båtfyren Startet 4.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 4.Mars.2016 Jeg må bytte mine batterier og da starter diskusjonen, Hvilke type batterier. Frem til nå har jeg kun vurdert AGM eller gel ettersom de kan brukes uten batteri kasser. Tidligere i dag fikk jeg vite av en båtdelepusher at jeg fint kunne bruke syre batterier i motor rom uten fare for gass. Hvor jeg har til sammen ca 400ah timer med syrebatterier, hvor mye gass utvikler disse ? Hvor stort rom må jeg ha før det er trygt ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2016 Mine batterier lukter det ikke gass av. Om det skulle gjøre det, blir de skiftet ut. Spørsmålet er imidlertid aktuelt. Og det første er naturligvis, hvor varmt er det? Mine batterier trives utmerket på mellom 0 og 20 grader, pluss. Jeg, en liten batteritass som står ut mot skottet og skal starte aggregatet. Det overlever (stort motorrom). Jeg hadde tidligere startbatteri ved siden av hovedmotoren, det daua i løpet av tre måneder. Sitér dette innlegget Link to post
båtfyren Svart 4.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2016 Huldra, jeg har ikke målt tempen i motor rom men det er rimelig luftig sammen med aqad41 maskin. Syre batteri er veldig forlokkende ettersom de er mye rimeligere en tilsvarende AGM / gel men om jeg må gassvarsler blir det jo samme pris :-) Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 4.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2016 Fiskebåter og lystbåter har hatt syrebatterier i maskinrommet i alle tider. Det går helt fint. Moderne batterier avgir ubetydelige mengder gass, forutsatt at de lades med fornuft og ikke "kokes i hjel". Voltmeter på dashbordet er "kjekt å ha". Da kan du lett følge med på status. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 4.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2016 I min båt står alle batteriene ca 30cm fra hovedmotor, dette er 6x115 ah bly/syrebatterier. Nå skal det vel sies at motorrommet er ganske stort. Batteriene varer ca 10 år, noe som jeg er fornøyd med. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2016 Huldra, jeg har ikke målt tempen i motor rom men det er rimelig luftig sammen med aqad41 maskin. Syre batteri er veldig forlokkende ettersom de er mye rimeligere en tilsvarende AGM / gel men om jeg må gassvarsler blir det jo samme pris :-) Jeg anser AGM og andre mer avanserte batterier som noe for spesielt interesserte. Mine batterier holder også 10 år, startbatterier, bly/syre med kork. Det batteriet jeg hadde, som konket, stod 10 cm fra manifolden på motoren og temperaturen var sikkert 50 grader i rommet. Som sagt, batteriet til aggregatet lever i beste velgående. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 4.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2016 Jeg har også alle batteriene stående midt i mellom motorene, riktignok i bunnen av båten. Ser ut til å virke greit, selvom det blir i overkant varmt rett etter at motorene blir stanset og luftgjennomstrømmingen i mottorrommet slutter. Sitér dette innlegget Link to post
båtfyren Svart 5.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2016 Takk alle sammen for gode svar, nå kan jeg velge nye batterier utafra pris og behov. Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 5.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2016 Mine batterier lukter det ikke gass av. Om det skulle gjøre det, blir de skiftet ut. Hydrogengass er lukt- og smakløs, så ikke stol på nesa. Man skal kjøre massiv overlading i lang tid før man klarer å oppnå en støkiometrisk blanding av luft og hydrogen i et motorrom. Hydrogen kan tenne lenge før du har en støkiometrisk 2:1 blanding av hydrogen og oksygen. Nedre konsentrasjonsgrense for hydrogen er 4 vol-% i luft. Ved lave hydrogenkonsentrasjoner kreves litt høyere tenningsenergi, men en liten gnist gjør susen. Overladede batterier kan endog eksplodere under ladning i friluft hvis det oppstår gnist. Sitér dette innlegget Link to post
