sarp Startet 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 2.Mars.2016 >Ca. 6 HK >Lettest mulig >Må ligge under transport Jeg vet Yamaha kan legges ned, er det noen andre som også kan det? Er det noen nytt som kan anbefales? Må være litt sprut i den...:-) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 Har hatt de fleste, for tiden en eldre Mariner. Suzuki DF6 er den jeg ville valgt igjen, om den skulle være eskeny. Best å bære og beste detaljer på mekanikk. Genialt vindu for oljenivå også. Solid ! Sitér dette innlegget Link to post
hawthorne Svart 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 Har hatt Suzuki DF6 på en Steady 260. Funket bra. Men ikke så sprek som en Tohatsu jeg hadde på den samme jolla. Men det kan ha med propell å gjøre. Likte Suzukien bedre pga lydnivå og mer lettstartet. Sitér dette innlegget Link to post
Diplom-is Svart 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 Jeg har Yamaha 6 hk og den er bra, enkel å bære, starter alltid, enkelt vedlikehold som du gjør selv. Så er jo Yamaha kjent for god kvalitet:) Har en Suzuki DF 6 ca 4 år gammel i boden og den har def. bensinpumpe. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 (redigert) Er også moden for å bytte ut vår 5hk mariner som er fra 80 tallet og som jeg aldri har gjort noe med utover å fylle bensin å starte. Ikke veldig tung og ganske sprek. Finnes det noen tilsvarende motor på markedet nå? Dvs en som går i sånn ca 10-15 år uten at jeg trenger å tenke så mye på vedlikehold eller andre rutiner? (jada, jeg skjønner at noe nytt ikke vil kunne vare i 20-30 år, som gamle ting gjorde...). Redigert 2.Mars.2016 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 >Lettest mulig Er det noen som er godt oppdatert på nyere små motorer når det gjelder vekt/hestekrefter? Jeg har ikke fulgt med i timen på dette de siste årene Når det ble slutt på å få ta inn nye "konvensjonelle" totaktere gikk dessverre dette forholdet opp, særlig fra de totakterne som hadde best forhold. Jeg har flere av de bedre eksemplene selv: - Tohatsu/Mercury/Mariner 4 og 5 Hk der letteste variant hadde forholdet 19kg/5hk - Tohatsu 6, 8 og 9,8 som (om jeg ikke husker feil) alle veide 26 kg (det er lite for 8 og 9,8 hk) - Mercury 10 og 15 som veide 35 kg (eller var det 36) Av disse har jeg 19kg/5hk, 26kg/8hk og 35kg/15hk Finnes det like gode (eller bedre) alternativer mht vekt/hk i dag? Gode eksempler på dette kan vel være til hjelp for sarp Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
fredrik_j Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 (redigert) I utgangspunktet positiv til Yamaha, men så i siste Vi Menn båt at Suzuki kommer med nye småmotorer, som bl.a. kan lagres på sidene (som Yamaha), og de har fått Oljefilter. Det burde borge for bedre holdbarhet. Vet ikke om det også innebærer trykksmøring, det hadde isåfall vært et pluss. Forutsetningen er selvfølgelig at oljefilteret skiftes... Kan ikke helt se at det skal være noe problem å få disse konstruksjonene til å vare i 30 år med normalt vedlikehold? Det er jo sjelden antall timer som knekker de, men korrosjon og fastlåsninger pga. manglende vedlikehold. Vekten var vel 23,5 kg. /fredrik Redigert 3.Mars.2016 av fredrik_j (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fredrik_j Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 http://www.naucat.com/en/news/nautical-industry/suzuki-df6a-df5a-df4a-160126/ Gikk ikke å redigere lenger for oppdatering, litt googling ser ut til å vise at de nye DF4-6A har trykksmøring med filter. Dette håper jeg den andre produsentene tar etter også på småmotorene sine :) /Fredrik. Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 4.