Frissy Startet 7.Mars.2016 Del på Facebook Startet 7.Mars.2016 Er det noen som har erfaringer med kjøl som kan heves/senkes? Har sett på en Jeanneau 35 fot med løftbar kjøl. Tenker jo det kan være greit for å komme inn litt flere steder på tur? Men så over til det tekniske. Hvordan funker dette? Er det noe som fort går i stykker? Seilegenskaper mv? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 7.Mars.2016 Del på Facebook Svart 7.Mars.2016 ingen erfaringer, men fant litt info ved å google. Her er noen bilder, og kanskje noen man kan kontakte: http://jeanneau.tripod.com/technical/id344.htm Er vel ikke mange av disse her i Norge. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Frissy Svart 7.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2016 Takk for siden:) Han har jo modifisert på båten i 4 år....så det kan jo virke som om alt rundt ordningen ikke er helt 100. Det er vel litt som på bil, jo mer "rallemikk" jo mer å reparere på?? Hvordan tenker du Framtia? Ser du det som et problem med kjøldybde? Tenker litt på uthavn muligheter og slikt? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 7.Mars.2016 Del på Facebook Svart 7.Mars.2016 Jeg tenker at man bør ha et rimelig konkret behov for å kunne heve kjølen før man velger noe slikt fremfor standard kjøl... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Sun Flyer Svart 7.Mars.2016 Del på Facebook Svart 7.Mars.2016 (redigert) Jeanneau produserte 35-foteren med senkekjøl som opsjon. Vil tro at seilegenskapene kan være dårligere hvis mesteparten av vekten er i kjølkassen i stedet for finnen som senkes. Kanskje de har kompensert for høyere tyngdepunkt ved å øke vekten. Sun od 35 har i utgangspunktet en litt for lett kjøl etter min mening. På den positive siden er det bra med to ror, det burde alle utgavene av denne hatt med den brede hekken. Husker vi irriterte oss over at roret slapp for lett når vi hadde en sånn. Redigert 7.Mars.2016 av Sun Flyer (see edit history) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Frissy Svart 7.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2016 Takk for innspill. Ikke helt greit å bestemme seg, men ser jo ditt innspill Framtida at kanskje man bør satse på steder man vet man må, isteden for å ha en mulighet? To ror er vel også fint slik jeg har forstått den sun flyer. Men usikker på om alle har det? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Mars.2016 Del på Facebook Svart 7.Mars.2016 Det virker i hvert fall som han Framtia linker til ikke er overvettes fornøyd. Nå er det andre, eksempelvis Alures-eiere, som jeg har snakket med. De virker til å være meget godt fornøyd. Båtene blir tunge, i og med at ballasten ligger i bunnen av båten. Og ikke henger som normalt under båten. Han i linken har 102 sveiv for å skru kjølen inn i båten, Alures har hydraulikk. Jeanneau har ikke tilstrekkelig tetting rundt kjølen, kan det virke som. Andre jeg har snakket med har tett kjølkasse, så kommer hydraulikk-tilkoblingen tett flenset til kassen. Det kan vel virke som om Jeanneau har valgt en 'billig' teknisk løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 7.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2016 Alures har jeg aldri hørt om. Jeg skal sjekke ut denne og se om de har båter som er innenfor pris og ikke minst de andre speccene jeg har satt. Er ikke lett å få alt gitt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Mars.2016 Del på Facebook Svart 7.Mars.2016 Så sant, så sant. Disse franske aluminiumsbåtene regnes vel for å være i øvre prisskikt. Men fra tid til annen hender det at man får det man betaler for. