Jump to content

Hvordan behandle skrog etter å ha skrapt ned til gelcoat?

5nacks

Recommended Posts

Hei! Så var det snart tid for sjøsetting. Er nå ferdig med å skrape ned og pusse bunnen på seilbåten fra 1978. Gelcoaten er hel og fin. Har kommet frem, basert på det jeg har lest her på forumet, at man må smøre på x antall lag med 2 komponent epoxy før bunnstoff. Noen taler sterkt i mot å bruke 2 komp på en gammel båt.

Jeg vet det er ambisiøst, og kanskje lite gjennomtenkt, men båten skal ut den 18. mars.

Båthavna nekter meg å bygge et telt rundt båten og ha en ovn stående i en uke for å oppnå riktig temp pga brannfare.

Jeg kan utsette sjøsetting, men da må jeg nok betale mer til båthavna for flytte båten osv.

Nå jobber jeg mot både tid og temperatur.

Er det noe å veien for å smøre på bunnstoff rett på gelcoat og ta epoxyjobben til høsten? Ulempen her er vel at da blir skroget mettet med vann?

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Blir sikkert ikke noe klokere ved å legge ut dette hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.

Jeg råder deg til å sjøsette båten som den er, og ta den opp igjen en uke til sommeren for gjøre jobben på bunnen riktig. Den tåler godt å ligge "naken", men ikke drøy så lenge at du får mye jobb med å fjerne groe. Primeren må innerst, det er jo den som er grunningen. Du bør bruke tokomponentprimer, da den er helt vanntett i tillegg til å godt feste for bunnstoffet. Bunnstoff rett på plasten vil bare flasse av igjen.

Ikke legg bunnstoff igjen med en gang i hvertfall. Møkkajobben er jo gjort. Nå MÅ du benytte anledningen til å legge 5-6 lag epoxyprimer!!

Må du på sjøen så tåler nok båten å ligge uten bunnstoff et par mnd uten at det blir for jævlig. Mulig du bør slipe lett over på nytt før acetonvask når du tar den opp igjen. Båten bør også tørke i godvær noen døgn før primer hvis den har ligget ute i vannet nylig.

Kan du drøye sjøsetting så er kanskje det best.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Hvor mange lag som må legges med epoxy primer kommer an på produsent. Følg produsentens retningslinjer.

Et triks jeg vet om mange som har gjort er å påføre bunnstoffet rett før siste strøket med epoxy er tørket. 2 kompenent herder på to måter. Tynner avdamping og kjemisk herding. Når siste strøket fortsatt er litt klebrig er mesteparten av tynneren borte, og man kan påføre bunnstoffet. Dette gir meget god vedheft. Bunnstoffet er langt ifra tett, så det som skulle være igjen av tynner i primeren vil fortsatt dampe av

Prøver å få flyttet på tidspunktet for sjøsetting, kjøper inn hempel light primer og hardt bunnstoff. Koster ikke så mye mer en alternativet som er Biltema.

Biltema sitt bunnstoff er faktisk blant de dyreste på markedet pr kvm ferdigbehandlet skrog! Ikke la deg lure! Literprisen er lav, men dekkevnen er så dårlig at det likevel blir dyrt. Dessuten bygger du unødvendig tykke lag med dårlig bunnstoff. Jeg bruker Jotun, Hempel eller Serajet alt etter hva som er lettest tilgjengelig. Men aldri Biltema, som ikke engang er selvpolerende.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...