Lazyjack Svart 8.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2016 (redigert) Hmmm, Jeg ser varmeveksleren/kjøleren for gearet i bakkant av motor og vannkjølt eksosmanifold til høyre i bildet. Er eksosmanifolden sammenbygd med varmeveksleren for motor? Hvor er påfyllingslokk for kjøleveske? På Bedforden jeg hadde satt varmeveksleren (med påfyllingslokk) i forkant av motoren, i tilknytning til sirkulasjonspumpa for kjøleveske/ferskvann. Redigert 8.Mars.2016 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 8.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2016 Hei, Er på veldig tynn is her, men I og med at en annen har hatt samme opplevelse er jo problemstillingen reell, og det var jo hyggelig å se at det hjalp å bare skifte olje noen ganger. Her er noen spekulasjoner: Kan det være en svakhet I motorkonstruksjonen at ved vinterkonservering så er det mulig å få vann inn I motoren? Kan det være mulig at det kan oppstå vakuum I motoren slik at den kan suge inn vann via eksossystem? Kan det oppstå trykk I eksossystemet ved oppstart med frossent eksosutløp f.eks ved frossent eksosutløp og oppstart?. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 8.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2016 Kan det være en svakhet I motorkonstruksjonen at ved vinterkonservering så er det mulig å få vann inn I motoren? Utenkelig! Kan det være mulig at det kan oppstå vakuum I motoren slik at den kan suge inn vann via eksossystem? Utenkelig! Kan det oppstå trykk I eksossystemet ved oppstart med frossent eksosutløp f.eks ved frossent eksosutløp og oppstart? Det kan det men kan ikke se hvordan det skulle kunne gi vann i olja.. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 8.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2016 fikk du ikke en smell i vinter, mener det var noe med en ispropp i eksosanlegget. Kanskje toppakningen røyk da ? Jon Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 8.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2016 Godt poeng, husker også du skrev noe om det. Her er bildet av en slik motor og varmeveksleren jeg hadde. https://baatplassen.no/bildearkiv/9/9598/bedford.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 8.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2016 Det er helt riktig. Jeg hadde en ispropp i eksosen og den bakre potta løsnet mellom gummibelgen og røret. Men at toppakningen skal ryke av dette, hadde jeg faktisk ikke tenkt på. Jeg ville nå heller tro at motoren ville ha stoppet enn å blåse i stykker pakningen. Men alt er selvfølgelig mulig. Påfyllingslokket, sitter i forkant av veksleren. Ikke slik den gjør på bilde av din motor Lazyjack. Men mener jeg kan skimte en slik: http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=67315754 på barbord side i bakkant av motoren der du har dieselfilteret på din Lazyjack. Skal se om jeg kan få sett litt nærmere på dette i kveld. Roger... Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 8.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2016 fikk du ikke en smell i vinter, mener det var noe med en ispropp i eksosanlegget. Kanskje toppakningen røyk da ? Jon Det har du helt rett i. Men det skal vel en del til for at pakningen ryker vil jeg tro? (og håpe) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2016 Ikke nødvendigvis, noe av dette er skjøre saker. Anbefaler fremdeles trykktesting av oljekjøler. Sitér dette innlegget Link to post
Scand29bal Svart 8.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2016 Kanske hände något när du starta med isproppen kanske kom in vatten bakvägen om motorn gick länge nog. Jag hade testat med billig olja från tex biltema och bytt några gånger och sett om det blev bättre. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 8.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2016 Hei, Igjen bare synsing, men om du hadde ispropp. Vil ikke kjølevannet kunne slå tilbake via eksosen og rett inn toppen av motoren. Jeg har hørt om en som klarte og fylle toppen på motoren.Problemet var at han ikke hadde lyddemper og svanehals, slik at bølger slo inn I eksosen og dyttet vannet rett inn. