Krimart Startet 29.Februar.2016 Link til dette innlegget Startet 29.Februar.2016 Hei, jeg har en reserveantenne til VHFen jeg drasser på i tilfelle masten skulle ryke og med den antennen i toppen. Planen er å røske ut ledningen som er koblet på og plugge inn reserveantennen bak på VHF-radioen. Men ser for meg at stressnivået er høyt nok om noe slik skulle skje så det kan være en mer permanent løsing er bedre. Er det noen som har erfaring forslag til hvordan dette kan rigges? Har ingen targa eller utstyrsmast på hekken så selve plasseringen av antennen kan være en utfordring. Håndholdt VHF er jo en løsning men den har jo heller dårlig rekkevidde. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 29.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 Vil du ikke ha forbedret tingenes tilstand ganske mange hakk bare ved å montere den antenna du i dag har på hekken, med ferdig trekt kabel? Finnes ymse løsninger for festing av antenne på rekke, dette trenger ikke kreve eller koste allverden. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 På forrige seiler hadde vi ferdig trukket reserveantenne på pushpit. Bare å plugge inn bak på VHFen. På Hulda har vi også reserveantenne. Gjenger innsveiset på targaen. Antenne med kabel henger pent kveilet opp i garasjen. Har ikke kommet lenger. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 29.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 Jeg har AIS-antenne på hekken som jeg kan benytte til dette.. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 29.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 Har kanal 70 antenna på hekken. Bytter om på radioen. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 29.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2016 (redigert) Snekret sammen en 'Slim-Jim' antenne vha. Ca. 1,5 m 240ohms flatkabel og 4-5 meter 50 ohms coax med coackontakt. 1/2-times jobb med loddebolt og avbiter! Funker bedre enn hovedantenna ombord. Monterte den inn i bb. targabøyle. Usynlig :-) Brukes til AIS-transponderen... Ingen radialer eller jordforbindelse nødvendig. Redigert 29.Februar.2016 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Krimart Svart 1.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 Vil du ikke ha forbedret tingenes tilstand ganske mange hakk bare ved å montere den antenna du i dag har på hekken, med ferdig trekt kabel? Finnes ymse løsninger for festing av antenne på rekke, dette trenger ikke kreve eller koste allverden. Er vel en stor fordel for rekkevidden å ha antennen i masten, jeg snakket om reserveløsning. Jeg har antennen, en kort pisk. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 1.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 vill du absolutt ha reserveantennen fast montert ? du får ju betydlig bedre rekkevidde hvis du for eksempel kan feste den i enden på spinakkerbommen og fester spinakkerbommen i pushpit ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Marwin Svart 1.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 For all del: Høyere er bedre! Jeg monterte den inn i targabøylen for å slippe 'antenneskog' på taket? AIS-rekkevidden er bra nok anyway? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Krimart Svart 1.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 Ikke absolutt på noe, som sagt ligger den nå løst, kanskje like greit å beholde den slik. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 1.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 Enig i det. På min forrige båt hadde jeg en ekstra antenne etter en AIS-transponder på pushpit, og ledningen lå klar til å koble denne som nødantenne ved behov. Men om den ikke hadde vært der fra før, med kabel ferdig trukket, mener jeg det er bedre at den kan ligge trygt nede i båten for så å trekkes opp ved behov. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
ravddo Svart 1.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 Jeg har som tråstarter reserveantennen trygt plassert nede i båten. Ved et mastehavari vet man ikke hvor masten kommer ned samtidig som det er wire og tauverk i alle rettninger. Det er ikke uvanelig at utstyr plassert over le får seg en trøkk. Jeg har derfor størst tro på en antenne som jeg monterer når mastehavariet har roet seg ned. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Euklid Svart 1.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 Er vel en stor fordel for rekkevidden å ha antennen i masten, jeg snakket om reserveløsning. Jeg har antennen, en kort pisk. Mente selvsagt ikke at du skulle kutte ut antenna i mastetoppen til fordel på en montert på rekka. Om det er bedre å ha reserveantenne ferdig montert og utsatt for en mast som faller eller å ha en løs antenne klar til montering kommer vel mye an på hva som skjer; for min egen del ville jeg gitt beng i begge deler og hentet frem nødpeilesender og satelittelefon. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 1.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 Mente selvsagt ikke at du skulle kutte ut antenna i mastetoppen til fordel på en montert på rekka. Om det er bedre å ha reserveantenne ferdig montert og utsatt for en mast som faller eller å ha en løs antenne klar til montering kommer vel mye an på hva som skjer; for min egen del ville jeg gitt beng i begge deler og hentet frem nødpeilesender og satelittelefon. P.t. har jeg ingen av delene, men antagelig vil jeg kjøpe en PLB etterhvert. Uansett er ikke mastebrekk nødvendigvis en livstruende hendelse, så jeg ville neppe utløst nødpeilesenderen med mindre en person er alvorlig skadet, eller det er hull på skroget. Men det kan være kjekt å ha muligheten til å be om assistanse. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 6.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2016 (redigert) Har laget en Slim-Jim antenne ekstra, med en stump coax. Denne har jeg liggende oppkveilet. Lett å feste den til en glassfiber fiskestang som nødantenne... Disse to linkene gir data og beskrivelse: http://www.hamuniverse.com/slimjim.html http://www.hamuniverse.com/2meter300ohmslimjim.html (Lett å lage, og å avstemme med et SWR-meter…) Den gode virkningsgraden på denne antennetypen skyldes lav horisontal utstrålingsvinkel. Redigert 6.Mars.2016 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Ove T Svart 6.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2016 Hej Här är en annan variant som i värsta fall kan göras av befintlig antennkabel. Det är dock bäst att ha en färdig att hänga upp. Fungerar väldigt bra.http://www.sxk.se/sa-har-gor-du-en-vhf-reservantenn Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.