Roger og Olina Startet 8.Mars.2016 Del på Facebook Startet 8.Mars.2016 På søndag, var planen å ta seg en tur med båten til Brevik og få seg litt god mat. Jeg skulle først starte opp for å få litt varme i båten, før konemor og datter kom ombord. Som vanlig startet jeg med å peile oljen og det var ikke ett hyggelig syn som møtte meg Beklager noe dårlig bilde. Vel, mitt håp var at dette er kondens i og med at båten har ligget på vannet i vinter. Jeg har hatt en ovn i motor rommet og i cabinen. Så det har aldri vært under 3 grader. Jeg pumpet ut denne gørra og fylte opp 8 liter med frisk olje. Motoren tar 10-11 liter. Men pga at den er høyere i forkant og skrår ned bak, så er det ikke lett å få opp all oljen. Vel, som sagt så ble det 8 liter med frisk olje og jeg startet opp og lot den gå litt. Så i går, tok jeg den ut på fjorden en tur og kjørte den god og varm. Tappet ut oljen igjen og da så den slik ut: Som dere ser, så er den mørk grå. Dette er en 10/30w olje. Har nå fylt på igjen med 15/40w og skal ta en prøvetur igjen i morgen. Men dette ser ikke bra ut. Noen her som har vært ute for lignende? Hvor mye kondens kan samle seg i en motor i løpet av vinteren når den ligger på sjøen? Første året jeg har båt på vannet om vinteren, så har liten erfaring med dette. Kjørte motoren varm, åpnet lokket på varmeveksleren for å se om det kom luftbobler. Det gjorde det ikke. Skal også se om det er oljekjøler på den, men må skru bort en del ting og tang for å komme til på barbord side. På styrbord er det ingen kjøler. Jeg frykter jo selvfølgelig at den gamle, gode Bedforden er ferdig. Men håper at det er en oljekjøler der med en lekkasje eller kanskje det enkleste, nemlig at det har samlet seg opp kondens. For det jeg også la merke til når jeg tappet oljen, var at når siste rest kom opp, så var den mye lysere i gråfargen... Så folkens.. ka dere tru? Mvh Roger Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Grå olje hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 8.Mars.2016 Del på Facebook Svart 8.Mars.2016 Har hatt båt liggende ute hele året de siste 30 år men har aldri fått grå olje av den grunn. Ikke engang på seilbåten med Volvo d255 som lå ustartet i 6 måneder registrerte jeg noen form for kondens i oljen. Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 8.Mars.2016 Del på Facebook Svart 8.Mars.2016 Typisk diagnose; vann blandet med olje- tror ikke på kondens teorien, dessverre! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Mars.2016 Del på Facebook Svart 8.Mars.2016 Du får absolutt null kondens i oljen, glem den muligheten. Motoren har en lekkasje av vann inn til oljen. Hva slags motor har du? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Mars.2016 Del på Facebook Svart 8.Mars.2016 Lekkasje I oljekjøler eller sjøvannspumpe vil jeg tro. Ikke så mange andre steder det kan komme inn. Kondens kan du glemme, det er ikke en problemstilling. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.Mars.2016 Del på Facebook Svart 8.Mars.2016 (redigert) Dersom ikkje ferskvatn har minka så er det normalt enkel fiks. Sjøvatn kjøler vel berre i oljekjøler motorolje og gearolje, og varmeveksler (kjøler ferskvannet) på ein gammel bedford. Altså er oljekjøler motor den einaste plass sjøvatn er i nærhet av olje. Rykk av og test. Kondens er som sagt over, aldeles utelukket. Red: impellerpumpe kan foresten lekke inn til motor Redigert 8.Mars.2016 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Roger og Olina Svart 8.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2016 Du får absolutt null kondens i oljen, glem den muligheten. Motoren har en lekkasje av vann inn til oljen. Hva slags motor har du? Det er en Bedford rekke 6 på 100hk Hulda Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 8.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2016 Dersom ikkje ferskvatn har minka så er det normalt enkel fiks. Sjøvatn kjøler vel berre i oljekjøler motorolje og gearolje, og varmeveksler (kjøler ferskvannet) på ein gammel bedford. Altså er oljekjøler motor den einaste plass sjøvatn er i nærhet av olje. Rykk av og test. Kondens er som sagt over, aldeles utelukket. Red: impellerpumpe kan foresten lekke inn til motor Jeg er usikker på om det er oljekjøler på den. Men skal sjekke. Impellerpumpa står eksternt med remdrift fra svinghjul. Så fra den kan det ikke komme vann i olja. Men godt tips Sæbø. