Artekno Startet 1.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 1.Mars.2016 Målt 11 meter fra spinnakerfall i masta ned til festepunkt i baugspyd. Hva vil være passende forlikslengde på en flygende gennaker? Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Framtia Svart 1.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 (redigert) Ca 12 meter kanskje? Om du søker i målebrev på seiling.org vil man vel finne innmålte forlikslengder, men fikk feilmelding der nå i dag så mulig nettsiden er nede. Redigert 1.Mars.2016 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Artekno Svart 1.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 Ser kun angitt spinnakermål på målebrev. Har fått antydet noe rundt 12 meter, men ikke fått det bekreftet. Så ganske usikker. Ikke aktuelt med noe nytt uansett. Må være om jeg finner noe brukt, billig. Skulle derfor gjerne visst sikkert. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Hulda Svart 1.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 Jeg vil tro Framtia er i nærheten av sannheten, 'en bit lenger enn avstanden mellom festepunktene i mast og baug'. Jeg justerer lengden av festetauet nede på genakerpeket hvor mye 'flying' genakeren skal få lov til å oppføre seg. Hvorvidt det er 'lov' vet jeg ikke. Hulda seiler uansett ikke regatta mot andre enn seg selv. Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 1.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 (redigert) Tommelfinger regel for normal lense/sløre turgenaker. (Forstagets lengde- høyden av rekkestøttene (0,6 meter normalt) - evt snuffer lengde) x1,08= genakerens forlik. Hvis du har et baugspyd fri for forstag og rekkestøtter måler du til baugspydet i stedenfor forstagslengden og trenger ikke trekke fra for rekkkestøtter. Kjøper du brukt må du også passe på at skjøtepungtet akterut passer. Redigert 1.Mars.2016 av ravddo (see edit history) Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Framtia Svart 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 da klarte jeg å logge meg på seiling.org, og fant at hos meg er forliket på A2 21,06 meter, mens ISP er 18,1 meter. Dvs forlik er 1,16* spinnakerfallets lengde. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
ravddo Svart 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 ISP= Høyde spinnakerfall (er avstand fra innfesting spinnakerfall i mast til sheerline. Sheerline er tilnermet lik dekkshøyde.) Avhengig av hvor langt frem det er fra mast til feste av genaker blir lengden avhengig også av dette. En utregning på din båt Framtida er avstand fra fall til spyd ca 19,95 meter (Hvis masten hadde stått helt rett uten logging)og da blir genakeren ca 5,5 % lengre en avstanden. For å få dette riktig hadde jeg strekt et målbånd mellom festepungtene. Er genakerens festepungt fri forenfor forstag, hadde jeg funnet en genaker som var fra -5% til +8% av denne avstanden. Husk å trekke av for evt strømpe/rullesystem. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.