Jump to content

Kor kjøpa ikkje-overprisa filtre i Bergen? Er filtre frå BT ok?

Ask

Recommended Posts

Jeg har kjørt et par millioner kilometere på oljefiltre fra Biltema, Hulda går stort sett på Fram og Fleetguard. Sistnevnte laget, i hvert fall i sin tid, filtre for CAT. Jeg har til dags dato ikke vært borte i en eneste motor som har knela på grunn av oljefilteret. For øyeblikket går Hulda på diesel finfilter fra en leverandør jeg ikke en gang husker navnet på, filteret ble levert av Volvo-forhandleren i Hönö-Klova (Sverige).

Det eneste jeg kan tenke meg er de motorene der filteret står montert opp ned, og originalfilteret har en tilbakeslagsklaff som kan være fornuftig å få med seg. Ellers husker jeg selgrenen i CAT sleit med å forklare kundene fordelene med originale reservedeler. Hos en kunde skar det seg da han kunne lese 'Fleetguard' gjennom gulmalingen. Lakkeringsprosessen hadde ikke vært helt 100 :-)

Det eneste jeg kan tenke meg er de motorene der filteret står montert opp ned, og originalfilteret har en tilbakeslagsklaff som kan være fornuftig å få med seg. Ellers husker jeg selgrenen i CAT sleit med å forklare kundene fordelene med originale reservedeler. Hos en kunde skar det seg da han kunne lese 'Fleetguard' gjennom gulmalingen. Lakkeringsprosessen hadde ikke vært helt 100 :-)

Såvidt jeg vet har både CAT og Cummins benyttet Fleetguard sine filtere i mange år.:-) Levert som "originalt", dog overlakkert men ikke mer "originalt"  enn at de trenger å knytte til seg underleverandører som nok kan dette bedre enn "motorprodusenten".

Redigert av Chiefengineer (see edit history)

- Ikkje høyr på jerognal, han er kjøpt og betalt av Hellanor.... :lol:

Edit: Mulig Fram er dårlige greier, eg trudde dette var "brød og melk". Men prinsippet er at alle store leverandørar har filter som passer, Yanmar leverer nok også filter frå ein større produsent, men dei fjernar sjølvsagt denne merkinga...

Det ligger en del youtube-videoer ute der de kapper opp diverse oljefilter. Fram har alltid minst filtermedia og ser billigst ut innvendig.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Guest Kaptein Fredrik

Bruk denne delelista her. http://sct-catalogue.de/en/?action=catalog Der finner du artikkelnummeret for både Fram, Mann, Fleetguard osv.

Trykk på bildet av gravemaskinen("ind.") så finner du yanmar marine diesel. Selv til min litt sjeldne Sabb Mitsubishi får jeg opp alt av info og kryss-referanser på filteret. 

Redigert av Kaptein Fredrik (see edit history)

Jeg vet ikke. Men det spiller vel ikke så stor rolle (annet enn pris). For min del går motoren mellom 50- og 100 timer mellom hvert filterbytte (årlig). Eller om man skulle oversette til bil omtrent 3- til 6 000 kilometer. På bilen har jeg olje- og filterskift hver 30 000 kilometer.

Har du bensinbil?

Jeg skifter olje en gang i året som blir ca 7.500 km og filter annenhver gang (relativt stort innsatsfilter med dreneringsskrue som dreneres ved hvert oljeskift). 3,1 TD motor.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Det er vel en gjengs anbefaling om å skifte olje noe oftere på dieselbiler pga. at oljen sotes ned hurtigere i forhold til en bensinmotor.

Så ville vel anbefale noe hyppigere olje og filterskift enn 30.000 km for norske forhold med vekslende temperaturer, kulde, støvete veier osv.

Kommer jo litt an på kjøremønster og kjørelengde pr. år.

Mye langkjøring gir lengre intervaller, mens mye småkjøring og evt. ofte kaldstart uten motorvarmer gir kortere intervaller om man ønsker det beste for motoren iallefall  :smiley:

Biltema har jo aldri hatt noen filterfabrikk selv, så de har jo kjøpt fra andre "proffe" produsenter.

Har ikke hørt om det før, og såvidt jeg husker brukte jeg en del filtre fra Biltema på 80/90-tallet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...