Jump to content

Wesling 16HT med Yamaha 90hk - propell valg

Scotters

Recommended Posts

Hei alle!

Første gang på båtplassen.no forumet men har lest mye siden eg kjøpt en klassiske Wesling i fjor sommer. Egentlig eg kommer fra England men har vært bøsatt i Stavanger de siste 6 år, så eg kan en del Norsk og skal prøver dette her (beklager feil på forhand..)

Lurte på om noen andre medlemmer her har eller har hatt en liknende båt (min er en 1979 model med gult skrog). En Yamaha 90hk er en populær valg på disse båtene siden den gir mye effekt med lav vekt. Kjørt med båten mellom Juni og October her i Rogaland i fjor og var ikke helt fornøyd med toppfarten og max omdregninger. Data er slik:

Max omd: 4900 rpm (med motor på tilt. uten tilt har eg 4700)

Max hastighet: 37-38 knop

Har nettop tatt av propellen og ser at eg har en 12 5/8 x 21k (aluminium). Fra alt eg har lest har den for høy stigning. Eg ser at "standard" propell for 90hk Yamaha ligger rundt 13 1/4 x 17. Motoren og ligger på laveste festnings hul på akterspeil. Planen min er å sette motoren 3 cm høyere (mindre motstand i vannet) og skifte propell. Men då trenger eg litt råd og erfaring. Max omdregninger skal være 5500 rpm og eg har lyst til a nåler det samt har en toppfart opp mot 40-42 knop. Har også tenkt til å bruker stål propell. 

Noe tips? : ) 

ville først prøvd å løfte opp motoren et hull eller 2 med den propellen du har for å se hva det gir av fart / turtall 

Pass også på akterspeilet - med 90hk så kunne det gjerne vært bedre avstivet...  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Takk for svar Ivar

Har hørt og lest mye om den svake akterspeil på Weslinger. Min ser veldig bra ut nå men eg vurdere og seter på en forstekninings plate. 

Skal nok prøve motor heising et par hul. Men har noen anbefaling med propel valg til disse oppset med Wesling 16HT med Yamaha 90hk?

• 7 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...