Jump to content

Ny båt skal kjøpes! Scand Baltic

Landcrab

Recommended Posts

Det er ikke hver dag man kjøper ny båt, så det fortjener vel en egen liten tråd for å lage en liten ramme rundt det hele. Tipper mange kjenner seg igjen i all den gleden man har før man faktisk kjøper. Det går noen timer i research for å si det enkelt :-)

Vi har bestemt oss for å kjøpe ny båt og valget har falt på den kanskje litt trauste, men solide Scand Baltic. Det vil si, ingen ting er avgjort, men foreløpig er dette båten vi sikter oss inn på. Dette er kravspekk i litt løse former:

• Maks 800 000,-

• Båt til familien med to voksne og to småbarn

• Vi skal ha båten i mange år, og vokse inn i båten mao

• Tre kabiner så vi også kan ha med en besteforelder eller to

• Helst nyere årgang, type 2008+, så båten kan brukes uten bekymring for driftstans

• Strak aksel fremfor drev, har en følelse av at drev gir økt økonomisk risiko, især på noen år gamle båter

• Ikke hardtopp, vi bor på solkysten

• Brukbar maksfart over 20 knop ved behov

• Skikkelige kokemuligheter i bysse

• Ankervinsj akter

• Dieselvarmer

• Dieselmotor

Nice to have for for min egen del, men ikke krav

• Truster i baug og hekk

• Autopilot

• Radar

• Daviter

Mange båtmerker på markedet, men har liksom en grei magefølelse for Baltic, så den er i hovedfokus.

Tror dere det er realistisk å finne en greit utstyrt Baltic anno 2008+ til 800' eller mindre? Lå en veldig godt utstyrt -10 modell på finn for ca 850' tidligere i år, så jeg tenker jo det bør være mulig. Har sett denne f.eks http://www.finn.no/72056526. Veldig fin, men litt for høyt priset for vår del dessverre.

Scand Baltic er meget bra båter, fornuftig valg. Vi hadde en Stand Baltic HT 2004 modell med Yanmar 290, radar, autopilot, solcellepanel, hekk og baugthruster osv. Var kjempefornøyd med den båten. Solgte den ifjor høst.

Vi syntes hardtop var lurt. Brukte båten hele året, ga en lun følelse, samt spotlight i tak.

Lykke til med båtkjøp!

Skrev et langt innlegg og mista det, så nå kommer kortversjonen.

Kjøpte 2000 mod i fjor. Yanmar 6lp-dte motor med 250 HK, virker meget fin. Basert på Toyota 1HD-T motor, 290 hk er vel basert på 1HD-FT.

Så på 6-7 stk før vi valgte. Store forskjeller hva gjelder vedlikehold på 2000 mod. Sikkert mindre på 08.

Får du en 2008 mod til 800k tror jeg du gjør et godt kjøp. De vi så på, 2000-04 lå på 600-700 i fjor.

Hekkthruster er gratis å få med, koster 12000 å montere om du gjør det selv. Har ikke brukt den mye, men fin i sidevind. Thruster foran er et must mener jeg, men alle har jo det. Autopilot trenger i alle fall ikke vi, men har kanskje sin misjon, dyrt å installere, gratis å få med det og...☺ får du med jolle med motor er det også kjekt! .. lykke til!

Baltic-pappa

Ja 3 kab. God plass til store menn i alle køyer. Jeg er 198 og har prøveligget alle ☺. Må ligge litt på skrå i piggen, men ikke noe problem.

Ståhøyden foran og i akterkabinen blir litt lav for meg da. Men fint å sitte i trappa og kokkelere. Finnes noen med "høy a/c" har jeg sett på Finn.

Det jeg sjekket grundig(st) var motorrom. Men ikke ekspert. Du finner brukermanual på nett om du googler litt. Der står serviceintervaller. De har reg reim som skal byttes jevnlig, ellers kort intervall på bytte av blandebend (5 år? ) greit å sjekke på en 2008 om det er gjort. For det er dyrt. Men finnes rimelige kopier på ebay. Det er anoder i motoren som er greit å sjekke om eier har giddet å bytte. Husk stor pipenøkkel på visning ☺ det sier jo litt om vedlikehold ellers og.

Et tips jeg har fått er å åpne oljelokket og kjenne etter luft som kommer ut når motor går. På min er det omtrent helt fritt for trekk. Så på en med VP motor som puffet friskt. Det er vel tegn på gjennomslag.

Ellers er det septiktank, diverse pumper og batterier under senga i akterkabin, sjekk etter lekkasjer der ☺. Der finner du også hekkthruster.

Min har fått en ny diesel tank, greit å åpne lukene og lukte etter lekkaskjer. Vanskelig å se noe nedi der hos meg i alle fall.

Lykke til ☺

Baltic-pappa

Skru ut den anoden som er på toppen av motor og se om det er noe igjen av den.. eller vent litt, må frostvæske være ute når man gjør det? Litt usikker jeg nå ☺

Det er bare å skru den ut. Skal du ha en ordentlig sjekk, er det jo den nede bak på styrbord side som må sjekkes. Jeg har ikke klart å skifte den, og jeg har prøvd.

Ellers må jeg si at Baltic er en utrolig praktisk båt. Noen snakker om at det er mye klatring, og det er nok riktig, men hva så? Båten er praktisk og har plass til det meste. Vi er veldig fornøyde.

Ja ser det er noen saker om problemer med Yanmar 6 LPA-STP, blant annet et søksmål i forbindelse med havari rett etter kjøp.  Greit å ta alt man leser på forum med en klype salt, men jeg får sjekke opp dette med Scand før jeg kjøper noe ser det ut som. Mulig dette er en motor som sitter i eldre Baltic-er, det har jeg ikke sjekket.

Det var vel noen motorer som opplevde ett eller annet tull med ventilene, men det var tidlige utgaver av motoren. Tror også det var en Baltic som opplevde at motoren ruste opp til den havarerte. Husker ikke helt hvordan det hang sammen. Mitt inntrykk er at motoren har et godt rykte og bør være et trygt valg. Det var jo de som opplevde havarier med D6 også i starten.

Ja stemmer det, jeg har selv hatt og har D6 nå også i min Scand, har en kamerat som også er på jakt etter Scand Baltic og har sett på flere modeller fra 07- og hvor han utrolig nok har vært borti flere modeller med Yanmar som da har byttet motor. 

om dette er tilfeldig vet jeg ikke, men alltids greit å sjekke nærmere. 

Jeg er uansett MEGET fornøyd med D6,en som går utrolig godt samt har ett vanvittig dreiemoment. Aldri problem med last etc. 

Lykke til med båt og motor valg det er ikke like enkelt dette her, men uansett alltid sjekk grundig først, 

• 4 uker senere...

Båt er kjøpt! Ble en 08-mod med en ny Nanni Diesel 6.420 320 HK motor. Motor har gått knappe 250 timer.

http://www.finn.no/73387662 . Fikk båten for 825' , og føler vel at dette er en grei pris for både selger og kjøper.

Stusset på motorvalget, men litt research beroliget meg med at dette er gode Toyota motorer og samme utgangspunkt som i Yanmar'n.

Shiit dette blir spennende. Satser på å kjøre båten fra Porsgrunn til Nøtterøy i neste uke. Får håpe det ordner seg med en større båtplass i ASAFP :-D

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...