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2016 (redigert) Jeg har nevnte Tohatsu 6HK 4T som kicker, og siden jeg dorger en hel del får den nok hakket mer timer enn den klassiske jollemotoren. Den har ruslet anslagsvis 800 timer nå siden den ble kjøpt i 2010/2011. Ingen problemer i det hele tatt. Som andre ensylindrede motorer er det litt vibrasjoner og lyd, spesielt på høyt turtall. Det hender jeg bruker den på maks, og da lukker jeg døra til kabinen pga støyen. En ting å være litt obs på med disse småtassene hvis de brukes mye, er at det er svært lite oljevolum i girhuset. Forskjellen mellom fult og tomt forsvinner fortere enn man skulle tro, i hvertfall fortere enn jeg trodde.... Første gang jeg tok service på den var rett etter innkjøring. Neste gang ble nok i overkant lenge etterpå, for det var kanskje en desiliter olje igjen. Nå tar jeg oljeskift på den to ganger i sesongen. Redigert 4.Mars.2016 av Team Colibri (see edit history) Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2016 Så jeg må ta olje og filterskifte på jollemotoren? Ikke hver sesong da antar jeg...? Trodde ikke det var oljefilter på slike småmotorer, gressklipperen min har ikke. Baller det på seg med impellerskifte hver sesong også, eller er det i praksis "så lenge det varer" og at det er i veldig mange år? Jeg er ikke veldig opptatt av å følge manualer pedantisk for å opprettholde garantier osv, men mer hva som faktisk må til for å holde en liten påhengsmotor i gang uten store problemer over år. Vil jo heller ikke blåse 10 000,- hvert 4-5 år på ny motor :-). Men holder den opp mot 15 uten masse vedlikehold og skruing så er jeg fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 4.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2016 Har hatt 3 stk totaktere da de gir mest effekt i forhold til vekt. Suzuki 4hk- meget fornøyd, men litt for liten for 2 stk i jolla. Selva 6 hk- lettest i klassen, raklemotor. Johnson 8 hk, sparker som et skudd. Skuddsikker. 4 takter-Sjekk vekt før kjøper, skal den løftes av jolla og opp i båt er dette tyngre enn man skulle tro. Da jeg sist sjekket hadde Tohatsu 6hk 4T med 25kg på kort stamme(ensylindret tror jeg) Sitér dette innlegget Link to post
fredrik_j Svart 4.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2016 Jeg tenker mekanisk/teknisk holdbarhet når jeg sier det er bra med filter og trykksmøring. Det tar ikke mye tid å bytte olje og filter på disse, men selvfølgelig, alt kan ødelegges. Men det er en helt annen diskusjon, hvor lenge noe holder med slurvete/manglende vedlikehold. Slikt driver ikke jeg med på sjøen iallefall. :) I ditt tilfelle tror jeg at jeg hadde vurdert parsun el.l? Så billig som mulig, og kjør til det stopper? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2016 Men det er en helt annen diskusjon, hvor lenge noe holder med slurvete/manglende vedlikehold. Slikt driver ikke jeg med på sjøen iallefall. :) I ditt tilfelle tror jeg at jeg hadde vurdert parsun el.l? Så billig som mulig, og kjør til det stopper? Driver ikke med slurv, men jeg driver heller ikke å fikser på ting som virker. Jeg har hatt to påhengsmotorer i mitt liv. Den første var en fisherman sak, tosylindra fra sent 60 tall, eller tidlig 70 tall. Den tikket og gikk som den skulle frem til begynnelsen av 2000 tallet, uten at jeg gjorde noe med den utover å fylle drivstoff. Vi eide den vel da de siste 15 årene, så begynte den å gå på en sylinder og jeg ga den vekk. Så har jeg hatt nåværende motor i snart 12 år, en mariner 5hk fra midten av 80 tallet, uten å ha gjort noe utover å fylle drivstoff og smurt litt på beveglige deler når det har begynt