Spirit`ist Startet 1.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 1.Mars.2016 Har i et par sesonger hatt en liten lekkasje fra en styrepumpen - type Ultraflex front montert. Ikke mer en at jeg må tørke et par dråper i løpet av sesongen. Ser nå at det begynner å bli noe mer, og tenkte å utbedre dette før årets sesongen. I flg. Flak/BestMarin der den er kjøpt, finnes det få eller ingen deler eller pakninger. Pumpen var ny i 2007. Noe som er noe erfaring med dette - gode eller dårlige - og bringe til torgs..? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 1.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 En start er å fortelle hvor det lekker fra. Hvor på styrepumpen. Er det rundt akslingen til rattet, fra påfyllingshullet, fra slangetilkoblinger bak på pumpen? Sitér dette innlegget Link to post
Spirit`ist Svart 1.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 Sant nok Det er litt vanskelig og se, men det kommer ikke bakfra på pumpen, ikke ved lufteskrue. Det kan komme fra aksling, men i så fall så renner oljen på innsiden av "plasthuset". Oljen kommer ut mellom "plasthuset" og anleggsflaten der pumpen er festet. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 1.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 Hm, men det er vel ikke flere åpninger som det kan lekke fra fronten av pumpen enn rundt akslingen og evt lufteskrue - påfylling. Akslingen har en pakning som kan skiftes - sjekk hjemmesiden til ultraflex. Men det virker usannsynlig etter så kort tid? Ellers er det muligheten med lufteskruen. Lekkasje derfra lekker mellom plast og huset og er ikke så lett å oppdage at har sin opprinnelse derfra. Ellers er det huset som er sprukket?!?!? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 1.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2016 (redigert) Eg har ei Sleipner stryrepumpe bak, og her lakk det frå dag 1. Stor slark i akslingen som det lakk fra friskt. Fekk berre ein ny type o-ring på garantien. Den skulle bøte på det. Det ser det ut som den gjer, men den store slarken ville dei ikkje gjere noko med. Likar ikkje nytt som slarkar. Vart svært skuffa. Elendig kundebehandling! So du kan ha samme problemet sjølvt om du har eit anna merke. Redigert 1.Mars.2016 av Fjordgubbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Spirit`ist Svart 11.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2016 Takker for gode tips. Må nok krype til korset og demontere, med påfølgende oljesøl, og sjekke nevnte punkter. "Burkaen" skal av båten etter påske :-) Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 12.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2016 Fjordgubbe: Jeg har også en Sleipner styrepumpe, og samme problems. Vanskelig å skifte o-ring?? Mye søl? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 12.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2016 Fjordgubbe: Jeg har også en Sleipner styrepumpe, og samme problems. Vanskelig å skifte o-ring?? Mye søl? Nei, veldig enkelt. Du finn fort utav det. Men eg tømde ut hydraulikkolja, og hos meg stod den ute. Kunne gjort det langt enklare såg eg i ettertid. Mi pumpe var ny, men hadde lege fleire år på lager. Difor fekk eg ikkje ny på garantien. Berre ein pakkning som tar store sidevegs bevegelser etter fabrikasjonsfeil. Sor slark. Ingen grunn til å kjøpe norsk Sleipnerpumpe ser eg. Skammeleg av Sleipner. Kor mykje brukt er di? Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 13.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2016 Lite brukt, ca 400 timer/8 år gammel. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.