Jump to content

Detroit Diesel 8V71, hvit røyk ved oppstart

Genevieve1969

Recommended Posts

Hei!

Lurer på om det er noen som er her inne og som har peiling på disse motorene og som kan lære meg litt mot betaling.

Det vil si alt :-)

Har to stykker og den ene går som en drøm.

Den andre må tomgangjusteres, og det må tas sjekk av dyser.

Den er hvit røyk ved oppstart som tyder på at dyser må sjekkes.

Det gir seg ved belastning av motoren så det er sagt.

Hilsen Ronny

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Detroit Diesel 8V71 hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.

Kommentar fra moderator: Se pnkt 3 i reglene, etterspørsel av privat assistanse er ikke tillatt. Forumet skal være til nytte for alle.

Har ikke jobbet med 8V71 men har skrudd en masse på 8V91 og tror vel disse er ganske like. I såfall er det ikke vanlige dyser på motoren men injektorer eller som VW kalte det i reklamen pumpedyser. Det er en felles matepumpe som forsyner de 8 injektorene med diesel og så er det en knast på kammakslingen som trykker på selve injektoren. Mengden reguleres med at innmaten i injektoren vris av en liten tannstang. Disse tandstengene er koblet sammen med lenker og går til en turtalsregulator. Det er på denne en justerer tomgangen.

Enkel sak å demontere injektorene for å få service på dem.

Hvit røyk kan godt være injector timing som er feil.

En grovjustering kan gjøres med skyvelær men det blir jo langt mer nøyaktig med spesialverktøy.

Her er et eksempel på en Detroit Diesel 8.2T med feiljusterte injektorer i første del av filmen. I siste del er de justert med skyvelær:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Injektor timing på disse motorene justeres vanligvis med en egen avstands-tolk

bilde

http://www.detroitdieselpartsdirect.com/detroit-diesel-v-71-series-fuel-injector-timing-tools

Den spisse enden settes i et eget hull på selve injektorkroppen og avstanden justeres slik at kanten er i flukt med fjærens anslags-tallerken ved negativ kam.

En slik bør du ha i verktøykassa for evt. etterkontroll eller injektorbytte.

Vær oppmerksom på at, i motsetning til eksosventilene, så skal det aldri være noen klaring på injektoranslag, tvertimot den skal alltid være litt nedtrykket med mål iht tolken.

Her finner du prosedyre på innjustering.

https://brandon314.files.wordpress.com/2012/05/detroit-6-71-valve-injector-and-governor-adjustment-procedure.pdf

Noen greie regler:

- Under justering så turnes motor alltid med gangretning.

- Når Injektor trykkes ned så justeres klaring på eksosventiler.

- Når eksosventiler trykkes ned så justeres timing på injektor

Injektorene på disse motorene må sjekkes med egen spesial-tester som måler åpningstrykk, mengde og spredning, mens injektoren får anslag.

Det kan være at Dieselteknikk har en mobil enhet. Hvis ikke børe du kanskje vurdere at de medbringer bytteinjektorer om justering ikke hjelper.

Lykke til !

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Imponert over hva SveinHa vet om disse motorene, virkelig!

Nåja, det er vel litt det samme som at du vet det meste om GM 6.2, Hulda. Jeg har hatt 2x6-71 og 2x8.2T (den første, i videoen over, var plukket 100% i beter da jeg kjøpte den).

Bytteinjektorer er ikke spesielt dyre, samme prisplasse som overhaling av en Volvo dyse. Bergen Dieselcontact pleier å være fornuftige på delepriser.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Injektor timing på disse motorene justeres vanligvis med en egen avstands-tolk

bilde

http://www.detroitdieselpartsdirect.com/detroit-diesel-v-71-series-fuel-injector-timing-tools

Den spisse enden settes i et eget hull på selve injektorkroppen og avstanden justeres slik at kanten er i flukt med fjærens anslags-tallerken ved negativ kam.

En slik bør du ha i verktøykassa for evt. etterkontroll eller injektorbytte.

