Philonica III Startet 6.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 6.Mars.2016 Hei Får startet motoren etter gløding, men den går ujavnt og vil ikke gå som vanlig på tomgang. Må gi en god del gass for og holde den i live. Den ryker og mer en vanlig. Har trykktestet dysene og de var helt ok.( den ene var noe kokset) Da dette er en forkammer motor som skal ha glødning for og starte -må vel alle glødepluggene virke for at det tenner i alle sylindrene? Er det da mulig at det kun er en glødeplugg som ikke virker og derfor ikke tenner? Reidar Isaksen Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 7.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2016 Ja det kan det jo være og det finner du jo enkelt ut av med ent DC tangampermeter. Kan jo også være dårlig kompresjon på en sylinder. Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 7.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2016 Kan jeg ikke bare sette strøm direkte på pluggen for og se om den gløder, eller må jeg ha tangampermeter? R I Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 7.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2016 Med et tangampermeter slipper du å skru dem ut. Men klart du kan skru de ut og sette strøm på dem for å se om de gløder. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2016 Glødeplugger, i hvert fall mine, skal ha en viss motstand. Så da er det vel bare å ohme en i og en plugg bortover. Jeg vil anta at om noen av glødepluggene er defekte, så vil motoren prompe i gang ujevnt, og etter hvert gå rent når alle sylindrene tenner. Kan vel ta noen sekunder, men ikke mer. Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 7.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2016 Anbefaler kpmpresjonstrykktest før du begynner å skru på noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
MIMA IV Svart 7.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2016 (redigert) Hei Opplevde noe av det samme i vår gamle båt, Nidelv 28 - TAMD40B. Hadde kun gløding på 2 av 6 plugger. Kjapt å teste, skru ut gldepluggen og koble 12v rett fra batteriet på pluggen. Du ser fort om de gløder som de skal. Fant tilsvarende glødeplugger på BT, til en brøkdel av prisen. Husker ikke varenummeret, men jeg tok med en til BT og sammenlignet dim til jeg fant en som matchet de originale. Fant ingen som matchet 100% men de jeg kjørte var ca 4mm kortere på selve glødepluggen. Hadde aldrig problemer med gløding og start start av motoren etter bytte. Redigert 7.Mars.2016 av MIMA II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 7.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2016 Mulig det er noe jeg ikke forstår her. Trådstarter får jo startet motoren, men har problemer med tomgang og røyk. Hvorfor alt "maset" om glødepluggene? Disse er jo "inne" bare en kort tid for å lette starten, men har ingen innvirkning på motorens gange etter at den har startet. Selv uten virksomme glødplugger, starter en "forkammermotor", det tar bare en del lengre tid for å oppnå tenntemperatur på den komprimerte luften inne i forkammeret. Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 7.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2016 Mulig det er noe jeg ikke forstår her. Trådstarter får jo startet motoren, men har problemer med tomgang og røyk. Hvorfor alt "maset" om glødepluggene? Disse er jo "inne" bare en kort tid for å lette starten, men har ingen innvirkning på motorens gange etter at den har startet. Selv uten virksomme glødplugger, starter en "forkammermotor", det tar bare en del lengre tid for å oppnå tenntemperatur på den komprimerte luften inne i forkammeret. Du har helt rett. Får startet men med mye mere gass på en vanlig. Må og ha på mere gass dersom jeg vil ha den å gå i 700 til 750 omdr. som er vanlig. Ryker mere en vanlig. En dyse var skikkelig kokset over der kobber pakningen sitter. dysene er trykktestet og ok. venter på nye kobberpakninger. I og med at dysa var kokset over kobberpakningen må det vel ha vert lekkasje i pakningen. Kan feil på en dyse(lekkasje) være årsak til at den går ureint, ryker og ikke greier normal turtall på tomgang? R Isaksen Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 7.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2016 Om den kun går på 5 sylindre vil den gå ujevnt.Om den ikkje går reint etter dysene er innmontert,prøv å løsne på dyserørene for å finne ut hvilken den ikkje går på Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 7.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2016 En brennstoffventil "ut av form" kan jo forårsake uryddig gange og problemer med lav tomgang, men burde ikke skape spesielle startproblemer. Koks over tetning skive tyder på lekkasje av forbrenningstrykk her, men du har i tillegg til kobberskiven under "dysa", også en kobberskive under "flammeskjoldet" som ligger i topplokket mellom dyse og forkammer, og en liten stålskive under "tuppen" av dysa nedi flammeskjoldet. Lekker kobberpakningen under flammeskjold, hjelper det ikke med nye pakninger under dysa. Kontroller også flammeskjold for evt. sprekker og/eller "branngate" forårsaket av lekkende forbrenningstrykk. Vær nøye med korrekt tiltrekkingsmoment på festeåket til brennstoffventilene og rengjøring av kontaktflater for tetninger. Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 7.