har antennen, en kort pisk.

Mente selvsagt ikke at du skulle kutte ut antenna i mastetoppen til fordel på en montert på rekka.

Om det er bedre å ha reserveantenne ferdig montert og utsatt for en mast som faller eller å ha en løs antenne klar til montering kommer vel mye an på hva som skjer; for min egen del ville jeg gitt beng i begge deler og hentet frem nødpeilesender og satelittelefon.

Mente selvsagt ikke at du skulle kutte ut antenna i mastetoppen til fordel på en montert på rekka.

Om det er bedre å ha reserveantenne ferdig montert og utsatt for en mast som faller eller å ha en løs antenne klar til montering kommer vel mye an på hva som skjer; for min egen del ville jeg gitt beng i begge deler og hentet frem nødpeilesender og satelittelefon.

P.t. har jeg ingen av delene, men antagelig vil jeg kjøpe en PLB etterhvert. Uansett er ikke mastebrekk nødvendigvis en livstruende hendelse, så jeg ville neppe utløst nødpeilesenderen med mindre en person er alvorlig skadet,  eller det er hull på skroget. Men det kan være kjekt å ha muligheten til å be om assistanse. 

Har laget en Slim-Jim antenne ekstra, med en stump coax. Denne har jeg liggende oppkveilet. Lett å feste den til en glassfiber fiskestang som nødantenne...

Disse to linkene gir data og beskrivelse:

http://www.hamuniverse.com/slimjim.html

http://www.hamuniverse.com/2meter300ohmslimjim.html

(Lett å lage, og å avstemme med et SWR-meter…)

Den gode virkningsgraden på denne antennetypen skyldes lav horisontal utstrålingsvinkel.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...