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 8.Mars.2016 Del på Facebook Svart 8.Mars.2016 Har du en saltvannskjølt motor, kan det jo være enda værre... Håper at dette kan fikses på en enkel måte Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 8.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2016 Lekkasje I oljekjøler eller sjøvannspumpe vil jeg tro. Ikke så mange andre steder det kan komme inn. Kondens kan du glemme, det er ikke en problemstilling. Pratet med en motormekaniker på marinemotorer. Han har opplevet å tappe ut opp til 2 liter med kondensvann fra motor, der båten har ligget på sjøen om vinteren uten å ha vært i bruk. Så i følge han, så er det en mulighet index. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 8.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2016 Har du en saltvannskjølt motor, kan det jo være enda værre... Håper at dette kan fikses på en enkel måte Hei JRK. Den har varmeveksler. Så saltvannet blir kun brukt til å avkjøle denne om det da ikke er oljekjøler på motoren. Den har jeg ikke funnet ennå. Og gearkassen, der går det også kjølevann fra salt inn.. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 8.Mars.2016 Del på Facebook Svart 8.Mars.2016 Har du sett noen forskjell i kjøleveskenivået? Lekasje på ferskvannsdelen er vel og en mulighet? Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Hulda Svart 8.Mars.2016 Del på Facebook Svart 8.Mars.2016 (redigert) To liter kondens? Da burde du anbefale mekanikeren å søke Nobelprisen i fysikk, den mannen kan redde verdens behov for drikkevann. Men kanskje han heller burde finne på noe annet enn å være mekaniker. Motoren din er vel en av disse eldre evighetsmaskinene. Trolig har du lekkasje, som nevnt over, gjennom oljekjøleren. Trykktest denne. Mulig du finner feilen der. Var jeg deg, ville jeg også sjekke hvilken olje som anbefales for motoren. Ikke sikkert du finner 10W-30 på listen. På min amerikanske motor blir det advart mot bruk av så tynn olje. Men det har ikke noe med den grå oljen å gjøre. Kommer lekkasjen fra ferskvannsiden, så har du en større jobb, da er det trolig topplokk eller blokk det er noe galt med. Redigert 8.Mars.2016 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Mars.2016 Del på Facebook Svart 8.Mars.2016 Pratet med en motormekaniker på marinemotorer. Han har opplevet å tappe ut opp til 2 liter med kondensvann fra motor, der båten har ligget på sjøen om vinteren uten å ha vært i bruk. Så i følge han, så er det en mulighet index. Den mekanikeren ville jeg ikke ha latt komme I nærheten av min motor.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Svensk Svart 8.Mars.2016 Del på Facebook Svart 8.Mars.2016 Först vill jag klargöra att jag inte är mycket motorkunnig så jag är nu ute på tunn is. För ca 12 år sedan i min gamla båt med 82 hk Perkins hände precis samma sak när båten legat i sjön en hel vinter. Jag frågade runt och fick rådet att byta olja en gång köra ca 1 timma. Nytt oljebyte och filterbyte samt en flaska Omega (?) för att täta eventuellt läckande packningar. Sedan köra 2 timmar och kontrolera oljan. Den nya oljan var inte grå och motorn går fortfarande bra och det har aldrig mera varit grå olja i den sedan detta hände. Kunde aldrig få klarhet vad detta berodde på men fick förklarat att det inte behövs mycket vatten i olja för att den blir grå. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 8.Mars.2016 Del på Facebook Svart 8.Mars.2016 Hei Det siste Svensk skriv samsvarar med mi er faring. Då ein MD5A me hadde fekk vatn i olja tok det 6-7 oljeskift å få bort den grå olja. Dette var etter at "saltvassmøringa" var fiksa. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Mars.2016 Del på Facebook Svart 8.Mars.2016 Jeg kan bare legge til. I de 50 årene jeg har hatt bil og båt, har aldri opplevd grå olje. Og på Hulda er oljen nå like kølasvart som den var i høst. Og båten ligger ute hele året. Gikk på sjøen etter å ha vært på land sist gang våren 2014. Altså to vintre i sjøen, og to oljeskift i perioden. Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 8.Mars.2016 Del på Facebook Svart 8.Mars.2016 Det er nævnt, at motoren er ferskvandskølet. Det er også nævnt, at der muligvis er en lækage i toppakningen.... men jeg kan ikke læse den del er undersøg.? Bruger motoren vand fra ferskvandskølingen? Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 8.Mars.2016 Del på Facebook Svart 8.Mars.2016 Hvis motoren er ferskvannskjølt burde det bli mindre vann i ferskv,tannken. , samt at "oljenivået" i motoren burde øke hvis det var en lekkasje fra den- Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 8.Mars.2016 Del på Facebook Svart 8.Mars.2016 (redigert) Bedford B5 (6 syl, 330 kubikktommer) om det er det du har, ble vanligvis levert med Bowman varmeveksler som består av veksler både for vann og olje montert i serie. Oljekjøleren sitter lengt til babord. Har du ikke fått kjørt godt gjennom saltvannskretsen med frostvæske så kan det ha skjedd ting der i vinter. O-ringene kan presses ut og da vil du kunne få vann fra saltvannskretsen i olja. Demonter og sjekk! Jeg antar at du har tilstrekkelig frostværske i ferksvannskretesen så det ikke har skjedd noe der? Sjøvannspumpa er som tidligere nevnt remdrevet så den kan ikke være synderen.e Det samme gjelder også ferskvannspumpa. Teorien med kondens har jeg i likhet med andre her ingen tro på. Jeg har aldri hverken hørt eller opplevd selv at kondens har forekommet i slike mengder at oljen har blitt grå. Denne motoren skulle forøvrig originalt ha SAE 30-olje. Vet ikke om det er å få lenger men du bør vel tilstrebe å finne en med tilsvarende viskositet. Redigert 8.Mars.2016 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 8.Mars.2016 Del på Facebook Svart 8.Mars.2016 Har hatt kondens på flere motorer som står stille Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 8.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2016 Bedford B5 (6 syl, 330 kubikktommer) om det er det du har, ble vanligvis levert med Bowman varmeveksler som består av veksler både for vann og olje montert i serie. Oljekjøleren sitter lengt til babord. Har du ikke fått kjørt godt gjennom saltvannskretsen med frostvæske så kan det ha skjedd ting der i vinter. O-ringene kan presses ut og da vil du kunne få vann fra saltvannskretsen i olja. Demonter og sjekk! Jeg antar at du har tilstrekkelig frostværske i ferksvannskretesen så det ikke har skjedd noe der? Sjøvannspumpa er som tidligere nevnt remdrevet så den kan ikke være synderen.e Det samme gjelder også ferskvannspumpa. Teorien med kondens har jeg i likhet med andre her ingen tro på. Jeg har aldri hverken hørt eller opplevd selv at kondens har forekommet i slike mengder at oljen har blitt grå. Denne motoren skulle forøvrig originalt ha SAE 30-olje. Vet ikke om det er å få lenger men du bør vel tilstrebe å finne en med tilsvarende viskositet. Hei Lazyjack. Jeg har hatt varme på i motor rommet i hele vinter. Godt med frostveske, men jeg har ikke kjørt frostveske i saltvannskretsen i og med at jeg hadde ovn. Men jeg skal gjøre som du og flere sier og sjekke dette opp :-) SAE 30 kan en nok få tak i enkelte steder ennå, så jeg skal sjekke dette også. Mvh Roger Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 8.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2016 Her kan en se varmeveksleren. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 8.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2016 Har også lest om dette Omega produktet. Kan det være noe å teste ut? Eller er det å kaste penger i dass? http://www.billigebildeler.no/products/omega-917-lekkasjestopper Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Mars.2016 Del på Facebook Svart 8.Mars.2016 (redigert) SAE 30 er å få. Alternativet bør være 15W- 40. Lekkasjestopper? Få det heller tett. Alternativt to pakker kanel. Aggregatet mitt har kjørt på kanel siden vi installerte det for 10 år siden. Men det gjør jeg kun for at det ikke kan skaffes reservedeler lenger. Redigert 8.Mars.2016 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.