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2016 Venter på nye kobberpakninger og prøver det før jeg gjør ytterligere tiltak. Skulle gjerne tatt komp.test mens dysene er ute men på biltema koster utstyret 2900kr- Noen i nærheten (Krokstadelva - Holmestrand) som kan tenke seg og låne bort en komp.tester.? R Isaksen Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 7.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2016 En brennstoffventil "ut av form" kan jo forårsake uryddig gange og problemer med lav tomgang, men burde ikke skape spesielle startproblemer. Koks over tetning skive tyder på lekkasje av forbrenningstrykk her, men du har i tillegg til kobberskiven under "dysa", også en kobberskive under "flammeskjoldet" som ligger i topplokket mellom dyse og forkammer, og en liten stålskive under "tuppen" av dysa nedi flammeskjoldet. Lekker kobberpakningen under flammeskjold, hjelper det ikke med nye pakninger under dysa. Kontroller også flammeskjold for evt. sprekker og/eller "branngate" forårsaket av lekkende forbrenningstrykk. Vær nøye med korrekt tiltrekkingsmoment på festeåket til brennstoffventilene og rengjøring av kontaktflater for tetninger. Hei. Har bestilt både kobber og stål skivene. Dersom litt av møkka i dysehullene skulle falle ned i forkammeret under rengjøring, er det uheldig eller gjør det ingenting? Reidar Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 8.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2016 Hei Kunne og tenkt og bytte ventilstyringen (tettingen). Men må toppen av, mener og ha hørt det lar seg gjøre men må passe på at gjeldende sylinder er på topp.Stemmer dette? R Isaksen Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 8.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2016 (redigert) Ja det går fint å skifte smokk uten å ta av toppen. Hadde for øvrig en 40b motor med samme syntomene som du beskriver men tror ikke du vite hva som feilte den. Da det ble jævla dyrt. Redigert 8.Mars.2016 av Bårdp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 8.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2016 Ja det går fint å skifte smokk uten å ta av toppen. Hadde for øvrig en 40b motor med samme syntomene som du beskriver men tror ikke du vite hva som feilte den. Da det ble jævla dyrt. Kom igjen da,tåler og høre det-- R Isaksen Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 8.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2016 Vel hadde to slike motorer i en Coronet 32. Den ene fikk samme syntomene som det du beskriver mens vi var på ferietur med båten. Det første jeg tenkte på var dusene og fikk disse skiftet i Kristiansund. Men det ble ikke stort bedre av det. Kjørte videre og etter en uke sa det pang og motoren sto i tusen sten. Fikk tatt ut motoren og skrud den i stykker. Det viste seg at en sylinderforing var revnet stempel ødelagt og på toppen av det hele hadde en eksosventil havarert og knust toppen. Det ble dyrt. Ny sylinderforing med stempel og ny topp samt nødvendige pakningssett tror det hele kom på ca 35.000,-. Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 8.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2016 esj, litt av en story. Får ta det som set kommer. Angrer nesten at jeg ba deg fortelle hva som hadde skjedd-- R I Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 9.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2016 Med fare for å mase. Ta en kompresjonstest mens brennstoffventiler allerede er ute. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 9.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2016 Ja hadde jeg tatt en kompresjonstest etter at det ikke nyttet å skifte dyser hadde jeg sikkert sett at noe var galt og unngått storhavari på motoren. Men nå er jo disse motorene steingammle og etter min mening var de nå aldri særlig bra heller men forkammer og dårlig virkningsgrad. Så tror ikke jeg ville brukt en masse penger i dag på å fikse en slik. Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 9.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2016 Enkelere og gi fan med bare en, men jeg har to-- R I Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 9.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2016 Ja hadde jo to jeg også. Hadde det vært bare en hadde den ikke blitt reparert men nå er det mange år siden. I dag hadde jeg nokk skiftet begge enten de var i orden eller ikke om båten ellers var OK. Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 12.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2016 Skiftet nye stål og kobber ringer under dysene og motoren går som bare det. Litt røyk ved oppstart-kald motor. Regner med at når alle ventiltetningene er skiftet er alt bare fryd og gammen. Kompen helt greit. Heldig denne gang tror jeg.. Reidar Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 13.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2016 Hei Skal skifte ventiltetningene og må da passe på at sylindrene er på topp. For og få det til må jeg sjekke gjennom dyseåpningen at sylindrene er oppe. Kan jeg bruke pakningene (kobber og stål) under dysa på nytt eller må det kjøpes nye? Dumt at jeg ikke sjekket tetningene før jeg satte inn nye skiver. Reidar Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 13.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2016 Koberringene er det nu bare å gløde så er nå de klar til ny runde Flamesjoldet har du nu neppe skit ut allerede. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.