Ask Startet 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 3.Mars.2016 Hei Kor kan eg kjøpa ikkje-overprisa filtre i Bergen. Olja- og dieselfiltre. Det treng ikkje vera biltemapris, men eg har ei kjensle av at Yanmar sine filtre er overprisa. Er BT sine filtre til å stola på? Ask Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 her har de litt http://www.eurofritid.no/ Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 Parts a/s har også filtre og olje. Har handlet der i år. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Havlengt Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 - Det kostar å ha gråe motorar ser du.... Spøk til side: viss du tek jobben, så finn du garantert eit Fram-filter som passer, men då må du enten ha koden, eller så må du ha med eit gammalt og samanlikna I hyllene hos ein forhandlar med godt utvalg. Eg gjorde dette den gongen eg var velsigna med 4LH-DTE Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 (redigert) Noter deg nummeret på det gamle filteret og stikk til Hellanor på Kokstad, de har stort utvalg. Kjøp Mahle, det er superkvalitet. Fram-filtre tror eg du skal styre unna. Har hørt mange si at de ikke er helt tipp-topp. Til min F50 tror jeg det kostet en femtilapp eller der omkring. Ikke kjøp Biltema iallefall. Redigert 3.Mars.2016 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 - Ikkje høyr på jerognal, han er kjøpt og betalt av Hellanor.... Edit: Mulig Fram er dårlige greier, eg trudde dette var "brød og melk". Men prinsippet er at alle store leverandørar har filter som passer, Yanmar leverer nok også filter frå ein større produsent, men dei fjernar sjølvsagt denne merkinga... Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 fleetgard filtere er bra Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 Jeg har kjørt et par millioner kilometere på oljefiltre fra Biltema, Hulda går stort sett på Fram og Fleetguard. Sistnevnte laget, i hvert fall i sin tid, filtre for CAT. Jeg har til dags dato ikke vært borte i en eneste motor som har knela på grunn av oljefilteret. For øyeblikket går Hulda på diesel finfilter fra en leverandør jeg ikke en gang husker navnet på, filteret ble levert av Volvo-forhandleren i Hönö-Klova (Sverige). Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 Til "jerognal", det hadde vert greit at legger ut dokumentasjonen på hvilke filtre som vi skal styre unna. Det at vi driver og slenger rundt oss med udokumenterte påstander, er jo kun ødeleggende for et ellers meget bra fora... Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 Mye synsing og udokomenterte påstander ja. Tenker at filtere fra de aller fleste større anerkjente produsentene holder ekvivialent kvalitet til originalt. Det viktigste er at filtreringsfinheten og kapasiteten er den samme. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 Det eneste jeg kan tenke meg er de motorene der filteret står montert opp ned, og originalfilteret har en tilbakeslagsklaff som kan være fornuftig å få med seg. Ellers husker jeg selgrenen i CAT sleit med å forklare kundene fordelene med originale reservedeler. Hos en kunde skar det seg da han kunne lese 'Fleetguard' gjennom gulmalingen. Lakkeringsprosessen hadde ikke vært helt 100 :-) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 (redigert) Det eneste jeg kan tenke meg er de motorene der filteret står montert opp ned, og originalfilteret har en tilbakeslagsklaff som kan være fornuftig å få med seg. Ellers husker jeg selgrenen i CAT sleit med å forklare kundene fordelene med originale reservedeler. Hos en kunde skar det seg da han kunne lese 'Fleetguard' gjennom gulmalingen. Lakkeringsprosessen hadde ikke vært helt 100 :-) Såvidt jeg vet har både CAT og Cummins benyttet Fleetguard sine filtere i mange år.:-) Levert som "originalt", dog overlakkert men ikke mer "originalt" enn at de trenger å knytte til seg underleverandører som nok kan dette bedre enn "motorprodusenten". Redigert 3.Mars.2016 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 - Ikkje høyr på jerognal, han er kjøpt og betalt av Hellanor.... Edit: Mulig Fram er dårlige greier, eg trudde dette var "brød og melk". Men prinsippet er at alle store leverandørar har filter som passer, Yanmar leverer nok også filter frå ein større produsent, men dei fjernar sjølvsagt denne merkinga... Det ligger en del youtube-videoer ute der de kapper opp diverse oljefilter. Fram har alltid minst filtermedia og ser billigst ut innvendig. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
bergetun Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 Parts i Bergen har kvalitetsfilter til en billig penge. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 Til dei som veit forskjell.. - Er Fleetguard gode greier, eller er det noko å utsetja der også? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
M/S AIOLOS Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 Jeg har nettopp kjøpt filtre til min yanmar 4jh4-te hos maritim i Bergen, en himmelvid forskjell i pris der enn hos motorforhandleren. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 - Takk for informativ video Teerex.. Er det nokon som veit kven som produserer Volvo Penta sine "orginalfilter" ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 (redigert) Jeg vet ikke. Men det spiller vel ikke så stor rolle (annet enn pris). For min del går motoren mellom 50- og 100 timer mellom hvert filterbytte (årlig). Eller om man skulle oversette til bil omtrent 3- til 6 000 kilometer. På bilen har jeg olje- og filterskift hver 30 000 kilometer. Redigert 3.Mars.2016 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 Til dei som veit forskjell.. - Er Fleetguard gode greier, eller er det noko å utsetja der også? Fleetguard er jo filterdivisjonen til Cummins og de som produserer de originale filterene til Cummins: https://www.fleetguard.com.au/about/organisation Ikke akkurat noen bakgårdsleverandør. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 (redigert) Bruk denne delelista her. http://sct-catalogue.de/en/?action=catalog Der finner du artikkelnummeret for både Fram, Mann, Fleetguard osv. Trykk på bildet av gravemaskinen("ind.") så finner du yanmar marine diesel. Selv til min litt sjeldne Sabb Mitsubishi får jeg opp alt av info og kryss-referanser på filteret. Redigert 3.Mars.2016 av Kaptein Fredrik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 Jeg vet ikke. Men det spiller vel ikke så stor rolle (annet enn pris). For min del går motoren mellom 50- og 100 timer mellom hvert filterbytte (årlig). Eller om man skulle oversette til bil omtrent 3- til 6 000 kilometer. På bilen har jeg olje- og filterskift hver 30 000 kilometer. Har du bensinbil? Jeg skifter olje en gang i året som blir ca 7.500 km og filter annenhver gang (relativt stort innsatsfilter med dreneringsskrue som dreneres ved hvert oljeskift). 3,1 TD motor. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hulda Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 (redigert) Dieselbil. 3,3 liter blir vel TDI. Redigert 3.Mars.2016 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 Det er vel en gjengs anbefaling om å skifte olje noe oftere på dieselbiler pga. at oljen sotes ned hurtigere i forhold til en bensinmotor. Så ville vel anbefale noe hyppigere olje og filterskift enn 30.000 km for norske forhold med vekslende temperaturer, kulde, støvete veier osv. Kommer jo litt an på kjøremønster og kjørelengde pr. år. Mye langkjøring gir lengre intervaller, mens mye småkjøring og evt. ofte kaldstart uten motorvarmer gir kortere intervaller om man ønsker det beste for motoren iallefall Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 4.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2016 Biltema har jo aldri hatt noen filterfabrikk selv, så de har jo kjøpt fra andre "proffe" produsenter. Har ikke hørt om det før, og såvidt jeg husker brukte jeg en del filtre fra Biltema på 80/90-tallet. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.