Jump to content

Elektrisk oppkobling

båtfyren

Recommended Posts

Nå koker pannen av all informasjon som skal sorteres.

Min båt har et rotete elektrisk opplegg som jeg vil rydde i for ryker noe tror jeg ikke jeg kunne funnet ut av det på en helg.

Jeg er klar over det er skrevet flere km med innlegg om dette tema tidligere :confused:  :confused:

Dynamoen har blitt byttet i går 70A, det gikk sikkert 8 kabler på den gamle dynamo men jeg tror mye av dette er felles jord. må måle meg frem.

Hvor stor kabel ifra dynamo ? 70mm2 skriver noen, i dag har jeg 1 på 16mm2 og en på 6mm2. vet ikke hvor disse går men regner med direkte til batteri.

Jeg tenker å kjøpe "BEP Ladestrømsfordeler DVSR 140 A,12/24V".  Denne skal sørge for jeg alltid har startstrøm (hvilket jeg manglet 2 ganger i fjor)

Blir dette riktig kobling skjema (lånt det fra tidligere innlegg)

bilde

Hvor rele er BEP marine DVSR,

Skal Ladning alltid gå via forbruk ?

Skal kabel ifra forbruk via rele til start batteri være samme dimensjon som ifra dynamo til batteri ?

Releet i tegningen er et vanlig rele. I BEP-releet er det 3 kabler: 2 tykke til batteriene og en tynn til minus (jord).

Ladekabel fra dynamo + (eller B+) går som regel via starteren (og til startbatteriet). Avstanden fra dynamo til starteren er vel forholdsvis kort, og da er det ikke nødvendig med 70 mm2 ladekabel. På min KAD43 er ladekabelen (dynamo-starter) 10 mm2! Men det gjelder dynamo på 55A. Med dynamo på 70A bør i alle fall 25 mm2 være nok (hvis avstanden er kort). Dette har noe med spenningsfall å gjøre. Kabeltykkelse og spenningsfall kan du beregne med kabelkalkulatoren.

Der er mange tegninger her på baatplassen, og om eg skal dra fram noko av det eg har tegna,

sånn for å gjera ein stakkar enno meir forvirra:

Dette er ein tegning som enkelt bør la seg modifisera.

bilde

Denne kan ogso vera verd å kikka på.

bilde

Panelet som går i lag med:

bilde

Dette er ein tegning som eg sydde i hop av bilder av div. komponenter:

bilde

Til sammen bør dette vera eit bra grunnlag for å modifisera og klistra i hop til ein heilt grei tegning.

Magne

Redigert av Dinamo (see edit history)
båtfyren : Skal Ladning alltid gå via forbruk ?

Det kan den gjøre, men det som er avgjørende er hva du har av utstyr, og hva slags opplegg du har. Har du truster eller vinsj, og i så fall hvilket batteri er de koblet til ? Har du batterivalgbryter av typen 1, 1+2, 2 og off, eller har du adskilt start og forbruk med hver sin hovedbryter?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...