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 7.Mars.2016 Del på Facebook Svart 7.Mars.2016 Enig med Fremtida, styr unna hvis du ikke har ett spesielt behov. Under 2 m er greit i Norge. Først på 2,3-2,5 meter begynner det å bli nødvendig å ta mye hensyn. First Class 8 er eneste båten jeg har seilt med denne løsningen, og muligheten ble aldri brukt. Ovni har også senkekjøl, en av grunnene til at jeg ikke vil ha den. Mange superbåter har også dette, men da snakker man om 3 meter dypgående med kjølen oppe. Vil ikke ha enda en ting som kan gå i stykker som samtidig ødelegger seilegenskapene. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.Mars.2016 Del på Facebook Svart 7.Mars.2016 (redigert) Hei. Jeg seiler en eldre fransk Kelt 39 med senkekjøl, dvs at den er et sverd på 500kg som senkes vertikalt ned i en gjennomgående kjølkasse, på samme måte som i en A-jolle. Når jeg sveiver den opp så stikker ca 20cm av kjølen opp over dekk og ingenting ut i bunnen. Når jeg har den fullt ute så stikker jeg 2.2 meter. Kjølen veier kun 500kg og er i praksis kun kjøl. Svært slank og ligner mye på kjølene som er på moderne regattabåter (minus bulb med vekt). Ballasten i min båt består av ca 4.5 tonn tung metallplate som utgjør en slags "bunnplate" og kjølkasse som båten da kan stå på bunnen med ved lavvann (i flush med skroget, du ser den ikke med mindre du vet om den og kakker på skroget. Den står da på bunn med fremre del av bunnplata i bunn pluss to små finner bak, støpt i sammen med plata. I tillegg er vanntanker, batterier osv plassert under dørken. For å kunne stå bunn har den da to ror som hver for seg ikke tar bunnen om båten står på bunn, som jo også er en fordel siden den er ganske brei i rumpa ifht andre båter fra siste halvdel av 80 tallet i hvertfall. Mao så slipper den aldri roret, men du merker på styringa når det ene roret får luft og de siste roret "er alene" i sjøen. Sikkerhetsmessig kan en vel også argumentere for at to ror er en fordel. ------- Selve mekanikken med kjølen er svært enkel og har aldri sviktet. På toppen/åpningen av kjølkassen står et rustfritt åk som det er festet blokker med tau i, a la et storseilskjøte. Kjølen har to knøler på siden i toppen (forblir alltid i båten) som glir i to spor innvendig i kjølkassen pluss plastskinner foran og bak i kjølkassen for å redusere friksjon. Skal jeg ha ned kjølen så slipper jeg ut på tauet. Skal den opp så legger jeg den rundt vinsja og sveiver, og sveiver... osv. El-vinsj er et must men foreløpig så tar jeg det som trening ;-). Sveiver alltid opp kjølen når vi skal ligge mer enn en natt. Tar meg 5-7 minutter å sveive helt opp, og reduserer da dybdegående fra 2.2 til ca 1.2 meter, noe som er svært praktisk. Mao er det ingen bevegelige deler i kjølkonstruksjonen utover blokkene og tauet. Kun en kjøl som glir opp og ned i en kjølkasse. Sånn i vanlig bruk, inklusive relativt dårlig vær kan jeg ikke si at jeg har merket noen ulemper eller "anderledeshet" med løsningen. Båten beveger seg som andre seilbåter jeg har seilt. Grunnet slitte seil osv er den ikke noen skarpseiler men jeg merker godt på kryss at den "sitter godt" og har potensiale for å ta god høyde, sikkert takket være den potente kjølen. Det lille jeg har funnet om båten på nett tilsier at den er god i det som måtte komme av vær og vind. En franskmann hadde fått virkelig drittvær over Biscaya og sveivet opp kjølen og gikk med vinden så det ulte. En kan jo teoretisere om at en båt med kjøl som kan heves slipper å ha en "snublefot" som kan presse båten på tvers av sjøen om man må gå med uværet. Håper jeg aldri får bruk for det. Men drømmer om å seile til uk osv og faktisk få bruk for fordelen av å kunne stå på bunnen. :-) Pr nå er det i det minste en fordel når båten skal på land. Bare å slenge ut tre planker og sette båten ned. Og jeg har lirket meg inn i uthavner jeg ellers ikke ville kunne gå inn i. En dag seiler jeg kanskje over Drøbaksjeteen mens folk fikler med mobilkameraene sine og river seg i håret ;-) ------------ Redigert 7.Mars.2016 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 7.