Jump to content

Radar- nyttig eller unødvendig?

Hpdam

Recommended Posts

Har en eldre radar montert i båten men kan ikke se at jeg vil få noen nytte av den og har derfor ikke satt meg inn i bruken.

Bruker båten stort sett i finvær og kjente steder.

Er det bare å hive den ut eller bør man sette seg inn i bruken?

bilde

Å si at radar er nødvendig er å ta i, all den tid de fleste klarer seg uten og det først er ganske nylig at det har blitt en økonomisk overkommelig greie å montere på fritidsbåter. Men i tett tåke har jeg av og til savnet radar, samme gjelder nattseilas med mye byger (dette siste er kanskje ikke veldig aktuelt i Norge). Jeg kommer derfor til å montere radar før jeg legger ut senere i år, men har klart meg helt fint hittil uten – i forhold og omstendigheter de fleste ikke roter seg bort i.

Kommer an på hva du bruker båten til. Tøffer du bare rundt på korte turer i kjent farvann er det kanskje ikke det jeg ville prioritere først, men på lengre turer mener jeg det er sikkerhetsutstyr! Vi var på tur langs sørlandskysten i fjor sommer og ble overasket av skikkelig tjukk tåke. Var utrolig glad for at jeg hadde radar (som jeg hadde lært meg å bruke) da vi tråklet oss inn mot Brekkestø. Selv med utkikk i baugen slet vi med å se skjær og holmer før de var bare metrene unna. Hadde ikke gått uten radar.

Kommer helt an på bruk av båten. Selv har jeg tidligere sett på det som en gadget for de spesielt interesserte. Noe som var morro å ha, men ikke særlig nyttig for fritidsbåter. Der tok jeg grundig feil. Har vært i en situasjon der den reddet meg. Lå på svai da et lite lokalt uvær dukket opp. Ankeret begynte å dregge og jeg måtte ta det opp. Var helt mørkt og kunne ikke se noenting. Det var nærme land og jeg tør ikke stole på nøyaktigheten av kartplotteren/GPSen. Da var radar helt fantastisk.

Dette er riktignok en uvanlig og spesiell situasjon som kunne vært unngått. Så dersom du skal ligge på svai over natten uten å etter på værmelding så er den kjekk å ha.

Redigert av Stratusen (see edit history)

Solcellepaneler, regulatorer, batterier, invertere og tilbehør:

www.2soler.no

Bruker båten året rundt, døgnet rundt. Har en gammel Furuno-radar. Den ville jeg ikke vært foruten! Har hatt god bruk for den ved et par anledninger. Jeg bruker den i fint vær for å lære meg hvordan den fungerer. Det ga god uttelling den gangen jeg ikke så en meter foran meg. Da var det veldig godt å føle at verktøyet gjorde meg trygg!

Ikke hiv den ut! Lær deg å bruke den! Avstand til land, staker og andre objekter gjør at du kan kontrollere kartplotterens nøyaktighet. En radar er dønn nøyakig, det er ikke nødvendigvis kartplotteren! Og den ene gangen du har bruk for den er den gull verd!

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Jeg har en eldre Furuno ombord som står på under hver tur ut på.

Jeg er blitt svært glad i denne radaren.

Jeg flyttet båten til sommerhavn i dag og når jeg dro utover til havna lå tåka tjukk som grøt. Jeg gledet meg til en tur i tåke og med instrumentkjøring. Skuffelsen var stor da den sprakk opp når jeg kom ned i havna.

Med andre ord, radar ombord er lykken!

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Siden du har den, lær deg og bruk den. Har en eldre Furuno selv, siden den var der så lært jeg meg den. Veldig greit om natten å ha den på og ved tåke. Lite i bruk på dagen, annet enn å prøve den litt. Det sagt så hadde jeg ikke kjøpt meg en slik radar i dag, ville da gått for en kombi sammen med plotter.

