Jump to content

Bedford rekke 6, grå motorolje


Roger og Olina

Recommended Posts

På søndag, var planen å ta seg en tur med båten til Brevik og få seg litt god mat. Jeg skulle først starte opp for å få litt varme i båten, før konemor og datter kom ombord. Som vanlig startet jeg med å peile oljen og det var ikke ett hyggelig syn som møtte meg :nonod:

bilde

 

Beklager noe dårlig bilde. Vel, mitt håp var at dette er kondens i og med at båten har ligget på vannet i vinter. Jeg har hatt en ovn i motor rommet og i cabinen. Så det har aldri vært under 3 grader.

Jeg pumpet ut denne gørra og fylte opp 8 liter med frisk olje. Motoren tar 10-11 liter. Men pga at den er høyere i forkant og skrår ned bak, så er det ikke lett å få opp all oljen. Vel, som sagt så ble det 8 liter med frisk olje og jeg startet opp og lot den gå litt. Så i går, tok jeg den ut på fjorden en tur og kjørte den god og varm. Tappet ut oljen igjen og da så den slik ut:

bilde

 

Som dere ser, så er den mørk grå. Dette er en 10/30w olje. Har nå fylt på igjen med 15/40w og skal ta en prøvetur igjen i morgen. Men dette ser ikke bra ut.

Noen her som har vært ute for lignende? Hvor mye kondens kan samle seg i en motor i løpet av vinteren når den ligger på sjøen? Første året jeg har båt på vannet om vinteren, så har liten erfaring med dette.

Kjørte motoren varm, åpnet lokket på varmeveksleren for å se om det kom luftbobler. Det gjorde det ikke. Skal også se om det er oljekjøler på den, men må skru bort en del ting og tang for å komme til på barbord side. På styrbord er det ingen kjøler. Jeg frykter jo selvfølgelig at den gamle, gode Bedforden er ferdig. Men håper at det er en oljekjøler der med en lekkasje eller kanskje det enkleste, nemlig at det har samlet seg opp kondens.

For det jeg også la merke til når jeg tappet oljen, var at når siste rest kom opp, så var den mye lysere i gråfargen...

 

Så folkens.. ka dere tru?

 

Mvh

Roger

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Grå olje hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.
Link to post

Dersom ikkje ferskvatn har minka så er det normalt enkel fiks. Sjøvatn kjøler vel berre i oljekjøler motorolje og gearolje, og varmeveksler (kjøler ferskvannet) på ein gammel bedford.

Altså er oljekjøler motor den einaste plass sjøvatn er i nærhet av olje.

Rykk av og test.

Kondens er som sagt over, aldeles utelukket.

 

Red: impellerpumpe kan foresten lekke inn til motor

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Dersom ikkje ferskvatn har minka så er det normalt enkel fiks. Sjøvatn kjøler vel berre i oljekjøler motorolje og gearolje, og varmeveksler (kjøler ferskvannet) på ein gammel bedford.

Altså er oljekjøler motor den einaste plass sjøvatn er i nærhet av olje.

Rykk av og test.

Kondens er som sagt over, aldeles utelukket.

 

Red: impellerpumpe kan foresten lekke inn til motor

Jeg er usikker på om det er oljekjøler på den. Men skal sjekke. Impellerpumpa står eksternt med remdrift fra svinghjul. Så fra den kan det ikke komme vann i olja. Men godt tips Sæbø.

Link to post

Lekkasje I oljekjøler eller sjøvannspumpe vil jeg tro. Ikke så mange andre steder det kan komme inn. Kondens kan du glemme, det er ikke en problemstilling.

Pratet med en motormekaniker på marinemotorer. Han har opplevet å tappe ut opp til 2 liter med kondensvann fra motor, der båten har ligget på sjøen om vinteren uten å ha vært i bruk.

Så i følge han, så er det en mulighet index.

Link to post

Har du en saltvannskjølt motor, kan det jo være enda værre...

Håper at dette kan fikses på en enkel måte

Hei JRK. Den har varmeveksler. Så saltvannet blir kun brukt til å avkjøle denne om det da ikke er oljekjøler på motoren. Den har jeg ikke funnet ennå. Og gearkassen, der går det også kjølevann fra salt inn..

Link to post

To liter kondens? Da burde du anbefale mekanikeren å søke Nobelprisen i fysikk, den mannen kan redde verdens behov for drikkevann. Men kanskje han heller burde finne på noe annet enn å være mekaniker.