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2016 Der kom det jammen meg noen tanker motsatt vei. Skjønner at det blir opp til meg og mitt behov. Men ut i fra det jeg ser er det jo da ulike løsninger på løftbar kjøl og at det vil kanskje være lurt å sette seg inn i den enkeltes båts løsninger og så ta en vurdering. Ikke lett dette her. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Mars.2016 Del på Facebook Svart 7.Mars.2016 Jeg har de samme 'tankene' som Pinkvin. Hadde ikke hatt noe imot en senkekjølbåt. Synes konseptet er besnærende. Hvis du sjekker opp nicket 'Gyda', så finner du en senkekjølbåt av det mer avanserte slaget. Den har mange gode løsninger. Fin hjemmeside. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.Mars.2016 Del på Facebook Svart 7.Mars.2016 (redigert) En båt med "kun" senkekjøl har jo fordelen mtp dybdegående. Kan den i tillegg stå på bunn så er det en fordel ekstra, da har en to fordeler ifht vanlig "fastkjøl". Iom at den er laget for å stå på bunn så er jo også ror og propell godt beskyttet. I reklamer for båten så kjører man båten opp på stranda for å kose seg i sola. Så ja, det er vel egentlig, rent teoretisk, flere fordeler. I praksis har jeg brukt fordelen ved å gå inn på grunnere vann og fordelen ved slippe opplagsstativ og følelsen av å ha en svært stødig båt som står på bakken når den står på land. Vil jo også tro at en oppsvingbar kjøl er svært hensiktsmessig den dagen en virkelig smeller på grunn. Der er nok min konstruksjon mer sårbar men jeg ødelegger i det minste ikke båten (den ble i sin tid testet for full motorfart på grunn, sverdet/kjølen ble skadet, resten ok). Men har jo lest meg opp en del på senkekjøl og fått med meg at de med oppsvingbare løsninger har noen slitedeler som må ettergås og kan skape trøbbel på gamle båter. Ut fra hva jeg vet er kun tauet og blokkene i hevegreiene byttet hos meg en gang. Alt er jo svært lett tilgjengelig for inspeksjon så det er lett å følge med på om det skjer noen endringer. Å kunne heise kjølen opp i luft når en ligger til lands er jo heller ikke noen ulempe sånn generelt, litt mindre groe ;-) Og drømmer en om å gå kanalene en gang så kan en vel snike seg gjennom noen som seilbåter ellers ikke kan. Så ja, samlet sett, ser ikke de store ulempene egentlig. ------------------ Edit, så på bildene av din potensielle båt. Så ikke dumt ut det. Den har altså noen "vinger" i bunnen av kjølkassen og kan stå på bunnen på den og rorene. Min står ikke på rorene men to finner foran og på skjegget foran propellen. Fordelene blir mye de samme, den kan stå på bunnen osv. Om du har mye vekt i bunnen av den kjølkassen så har du vel også mer vekt lengre ned enn meg. Men samlet sett blir det jo mer drag av alt sånt Redigert 7.Mars.2016 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Mars.2016 Del på Facebook Svart 7.Mars.2016 (redigert) Ser man på de franske med vippe/svingkjøl, så henger kjølen i en meget grov rustfri bolt og lagre i et eller annet plast/fibermateriale (bolten må elektrisk isoleres fra skroget). Den anordningen kan umulig slites mer enn en fraksjon av propell- eller rorlager. Og ser heller ikke ut til å være all verden å skifte ut. Nå må du ikke være så negativ til senkekjølbåter Pinkvin :-) Redigert 7.Mars.2016 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 7.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2016 Flere momenter er bra:) Sant skal sies at det ikke er mange i Norge av disse, men ser jo at det er en del i bla england.... og det er jo ikke så langt? Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 7.Mars.2016 Del på Facebook Svart 7.Mars.2016 Hadde en First 25.7 med vippekjøl. Kjølen veide 700 kilo og kunne gis en langsmal og effektiv form da båten hviler på fremkanten av kjølen når den står på land. De fordelene vi opplevde var: - Å kunne kjøre båten opp til strandkanten og hoppe i land med vann til ankelen. - Å kunne polere skroget fra bakken stående på en krakk. - Kunne flytte tyngdepunktet bakover på lens under regatta. - Vi gikk på en mudderbanke det siste året vi hadde den. Sveivet opp kjølen og fortsatte som om ingenting hadde hendt. Jeg vil tro at å treffe fjell i skrogfart også vil være udramatisk da kjølen vipper bakover uten å belaste skroget. Ulemper: - Ørlite slark i heveskruen gjorde at kjølen beveget seg i lengderetningen i tung sjø (DUNK, dunk, DUNK....) - Vi glemte å smøre opp gjengene på heisemekanismen det første året med aksellerert slitasje som resultat. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 7.Mars.2016 Del på Facebook Svart 7.Mars.2016 du bør kanskje også ta med noen betraktninger om hvor lett den blir å selge igjen, om det blir aktuelt en dag. Folk har en tendens til å velge det alle andre har. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Frissy Svart 7.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2016 Ja, 2 håndsverdi er noe en alltid bør ta hensyn til...3 fotssyken osv. Men siden det er så få slike båter kanskje det er lettsolgt??? Tja ikke godt å si dette. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.Mars.2016 Del på Facebook Svart 7.Mars.2016 Samme erfaring som Grønnskollingen. Gikk på ei sandbanke ved gjestehavna i Helgeroa sist sommer og kom ikke løs før jeg huska at vi hadde senkekjøl :-) Kona sveiva et par runder på vinsja så var vi av. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.Mars.2016 Del på Facebook Svart 7.Mars.2016 Et par tråder om senkekjølbåter: http://www.ybw.com/forums/showthread.php?346645-Lifting-Keels-Shallow-Draft-Boats-Advantages-and-Disadvantages-Your-Experiences http://www.sailnet.com/forums/general-discussion-sailing-related/104756-lifting-keel-yachts.html Og dette er jo kjekt: Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 7.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2016 Takk for linker Pinkvin. Kjenner at de momentene som trekkes frem i linkene er noen av de jeg også tenkte på først. I tillegg så er jo din syn på saken opp i mot grunnstøting ikke er så dumt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Mars.2016 Del på Facebook Svart 8.Mars.2016 Mtp grunnstøting så burde jo vippekjøl øke annenhåndsverdien. Hvor mange brukte "fastkjølbåter" har ikke vist seg å ha skader fra tidligere grunnstøtinger? Det er jo ikke få. Kostbare og kompliserte skader som vanlige folk vel knapt kan se rekkevidden av. Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 8.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2016 Opp i mot grunnstøting så har jeg ringt på en del båter i det siste, og svaret jeg får er jo at ingen har gått på grunn bare vært borti litt..... Så det er klart at det er et potensiale for skader, men som oftest er det vel gjerne greit. Men det kan jo være vanskelig å finne ut av. Jeg ser at i England er det "bøtter og spann" av denne type båter, naturlig nok. Har jo importert 10-12 biler opp igjennom og det har alltid vært greit. Bør vel nesten sjekke opp litt opp i mot det. Kan hende det er noe å spare? Ja jeg tenker at jeg ser flere fordeler med løftbar kjøl. Selvfølgelig er det noe som ikke alle har. Det kan gå begge veier når det gjelder å selge igjen. Men kjøpet bør jo være på noe jeg synes kan være kjekt nå. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 8.Mars.2016 Del på Facebook Svart 8.Mars.2016 Hei Vår cat. har djupgåande på 95 cm. Det gjev definitivt tilgong til fleire hamner. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.