Jeg må si at radar er veldig nyttig uansett værforhold. Jeg slår på radaren i samme rennet som jeg slår på plotter og lodd. Det å kunne se hva som kommer opp akter, kan være like viktig som fra sidene og forrut. Så hadde jeg vært deg, så ville jeg nok ha lært meg å bruke den :smiley:

Klarvær et kvarter tidligere, rekkestøttene begynner å forsvinne i tåka:

img_20150705_201523.jpg

De to 'prikkene' på vår SB låring er to båter som gikk i halvplan sydover. De ante trolig ikke at vi var der, måtte endre kurs/fart for å gå klar (vi hadde uansett vikeplikt, men de gikk feil i forhold til separasjonssonen for området. Som å kjøre på motorveien i feil retning). Hadde vi ikke hatt radar, ville vi måttet droppe anker på siden av leden og blitt liggende. Så hva skal vi si? Radar er bare tull for spesielt interesserte, vi er bare ute når det er pent vær? Det var vi også, på vei N Havstensund og mot Strömstad. Tåken kom rullende i en fantastisk fart. Ta en titt på kartet over området :-)

Redigert av Hulda (see edit history)

Takker for gode svar og tilbakemeldinger

Tror kanskje jeg skal la den stå og heller sette meg inn i bruken

vat ute med båten for 14 dager siden og opplevde at været endret seg fra strålende sol til

heftige snøbyger å tåke på kun få minutter. Hadde jeg da kjent til radaren ville jeg nok følt meg tryggere.

Denne radaren er fra -87, vil en nyere radar være enklere å bruke og vil det være flere muliheter

å velgi mth hvilket " bilde " som kommer opp på skjermen og skal tydes?

På min radar er det kun det grønne bilde på svart skjerm.

Jeg navigerte etter radar på 70-tallet, sånn der man stakk hodet ned i en trakt. Fungerte helt utmerket. Skal du hele tiden ha med den siste fix'en, kan du bytte ut navigasjonselektronikken et par ganger i året. Radaren min er Garmin og er fra 2013. Hovedforskjellen er at min radar plukker opp bøyer som ligger på stille vann ned til hånballstørrelse. Og så bruker den mye mindre strøm. Og så kommer i tillegg det faktum at en radar til 80 000 kroner er mye bedre enn en radar til 18 000 kroner.

Takker for gode svar og tilbakemeldinger

Tror kanskje jeg skal la den stå og heller sette meg inn i bruken

vat ute med båten for 14 dager siden og opplevde at været endret seg fra strålen

Denne radaren er fra -87, vil en nyere radar være enklere å bruke og vil det være flere muliheter

En nyere radar er lettere å bruke og har en del fordeler i forhold til den du har. Men, det er ikke en dårlig radar du har der! Lærer du deg å bruke den (og det er ikke så vanskelig som det kanskje kan virke som) så vil du ha veldig stor glede av den. Så lenge den virker som den skal ville jeg ikke brukt tusenvis av kroner på en ny.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Satte en  DECCA 060 på land. da  jeg kunne ha brukt den En gang av 1500 dager, plassen er beder egnet  til  å ha solcellepanel på.

Den ene dagen var det St 90 grader og fottøyet i en bøye eller en kunne ankret til tåka lettet.

Jeg har mer nytte av AIS for å holde unna for nyttetrafikken.

Men poenget er har to manualer og en komplett servicemanual til DECCA 060 hvis noen..............

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Ja sikkert, men det er helt meningsløst å bruke penger på å bytte ut den du har. Denne radaren stammer fra en tid hvor slik utstyr kostet sykt mye penger, og ble bygt etter kvalitetsstandarder du må lete lenge etter nå. Bare det faktum at en radar, som har stått i et maritimt miljø i 30 år, fremdeles fungerer sier mye om kvaliteten.

Dessuten, det som tar tid å lære på en radar er å lese bildet og forstå hvordan det henger sammen med omgivelsene rundt deg. Det må du gjennom uansett. Gjør som også andre har gitt råd om, begynn å bruke radaren i godt vær, så vil du være forberedt den dagen du virkelig trenger den.

Redigert av Vilma Benita (see edit history)

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Ville absolutt hatt radar ja. Har blitt rasket over av tåke og regn med en båtlengde sikt og uten forvarsel. Hadde en enorm gammel Raytheon med sånn trakt du måtte kikke nedi. Sikkert litt eldre en den du har. Var heilt i orden. Kasta den og satte inn nyere brukt radar. Enormt mye bedre å kunne gløtte ned på en tydelig skjerm i fart.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...