båtfyren Svart 5.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2016 Kjeles, Nå ble jeg usikker. Kan jeg bruke syre batterier i motor rom eller er dette det verste en kan gjøre når en først kjøper nye batterier ? Bak på Paracet pakken står det noe slikt som at en av en million dør av bruk. Hvordan stiller bruk av syre batterier i motor rom i forhold ? Jeg vil helst fjerne usikkerhets momenter, kjekt å vite at ting er i orden Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2016 (redigert) Jeg er klar over det. Men gassing fra batterier lukter død og fordervelse. Gassing er en av grunnene til at jeg er ubekvem med å ha batterier i motorrommet. Selv om de fungerer greit. Aggregatbatteriet mitt er av typen uten kork. Tett batterboks med lufting til friluft hjelper. Dog, noen risiki er det forbundet med det også. Bare det å leve er en kjemperisiko. Redigert 5.Mars.2016 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 5.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2016 Overladede batterier kan endog eksplodere under ladning i friluft hvis det oppstår gnist. La meg legge til at dette skyldes at overlading produserer både hydrogengass og oksygengass ved at vannmolekyler splittes. Denne blandingen er, som kjent, knallgass. Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 5.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2016 Men gassing fra batterier lukter død og fordervelse. Vanlig forklaring på råtten lukt fra syrebatterier er dannelse av hydrogensulfid (H2S; en svært giftig gass). Andre mener at det skyldes dannelse av svoveldioksid og at H2S ikke dannes i syrebatterier. Uansett, ingen av gassene er bra i en lukket båt. Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 5.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2016 Nå ble jeg usikker. Kan jeg bruke syre batterier i motor rom eller er dette det verste en kan gjøre når en først kjøper nye batterier ? Hvis du har et valg, vil det være fornuftig å plassere batteriet i et skott adskilt fra motoren og et sted med lufting mot friluft og ikke mot lukket kabin. Men dersom du ikke har et praktisk valg, er det ikke noe stort problem å gjøre som det er gjort i så mange båter og i de fleste biler: batteriet i motorrommet. Da jeg kjøpte min dengang 20 år-gamle båt, satt startbatteriet i motorrommet. Jeg flyttet det til skottet bakenfor hvor det er kjøligere og bedre lufting. Men den psykiske virkningen var kanskje større enn den fysiske -- ikke vet jeg. Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 5.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2016 (redigert) Kjære Kjeles med en slik angst for at ting kan gå galt forstår jeg vanskelig at du kan ha glede av båt. Om en skal krisemaksimere heletiden så kan alt gå rett vest hele tiden. Dieselvaremer = kullos forgifting Diesel og commonrail = lekkasje og jetbrann Kjøre båt= treffe noe i vannet å synke Båt i beveglse= dette overbord å synke som en stein, tiltross for både svømmekunnskaper og redningsvest Bli sjøsyk å være ute av stand til å ta vare på seg selv, slik at en glemmer å gå i land før Færøyene Det finnes sikkert mange flere også, men dette var for å sette ting i perspektiv. Jeg tror vi alle utsetter oss for atskillig mer fare hvereneste dag med å sette oss i en bil å befraktes fra et sted til et annet. Selv har jeg valgt å reise til varmere strøk sammen med fristerinnen og spise mat tillaget av lokale kokker og råvarer, noe som en skjelden gang går skikkelig dritt. Dette er ikke ment å være ufint ovenfor deg, men jeg syntes det er greit å belyse en mulig utfordring slik at en kan gjøre tiltak for å sikre seg i forhold til dette. Ikke begrave stakkaren. PS Ser du har skrevet et mer nyansert innlegg bare minutter før dette, flott Måtte alle få en flott båtsesong uten bekymringer og uhell. Redigert 5.Mars.2016 av HAIK (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Kjeles Svart 5.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2016 ... angst for at ting kan gå galt ... ... krisemaksimere hele tiden .... Vi har nok et lite kommunikasjonsproblem her. Min melding til trådstarter var at jeg tror ikke det betyr så mye fra eller til hvor batteriet er plassert, men dersom det kan plasseres på et kjølig og luftig sted uten for mye bry, så kan man i det minste unngå bekymringen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2016 Vi har vel alle en paranoia for et eller annet. Jeg har det ikke for bly/syre-batterier. Selv yrkesfartøyer har batterier stroppet fast i motorrom. Men kan jeg enkelt unngå å parkere batterier der, så gjør jeg helst det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.