Jump to content

Propellvalg Scand Baltic med VP 41P-A

furhan

Recommended Posts

Må spørre ekspertisen her. Jeg har en Scand Baltic 1988 hvor jeg har byttet motor og girkasse i fjor vår.

Den gamle girkassen hadde utveksling 1,93:1 mens den nye har 2.01:1 (MS4A til ZF45A).

Motoren er en VP 41P-A med 200 HK. Propellen som står på båten nå er en Michigan Quad 19x17.

Mistet litt hastighet etter byttet og har kommet over en Radice S7 19x19 til en ok pris.

Vil denne propellen kunne gi meg tilbake de 3-4 knopene jeg mistet?

Mistet jo ca 300 omdr. ved å bytte utveksling på girkassen.

Målte båten i 23kn med GPS før byttet, mens jeg nå sliter med å nå 20kn.

Hans Petter

Hans Petter

Mange har sett eenne, men ingen svar ennå.

Jeg kontaktet Winrace Propellers i Froland og de sier at jeg må ha en Radice S8 19x19. Det er den optimale propellen for min båt/motor med denne utvekslingen.

En B7 har litt lite areal i forhold til S8, så da er det nok bare å skaffe seg det i stedet.

Hans Petter

• 1 år senere...

Hei.

Jeg byttet ikke propell men fikk Winrace til å justere stigningen fra 17 til 18,5.Det gav meg en toppfart på 22kn på en godværsdag. Propellen ble derimot litt tung så jeg klarer ikke mer enn 3600 i maks turtall (burde klart 3900). Har ikke gjort mer med det da jeg pleier å kjøre den på 3200 i marsj og det gir ca 17-18 kn (kjører som oftest i 6-8 kn).

Hans Petter

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...