Vær oppmerksom på at, i motsetning til eksosventilene, så skal det aldri være noen klaring på injektoranslag, tvertimot den skal alltid være litt nedtrykket med mål iht tolken.

Her finner du prosedyre på innjustering.

https://brandon314.files.wordpress.com/2012/05/detroit-6-71-valve-injector-and-governor-adjustment-procedure.pdf

Noen greie regler:

- Under justering så turnes motor alltid med gangretning.

- Når Injektor trykkes ned så justeres klaring på eksosventiler.

- Når eksosventiler trykkes ned så justeres timing på injektor

Injektorene på disse motorene må sjekkes med egen spesial-tester som måler åpningstrykk, mengde og spredning, mens injektoren får anslag.

Det kan være at Dieselteknikk har en mobil enhet. Hvis ikke børe du kanskje vurdere at de medbringer bytteinjektorer om justering ikke hjelper.

Lykke til !

:smiley:

Bjørn

Takk for info Bjørn.Skal bestille det jeg trenger av verktøy etter undervisningen er utført.Tenker å fikse det meste selv  på sikt.

Detroit diesel er i mine øyne glimrende motorer, bråker mye men vibrerer lite, ikke spesielt rimelige i drift men ikke så ille heller, går lett 10.000 timer og mer om de ikke behandles for stygt.

6-71 er i utgangspunktet på 165 hk men de ble spritet opp til 1000 hk på det verste men da varte de snaut 1000 timer. Alltid en balanse mellom ytelse og levetid.

Hvia en tar sylindereffekten på basis 6-71 så er den 27.5 hk, ganget med 8 blir det 220 hk. Ligger dine motorer i det effektområdet vil de vare tilnærmet evig. Da har du nå en pekepinn på om dine er ganske makelig belastet eller om de er spritet opp en del.

Det som bestemmer effekten er injektorene og om en begynner å ta ut mye effekt må en henge på turbo og gjerne intercooler også. Vanlige dieselmotorer kan justeres en god del på innsprøytningspumpen men på Detroit Diesel er ingen slik justering, kun skifte til andre injektorer. Den justeringen som gjøres på injektorene justerer kun innsprøytningstidspunktet.

Produksjonen av 53, 71, 92 og 149 serien stoppet på midten av -90 tallet og det var vel 2 hovedgrunner: Komplisert (=dyr) støpeprosess på blokken og miljøkrav.

• Barnevaksiner

Hadde ansvar for en båt med 2 stk 8V92 hvor det var tatt ut 740 Hk på vær motor. Der var det to turboer og to spyleluftskjølere på vær motor. Disse var kjørt ca 15000t da jeg overlot båten til andre men det var ingen tegn til slitasje som jeg merket. Egentlig glimrende motorer bråkte noe helt for jævlig men driftssikre som få. Gikk noe injektorer og et og annet returrør på olja fra turboene men ut over det var de sikkerheten selv.

Redigert av Bårdp (see edit history)

Har nå gått over alt av tilkoblinger på veksler, kjølevannspumpe samt byttet anoder.

Anodene var spist opp bortsett fra en som det var ørlitt igjen på.

Demonterte en konling for å se om det hadde blitt tæring men det så veldig bra ut.

For meg er det nå Detroit og Hatteras Forever.

Volvo penta høres ut som en strikkmotor til sammenligning.

Dessuten er den jo svensk!

Her kan dere se båten.

Ny windbreaker og biminitopp er bestilt.

Oppussing av flybridge står for tur.

Takk for tilbakemeldinger!

bilde

Redigert av Genevieve1969 (see edit history)

Detroit er den dieselmotoren jeg synes har hærligste lyden.. spessilet 12V da! dette er marinemotorer som er bygget for å vare, men ikke lettvektere og ikke spessielt snille på drivstoffet, men pondus og kraft er det bra med!  skulle ønske jeg hadde stor nok båt til å ha en Detroit! men kansje aller helst en MTU da!  Flott klassikker!!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...