Jump to content

Skjøte kabel til dybdesensor

Bahia

Recommended Posts

Jeg har en Raytheon ST40 hvor dybdesensoren ligger forran baugen. I kort et øyeblikk lå kabelen gjennom døren og ble kappet tvert av da døren gikk igjen. Utrolig irriterende. I brukermanualen står at kaben IKKE skal kappes.

Hvordan kan jeg skjøte denne sammen uten at det forringer signalene?

Er det en kabel med 3-5 ledere? Er det noen skjerm i kabelen, eller bare de enkeltisolerte lederne? De er ikke tvunnet, kun "rett gjennom"?

Jeg ville vurdert å strippe så lite som mulig fra hver leder og loddet de sammen igjen. Bruk krympestrømpe rundt når du er ferdig. Helst rundt hver enkeltleder hvis det er plass. Pass på at hver leder er like lang etter at du er ferdig.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Eg må sei - eg er slett ikkje sikker på at denne saken aksepterer skjøtt kabel. Hvis eg tolker bildet rett, so er der to skjermer av alu-folie med ledere inni kvar av dei, og skjermane isolert frå kvarandre. Å skjøta lederane riktig mot kvarandre, gjerne med krympestrømpe over skjøten, og skjøta kobberlisso som ligg under skjermen og i kontakt med denne. Videre dekke over med alu-skjermen og antagelig få bruk for ytterligare alu-tape for å få skjermen tett før den blir isolert. deretter ein krympestrømpe med lim utenpå det heile, so er der ein sjans.

Magne

Hmm. Jeg ser to ledere og en jord inne i den samme skjermen. Det burde være mulig å lodde dette. Hold unna skjermen når du lodder, så kan du gjenbruke denne etter lodding.

Men... Du må være nøye på at alle ledere blir like lange, og skjermen må godt på plass. Det må være så originalt som mulig. Det er ikke sikkert det er mulig å fikse, men akkurat nå har du noe som ikke funker. Det kan være verdt et forsøk.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Hmm. Jeg ser to ledere og en jord inne i den samme skjermen. Det burde være mulig å lodde dette. Hold unna skjermen når du lodder, så kan du gjenbruke denne etter lodding.

Men... Du må være nøye på at alle ledere blir like lange, og skjermen må godt på plass. Det må være så originalt som mulig. Det er ikke sikkert det er mulig å fikse, men akkurat nå har du noe som ikke funker. Det kan være verdt et forsøk.

Litt nysgjerrig på hvorfor du mener det er så kritisk at lederne er akkurat like lange. Signalhastigheten i en kobberleder er vel oppunder lyshastigheten så forsinkelsen der er vel neglsijerbar i forhold til lydhastighen i vann. Eller er det noe annet du tenker på?

Ofte er det 50 og 200 kHz svingefrekvens som skal overføres i en slik kabel. Dette er ikke spesielt høyt og det bør gå greit å lodde dette. Om du ikke får skjøten perfekt så vil du få refleksjoner av signalet i kabelen og loddet vil se dette som mere støy og du vil ikke få overført full effekt. Blir skjøten for dårlig får du for lite effekt bare støy og ikke noe bilde. Kabelen er altså bygget opp for å gi størst mulig overføring av effekt gjennom denne. Det som er viktig er at kabelen får en impedanse som er mest mulig lik orginalkabelen. Det er flere parameter som avgjør dette;

- tvinning innbyrdes mellom lederne i kabelen

- tykkelse på senterleder og isolasjon på ledere og isolasjon på innvendige ledninger i kabelen

- avstand mellom innvendige ledere og aluminumsskjerm i kabelen.

Med andre ord, som flere har nevnt her, prøv å bygg opp skjøten slik at kabelen blir så likt som mulig, orginalen.

Har hatt EchoPilot i mange år.

Kjøpte ny nå i forb. med bytte av båt.

Bruksanvisningen presiserte at kabel ikke kunne skjøtes.

Hvis ekstra lang kabel var påkrevet, måtte det angies i bestillingen. Står det.

Hvis kabel ble endret, måtte instrumen og giver sendes til fabrikken i UK for opptuning...

Sikkert noe sært for dette instrumentet. Ville bare nevne det.

Se

http://www.echopilot.com/products/echopilot-2d/

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...