simsi Startet 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 3.Mars.2016 Hei, jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg litt her. Jeg har en raymarine a9 som jeg ønsker å få motordata på via en ECI-100, problemet mitt er at det ikke er laget en overgangs kabel fra min steyr 236 05-modell til denne eci enheten. I fra eci'en kommer det 4 ledninger (rød,svart,blå og hvit) rød og svart er pluss og minus inn til eci'en. Det jeg lurer på er hvor de to andre skal inn, jeg har en 8-pins deutsch kontakt under instrumentene og en 6-pins bak på motoren(hvor jeg kobler diagnose pluggen til) Er det noen som har gjort dette før som kan komme med en løsning til meg? Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 3.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 Dette veit eg ikkje..., men har du sjekka kva kommunikasjons-standard Steyrsystemet kjører på? Det er vel fyrste steg for å finna muligheter for å levera NMEA 2000 til plottar. Sitér dette innlegget Link to post
simsi Svart 3.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2016 Motoren leverer j1939 men eci enheten er en omformer som gjør om signalet til nmea2000 Sitér dette innlegget Link to post
cruiser Svart 4.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2016 Bl.a. Maretron lager J1939 til Nmea2000 converter. Med en slik trenger du kun en dropkabel fra SeaTalk ng-nettet du sannsynligvis alt har. Den vil koste deg noen kroner og det er mulig andre kan levere en slik converter rimeligere. Har montert en lignende løsning fra en Cummins. Den har imidlertid Smartcraftbus i tillegg til J1939 slik at delene var lettere å få tak i. Sitér dette innlegget Link to post
simsi Svart 4.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2016 Jeg har converter fr j1939 til nmea2000, den heter eci-100 levert av raymarine. Det jeg lurer på er hvor jeg skal koble meg inn på motoren. Men tror muligens jeg har funnet det ut nå, så skal taste det seinere i dag. Ser ut som den skal inn på pin 4 og 5 i den løse kontakten bak på motoren Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 4.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2016 Husker ikke pinnene men det heter j1939 + og -, eventuellt canbus H og L eller tilsvarenden. Husk å bruk skjermet kabel og ta med deg endemotstanden slik at du får den i andre enden. Det eneste jeg ikke har fått til er å få opp alarmene via canbusen. Motordata ligger der ute og kan leses av ett hvilket som helst instrument som leser J1939. Sitér dette innlegget Link to post
simsi Svart 4.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2016 Takk for raske svar:-) Jeg fant dem i manualen, jeg har fått koblet det opp å det virker:-) men endemotsand, hva er det? Jeg har gått med en skjermet kabel i fra pin 4 og 5 og rett til omformeren. Noe som kan bli ødelagt av å være koblet slik? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.