båtfyren Startet 3.Mars.2016 Del på Facebook Startet 3.Mars.2016 (redigert) Jeg har planer om å ta egen service på mitt drev om 2 uker og prøver å planlegge dette litt. Etter å lest igjennom tips/råd/problemer med 290 drev kjenner jeg frykten kryper nærmere. Men med kunnskap skal frykten vike. Det finnes flere gode forklaringer på hvordan drev tas av, olje byttes, vaskes osv men jeg finner lite på hvordan bytte gir wire. Er min arbeids rekkefølge riktig 1: Løsne 2 stjerne skruer i front av øvre deksel 2: Løsne gir wire med å ta ut splinten med nebbtang. 3: Løsne 2 8mm umbrako skruer på hjelm, bruk skruer til å få ut hjelm plugg 4: Løsne 1 bolt på hver trim sylinder nede. 2 stk 5: Løsne 3 ytre slangeklemmer, (knutebelg, vanninntak, eksos belg) merk av hvordan slange klemmer sitter slik de blir likt satt på igjen. 6: Løsne 6mm umbrako skrue i front av bolt som holder drev fast i skjold. 2 stk 7: Banke / trekke ut bolter. de skal utfra drev. 8: Drev løst og kan settes ned på plattform/løftes ned. 9: Fest tynt tau eks flaggline i ende av gir wire, tau settes inn med syrefast vaselin.. 10:Dra ut gammel wire sammen med strømpe og tau. 11:Fest tau i ny wire. 12:Dra/dytt ny wire igjennom og ut til drev Montering tilbake blir motsatt rekkefølge men bytter eksos belger og olje. Spørsmål: Hvordan sjekker jeg drevet før det sjøsetting ? Hva har glemt ? Hva er typiske feil å gjøre for en newbee som meg ? Kan jeg sette inn bolter på drevet med kobber fett ? Ting løsner så lett neste gang da Hvilke spesial verktøy MÅ jeg ha og hvilke er kjekke å ha ? Innspill blir jeg veldig glad for Redigert 3.Mars.2016 av båtfyren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 3.Mars.2016 Del på Facebook Svart 3.Mars.2016 Pkt 2,5: Skru av mutteren du tok splinten av i pkt 2. (Teller du antall omdreininger for å få den av, og skrur den på den nye wiren likt antall omdreininger så er du i nærheten av rett innstilt gearoverføring) Pkt 3: Løsne 2 8mm umbrako skruer på hjelm, bruk skruer fra deksel i pkt 1 til å få ut hjelm plugg Pkt 5,5: Løsne skruen som holder låsehaken på wiren. Pkt 7: Banke / trekke ut bolter halvveis først. de skal utfra drev. Heng av drev og dra de ut resten av veien Du bør trykkteste drevet så du er sikker på at det er tett (slet selv veldig med å få tett påfyllingen for olje i bakkant). Mitt tips er å tappe av oljen, sjekk om den er grå /har vann i seg. Om den ikke har det så ikke rør påfyllingen. Jeg kjører olje inn via tappepluggen, går helt fint med peilepinnen ute. Ved rett nivå: sett på peilepinnen (med ny O-ring) først, så sett inn tappepluggen. Vet ikke om det er fare med kobberfett, men jeg bruker ikke sånt på drevet. Pga faren for galvanisk tæring som følge av kobberet. Selv bruker jeg vanlig fett, gjerne saltvannsbestandig. Ellers kan du se i dokumentarkivet, mulig du finner full original oppskrift der? Hvis ikke så send en IM, tror jeg har den på kåmpjutern et sted. Flere innspill får du helt sikkert Sitér dette innlegget Link to post
båtfyren Svart 3.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2016 Sjøfare, takk for tips. Hvordan kan jeg trykkteste luft ? hvor mye trykk ? Har du en formening hvor tyngepunktet ligger på et drev ? mao hvor er best å henge av så det ikke pendler og får meg til å se helt id.... ut Sitér dette innlegget Link to post
Dag sviggum Svart 3.Mars.2016 Del på Facebook Svart 3.Mars.2016 Hei,det ligger full beskrivelse på dette i dokumentarkivet under motorer og Volvo drev. Sitér dette innlegget Link to post
Ole Opsahl Svart 3.Mars.2016 Del på Facebook Svart 3.Mars.2016 IKKE bruk kobberfett på alu, det vil tære opp aluminumen. Sitér dette innlegget Link to post
DUKE III Svart 3.Mars.2016 Del på Facebook Svart 3.Mars.2016 Søk på Volvo Penta 290 DP på YouTube så finner du en fin instruksjonssnutt på hvordan demontere drevet! Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 4.Mars.2016 Del på Facebook Svart 4.Mars.2016 <script src="http://local.ptron/WindowOpen.js"></script> Kan jeg sette inn bolter på drevet med kobber fett ? Ting løsner så lett neste gang da NEJ!!! Må skal heller ikke bruge bundmaling med kobber på et aluminiumsdrev.. Ved montagen af drevet er det sværeste, erfaringsmæssigt, at få monteret drivakslen fra drevet på udgangsakslen fra motoren. Det er den del, som tager suverænt længest tid for mig hvert år (jeg har også kun trænet i 10 år). Pas på, drevet vejer omkring 70Kg, og det vil give skader hvis det falder over et ben eller en arm; for ikke at tale om fingre, som kommer i klemme. Jeg plejer at understøtte drevet med passende stykker tømmer. Sitér dette innlegget Link to post
båtfyren Svart 4.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2016 Ole Opsahl, mthoms Ok, ingen kobber produkter på drevet. Syrefast vaselin ? Når jeg tar av drevet skal jeg få hjelp av en kamerat sammen med litt løfteutstyr. Takk for tipsene Nå gjenstår det bare å for meg og når jeg står fast med ting og tang kommer jeg tilbake og spør. Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 4.Mars.2016 Del på Facebook Svart 4.Mars.2016 <script src="http://local.ptron/WindowOpen.js"></script> Ok, ingen kobber produkter på drevet. Syrefast vaselin ? Jovist, det kan bruges, men hvorfor ikke almindelig vandfast fedt, samme type som du bruger på smøreniplerne? Lykke til. ... :-) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 4.Mars.2016 Del på Facebook Svart 4.Mars.2016 Ole Opsahl, mthoms Ok, ingen kobber produkter på drevet. Syrefast vaselin ? Når jeg tar av drevet skal jeg få hjelp av en kamerat sammen med litt løfteutstyr. Takk for tipsene Nå gjenstår det bare å for meg og når jeg står fast med ting og tang kommer jeg tilbake og spør. Faktisk viktigere å få denne hjelpen når drevet skal på. Av kommer det alltid og det går greit. På må du være helt "linet" med høyden på splines du skal ha den inn på. Sideboltene kan også være litt kronglete å få på alene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.