 

Motoren din er vel en av disse eldre evighetsmaskinene. Trolig har du lekkasje, som nevnt over, gjennom oljekjøleren. Trykktest denne. Mulig du finner feilen der. Var jeg deg, ville jeg også sjekke hvilken olje som anbefales for motoren. Ikke sikkert du finner 10W-30 på listen. På min amerikanske motor blir det advart mot bruk av så tynn olje. Men det har ikke noe med den grå oljen å gjøre.

 

Kommer lekkasjen fra ferskvannsiden, så har du en større jobb, da er det trolig topplokk eller blokk det er noe galt med.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Pratet med en motormekaniker på marinemotorer. Han har opplevet å tappe ut opp til 2 liter med kondensvann fra motor, der båten har ligget på sjøen om vinteren uten å ha vært i bruk.

Så i følge han, så er det en mulighet index.

 

Den mekanikeren ville jeg ikke ha latt komme I nærheten av min motor....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Först vill jag klargöra att jag inte är mycket motorkunnig så jag är nu ute på tunn is.

För ca 12 år sedan i min gamla båt med 82 hk Perkins hände precis samma sak när båten legat i sjön en hel vinter.

Jag frågade runt och fick rådet att byta olja en gång köra ca 1 timma.

Nytt oljebyte och filterbyte samt en flaska Omega (?) för att täta eventuellt  läckande packningar.

Sedan köra 2 timmar och kontrolera oljan.

Den nya oljan var inte grå och motorn går fortfarande bra och det har aldrig mera varit grå olja i den sedan detta hände.

Kunde aldrig få klarhet vad detta berodde på men fick förklarat  att det inte behövs mycket vatten i olja för att den blir grå.

Link to post

Jeg kan bare legge til. I de 50 årene jeg har hatt bil og båt, har aldri opplevd grå olje. Og på Hulda er oljen nå like kølasvart som den var i høst. Og båten ligger ute hele året. Gikk på sjøen etter å ha vært på land sist gang våren 2014. Altså to vintre i sjøen, og to oljeskift i perioden.

Link to post

Bedford B5 (6 syl, 330 kubikktommer) om det er det du har, ble vanligvis levert med Bowman varmeveksler som består av veksler både for vann og olje montert i serie. Oljekjøleren sitter lengt til babord. Har du ikke fått kjørt godt gjennom saltvannskretsen med frostvæske så kan det ha skjedd ting der i vinter. O-ringene kan presses ut og da vil du kunne få vann fra saltvannskretsen  i olja. Demonter og sjekk! Jeg antar at du har tilstrekkelig frostværske i ferksvannskretesen så det ikke har skjedd noe der? Sjøvannspumpa er som tidligere nevnt remdrevet så den kan ikke være synderen.e Det samme gjelder også ferskvannspumpa.

 

Teorien med kondens har jeg i likhet med andre her ingen tro på. Jeg har aldri hverken hørt eller opplevd selv at kondens har forekommet i slike mengder at oljen har blitt grå.

 

Denne motoren skulle forøvrig originalt ha SAE 30-olje. Vet ikke om det er å få lenger men du bør vel tilstrebe å finne en med tilsvarende viskositet.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post

Bedford B5 (6 syl, 330 kubikktommer) om det er det du har, ble vanligvis levert med Bowman varmeveksler som består av veksler både for vann og olje montert i serie. Oljekjøleren sitter lengt til babord. Har du ikke fått kjørt godt gjennom saltvannskretsen med frostvæske så kan det ha skjedd ting der i vinter. O-ringene kan presses ut og da vil du kunne få vann fra saltvannskretsen  i olja. Demonter og sjekk! Jeg antar at du har tilstrekkelig frostværske i ferksvannskretesen så det ikke har skjedd noe der? Sjøvannspumpa er som tidligere nevnt remdrevet så den kan ikke være synderen.e Det samme gjelder også ferskvannspumpa.

 

Teorien med kondens har jeg i likhet med andre her ingen tro på. Jeg har aldri hverken hørt eller opplevd selv at kondens har forekommet i slike mengder at oljen har blitt grå.

 

Denne motoren skulle forøvrig originalt ha SAE 30-olje. Vet ikke om det er å få lenger men du bør vel tilstrebe å finne en med tilsvarende viskositet.

Hei Lazyjack.

 

Jeg har hatt varme på i motor rommet i hele vinter. Godt med frostveske, men jeg har ikke kjørt frostveske i saltvannskretsen i og med at jeg hadde ovn. Men jeg skal gjøre som du og flere sier og sjekke dette opp :-)  SAE 30 kan en nok få tak i enkelte steder ennå, så jeg skal sjekke dette også.

 

Mvh

Roger

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...