å gå trått (jo, forresten, monterte dødmannsbryter og byttet returfjæra på forgasseren som var blitt for slakk). Men nå begynner det å gå tregt både her og der og den har aldri vært lettstarta, til ulempe for unger og kona (men starter hver gang). Så jeg føler tiden er inne for å få tak i en ny motor. Føler ikke at jeg slurver på noen måte, motorene mine har gått og går som klokker, men om jeg kjøper er spett ny motor vil jeg ha en som er mye bedre enn de 30 til 45 år gamle motorene jeg har hatt tidligere, og lurer da på hvilken maskin jeg skal kjøpe. Og jeg har sterk tro på at små påhengsmotorer må ha blitt mye bedre på alle disse årene. Jeg ser for meg at en ny og moderne liten påhengs er veldig lett å starte. Kanskje en automatisk choke, kanskje veldig lette å vippe opp, kanskje et enklere og kjappere system for å feste motoren, samme med tilt, et enkelt system hvor jeg ikke må henge over motoren og dra ut en pinne osv. Og kanskje et enkelt system for å bytte splint ved propellen, syns det har vært klønete på de to motorene jeg har hatt. Og selvfølgelig ikke noe mer vedlikehold enn de gamle motorene. Dvs ikke impellerbytter eller masse greier. Kjøre gjennom ferskvann før vinteren og starte opp om våren må være en grei standard. Burde jo også veie mye mindre, men det har jeg skjønt er umulig. Hvis en Parsun holder i 10+ år uten at jeg trenger å gjøre noe særlig med den så er det åpenbart valget for meg, men etter det jeg har lest så er jo det tvilsomt. --------- Men kanskje jeg har for høye forventninger til hvordan småmotorer har utviklet seg på 45-30 år? Sitér dette innlegget Link to post
fredrik_j Svart 4.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2016 Hm ,ser nå at innlegget mitt var stilet noe provoserende - det var ikke intensjonen, beklager om det ble oppfattet slik. Slik jeg ser det er den økende kompleksiteten på nye motorer et "tradeoff" mot mindre røyk, lavere utslipp og lettere start. 2-taktere kan være lunefulle dyr. Om man regner sammen logistikken med å skaffe 2-takts olje, blande den i bensinen og skille dette fra annen bensin, så er kanskje ikke et olje og filterskift så galt? Impellere varer vel heller lenger idag enn før? 10år på en småmotor er vel normalt vil jeg tro. Olje i girhuset varer jo også svært lenge smøremessig, grunnen til at man skifter den er vel heller for å sjekke undervannshuset for vannintregning med påfølgende (frost-)skader. Det med oljefilter på disse småmotorene er nytt, som du bemerker over. Jeg tenker at trykksmøring (fremfor plaskesystemet vi har idag) og filtrering av oljen gir potensiale for et langt liv. Men olje og filter bør byttes hver høst. og giroljen bør iallefall sjekkes for "melk". Dette, sammen med fogging av motoren bør kunne gi den et svært langt liv. /Fredrik. Sitér dette innlegget Link to post
kointa Svart 5.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2016 Jeg tenker mekanisk/teknisk holdbarhet når jeg sier det er bra med filter og trykksmøring. Det tar ikke mye tid å bytte olje og filter på disse, men selvfølgelig, alt kan ødelegges. Men det er en helt annen diskusjon, hvor lenge noe holder med slurvete/manglende vedlikehold. Slikt driver ikke jeg med på sjøen iallefall. :) I ditt tilfelle tror jeg at jeg hadde vurdert parsun el.l? Så billig som mulig, og kjør til det stopper? mulig jeg har gått glipp av noe mht. parsun- men vet at deler av den Franske kystvakta bruker disse på Rib, og livbåter, og US Navy har også mange av disse billige motorene i hekken. Og at Parsun stort sett leverer motorer for kommersiell drift må vel bety at de også holder mål ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.