Guest Avmønstret# Svart 8.Mars.2016 Del på Facebook Svart 8.Mars.2016 Selvfølgelig er det noe som ikke alle har. Det kan gå begge veier når det gjelder å selge igjen. Men kjøpet bør jo være på noe jeg synes kan være kjekt nå. Spørs jo på så mye, i et marked som er metta med standardbåter kan jo muligheten for å ga kanaler i større grad, ligge på grunnere plasser, slippe opplagstativ eller leve ut drømmen om å seile til frankrike/uk osv med store tidevannsforskjeller og det at sjansen for strukturelle skader pga grunnstøting er mindre være en positiv faktor. Det er jo ikke noen stor deal egentlig, er jo en vanlig seilbåt +. Om man først har kjøpt seilbåt så tror jeg ikke redselen for "komplisert" er stå stor :-) Om jeg var turseiler, som vel 99% i markedet er, så ser jeg kun fordeler. Men for uerfarne eller "tradisjonalister" så tror jeg senkekjøl kan være skremmende. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Mars.2016 Del på Facebook Svart 8.Mars.2016 Opp i mot grunnstøting så har jeg ringt på en del båter i det siste, og svaret jeg får er jo at ingen har gått på grunn bare vært borti litt..... Så det er klart at det er et potensiale for skader, men som oftest er det vel gjerne greit. Men det kan jo være vanskelig å finne ut av. Har vært en del tråder her på BP om strukturelle skader etter grunnstøting, kjølbolter osv, og det er i bøtter og spann på utenlandske forum. Det som går igjen er jo stort sett at ingen vet noe helt til en (ny) eier sjekker ordentlig og må ta både jobben og regningen. Om jeg ikke husker feil så startet det vel et par tråder her i høst, men tror ikke de ble fulgt opp. ----- Med vippe/senkekjøl så vil jo jeg tenke at en unngår noe av disse problemstillingene, men en kan jo smelle på grunn på 1 meters dyp med kjølen oppe også ;-) Men vektarmen inn mot skroget blir jo vesentlig mindre så uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 8.Mars.2016 Del på Facebook Svart 8.Mars.2016 er ganske uenig, jeg tror at en slik båt blir en båt for spesielt interesserte, og at du etter en tid finner ut at man ikke gikk opp i fjæra så ofte man kanskje hadde trodd, at båtens seilegenskaper kanskje ikke var all verdens, og at den blir oppfattet som ukurant når den skal selges. I tillegg er det vel slik at bruktbåtprisene her hjemme nå er en del lavere enn i utlandet, og at du ved import av denne faktisk må betale mye sammenlignet med alternativene. Eller er dette en båt som finnes i Norge? PS: jeg har eid en SO35 en sesong, og opplevde den som en helt grei hyttebåt, men lite morsom å seile enten det var lite eller mye vind. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Frissy Svart 8.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2016 Det er ingen båt i markedet her i Norge, så må nok ut for å finne det. Og jeg ser at prisene ute er vel så høye som her. I tillegg må jeg jo momse båten inn så potensiale for å få en billig båt er nok ikke så lett. Utrolig artig å lese ulike meninger og ikke minst få mange gode innspill fra erfarne sjøfolk. Jeg fikk også et innspill om at det finnes noe som heter cruising kjøl, eller noe slikt. Det er en kjøl som er noe kortere enn standard kjøl. Båten til en vann gikk 1,45 under, og det er vel fort 50 cm kortene enn vanlig. Han sa noe om at den nok er ikke så god på å krysse med, men til turseilig var han svært happy med dette. Men dette er kanskje like uvanlig som senkekjøl? Sitér dette innlegget Link to post
ElGapitan Svart 8.Mars.2016 Del på Facebook Svart 8.Mars.2016 Min er bare 145, er en fin dybde det, men hadde kjappe 180k i reparasjon på kjølen etter bare "å ha vært litt borti". Så senkekjøl er nok ikke så dumt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Mars.2016 Del på Facebook Svart 8.Mars.2016 Nå vet jeg ikke hvor Frissy bor, men i Strömstad er det mange 'norske' EU-båter. Problemet er at man ikke kan seile inn i Norge, men kan plaske rundt i resten av verden. Og følger man denne 'regelen', er markedet for fornuftig prisede bruktbåter meget større. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.