Sørlandet2 Svart 4.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2016 Er ikke e bare Biltema som bruker prinsippet laveste pris får jobben. Samne med hele bilbransjen også. Samme der, ofte tilbakekalling der. Delene ble litt for billige. Selv romferge er satt sammen av komponenter som var billigst I anbudet.(det var vel de siste ordene til en astronaut før de trykka på GO-KNAPPEN.) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2016 (redigert) Det er vel en gjengs anbefaling om å skifte olje noe oftere på dieselbiler pga. at oljen sotes ned hurtigere i forhold til en bensinmotor. Så ville vel anbefale noe hyppigere olje og filterskift enn 30.000 km for norske forhold med vekslende temperaturer, kulde, støvete veier osv. Kommer jo litt an på kjøremønster og kjørelengde pr. år. Mye langkjøring gir lengre intervaller, mens mye småkjøring og evt. ofte kaldstart uten motorvarmer gir kortere intervaller om man ønsker det beste for motoren iallefall Nå er jo dette en båttråd, som jeg ikke skal forsøple. Men naturligvis må man, uansett om motoren sitter i bil eller båt 'hensynta' bruksmønsteret. Og har man eksempelvis turbomotor, så vil denne være mer utsatt enn en NA-motor. Når det gjelder oljeskift på 30 000 km, så er det bilfabrikantens anbefaling som standard intervall. Og så kommer begrensninger som man, for å bruke ett av klisjeene til en viss Støre, 'ta på største alvor'. 'Hensynta' er forresten en annen politikerklisje. Så når vi her om dagen tok grombilen ut av garasjen og kjørte motorveien tur/retur Strömstad, så hadde den ikke vært ute og rullet siden 22. oktober i fjor. Og da gikk den tur/retur Trysil. Det er en slik bil vi gamlingene, Admiralen og jeg, slenger bag'ene baki og kjører oss en tur. En slik tur er helmax: Utreise 07.05.2015, hjemkomst 13.05.2015. Tur/retur Firenze. Det er sånn vi gamlingene liker det. Redigert 4.Mars.2016 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 4.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2016 Hvordan motor har du i den E60'n Hulda? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2016 Det er en eldre 330 XD, byttet hjullagre foran, mener jeg bestilte til E91 (touring stasjonsvogn, firedørs). Men, uansett, den er fin på motorveiene nedover. Vi tar muligens en tripp sydover og møter våren om en måneds tid. Vi får se. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 4.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2016 Selvfølgelig er det E9x. Når jeg tenker meg om er det smal bryter til varsellysene og låsing i E60, og ikke den brede som du har. Fint med treverk på dashbordet. Skulle gjerne hatt det istedenfor alulistene i bimmern min. Tilbake til temaet så tror jeg Biltema har en viss kvalitetskontroll utover anbudsrundene. De kan ikke selge noe som "garanterer" motorhavari. Dessuten er det omtrent umulig å vise til at biltema skulle hatt noe som helst ansvar for at en motor raser om man har brukt eks. olje og filter fra dem. Skifter man olje og filter regelmessig er det ikke problem om man velger fram, mann, biltema, mannol, wix, originalt(garantert en av de store merkene) osv. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 4.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2016 (redigert) Det er en eldre 330 XD, byttet hjullagre foran, mener jeg bestilte til E91 (touring stasjonsvogn, firedørs). Men, uansett, den er fin på motorveiene nedover. Vi tar muligens en tripp sydover og møter våren om en måneds tid. Vi får se. BMW 330d hadde 3,0 liters motor, ytelsen var vel 184 eller 204 hk for ca 10-15 år siden. Idag har jo motoren biturbo og hele 313 hk (i 5-serien ialllefall) og kalles nå 335d/535d, og var vel verdens sterkeste 3-liters motor (iallefall med diesel) inntil M550d kom med 3 turboer og ville 381 hk. Kjørte en slik (535d Xdrive) 13 mil her om dagen og det kan man trygt si var en nytelse, med 8 trinns automat. Måtte opp med mobilkameraet. Men nå er vi vel fortsatt helt off-topic Redigert 4.Mars.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mouche Svart 4.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2016 Ikke kjøp Biltema iallefall. Fordi hva da? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Hulda Svart 4.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2016 Fremdeles ødeleggende for tråden. Men BMW'en vår har vel drøye 230 hk og gir 500 nm. Og den drar noe helt fantastisk med jevnt trykk fra 60 km/t og opp til 200 km/t. Har ikke kjørt fortere enn den. Mye trafikk på de tyske motorveier. Og slenger man på 100 hk til, så river det jo. Til vanlig kjører vi en pizzabil på grønne skilter med 75 dieselhester :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.