Jump to content

Stenger til cockpittelt glir fra hverandre. Hvordan feste/sikre?

Popeye70

Recommended Posts

Hallo. Cockpitteltet vårt har stenger som har blitt mishandlet av forrige eier. Stengene har i utgangspunktet vært festet i hverandre med set-skruer, men forrige eier har strammet disse såpass mye at den "indre" stangen har blitt deformert (dvs trykket inn). Det fungerer derfor ikke lenger å feste med nye set-skruer.

I løpet av vinteren har jeg fundert på om jeg ikke bare skal borre meg gjennom "indre" stang og bruke vanlige syrefaste skruer i stedet for set-skruer. Bruker jeg skruer som går litt trangt og legger på vulktape rundt stangen der skruene sitter burde det holde rakleverket sammen et par år til. Det er jo ingen som skal stikke fingrene inn i rørene, så det gjør ikke noe om det står spisse skruer inn i røret. Deretter får jeg vurdere nytt cockpittelt, men i år er det andre regninger å betale.

Er det noen som har noen tanker rundt denne løsningen? Vil det fungere med vanlige syrefaste skruer som går gjennom begge stenger (både ytre og indre), med litt vulktape rundt, eller finnes det andre løsninger jeg heller burde vurdere?

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Er det mulig å få trykket en innleggshylse inn i?

Type de som man legger inn i gassrør?

Du tenker på en slags indre "krave" eller støtte som sørger for at røret holder fasongen? Jeg tror det er for sent for det, dessverre. Der set-skruene treffer røret for å skape friksjon er røret trykket ganske kraftig inn. Det enkleste er nok å bore et hull gjennom det indre røret og bruke en skrue eller tilsvarende for å holde det indre og ytre røret sammen.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...