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2016 Tenkte ikke på den, absolutt en mulighet. Bytt olje noen ganger før du gjør noe mer. Bra forslag. Har fikset slike motorer tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 8.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2016 Felleskjøpet 10/30 20 l kr.749 https://www.felleskjopet.no/butikk/smoeremidler-og-drivstoff/oljeprodukter/olje-fk-kombi-10w30-20l-50269234/ Enig med "Hulda "kjør et par oljeskift. med god temp blir det ikke mindre krem under olje-lokket er det en tilførsel av vann. Sjøvann i olje, sjøvannspumpa hvis sladrehullet er tett, tæret hull i eksosmanifolden, lekk i oljekjøler, tung hekk-sjø har pumpet vann inn i motor. sjøvannspumpa kan en glemme her. Ferskvann i olje da minker det på ekspansjonstanken. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger og Olina Svart 8.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2016 Takk for tips roger-jo. Men har dessverre ikke ekspansjonstank. Har tenkt på å montere det flere ganger. Men det har liksom blit andre ting som har "hastet" mer. Så har bare en slange opp i en 5l kanne Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 8.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2016 Om det blir aktuelt å teste oljekjøler gjorde jeg det på min uten å ta den ut. Tok av sjøvannslangene i begge ender på kjøler. Koblet slangene sammen med en rørbit og slangeklemmer slik at jeg fremdeles hadde kjøling, men ikke på oljen. Da er det bare å starte opp og kjøre den ei stund til olja blir varm. Hvis kjøleren er lekk vil oljen nå komme ut i rørstussene som nå står åpne der sjøvannet normalt går inn og ut. Det er jo bra trykk på olja, og tynn er den når den er varm, så en lekkasje burde vise nokså fort. Gjør ingen ting om du kjører litt uten oljekjøling. Du kjenner med neven på kjøleren når det begynner å bli varmt. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 8.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2016 (redigert) Når en får trengt seg om så skal ikke en få sjøvann i olja når motoren går med lekk oljekjøler det er jo høyt trykk på olja, så en skal miste olje.. Det normale er jo at vannet går fra vannfiltret gjennom oljekjølerenn og så til sjøvannspumpa og etter den er det trykk på sjøvannet. Og da minker det på mulighetene. Redigert 8.Mars.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
hegra Svart 8.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2016 Sant nok roger-jo og i dette tilfelle ser det ut til at vannfilter står høyt slik at det neppe kan komme noe vann inn i olja etter at motor har stoppet heller. Jeg testet min fordi det minket litt på olja og hadde litt oljefilm på vannet, men det var ikke kjøleren som lakk. Den bare brukte litt olje. Sitér dette innlegget Link to post
furhan Svart 9.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2016 (redigert) Ser det er mange her som mener at det ikke kan være kondens. Jeg er ikke helt sikker på om det kan stemme. Jeg hadde en Audi 80 for noen år siden hvor oljelampa begynte å lyse når jeg stod i et lyskryss på vinteren. Fikk tauet bilen hjem og var sikker på at oljepumpa var røket. Fikk tatt ned bunnpanna og åpnet oljepumpen, men alt så ok ut. Så kikket jeg i bunnpanna og fikk se at det lå et stort isflak i hele bunnen!! Det var ca 2-3 cm tykt og porøst. Fikk rengjort panna og montert det igjen. Fylte på olje og startet bilen. Alt var ok igjen! Det var rett og slett is (slush) som hadde tettet silen! Nå skal det sies at bilen sjelden ble kjørt langt slik at den ikke fikk full motortemperatur over litt tid. Det skjedde kanskje en gang hver 14 dag. Det eneste mulige scenariet her er kondens eller at min datter på 11 har satt vannslangen nedi oljepåfyllingen. Det er lite sannsynlig siden hun er lik sin mor som ikke vet hvordan hun åpner panseret..... Jeg kjørte bilen over 30.000 km etter denne hendelsen og etterfylte aldri så mye som en dråpe kjølevæske. Jeg tror det kan være kondens i motoren eller så har du rett og slett hull i en kjølekanal i blokka. Jeg stusser på at det er mulig å få inn vann via oljekjøleren. Det er jo trykk på oljen, så da vil du vel heller se olje på sjøen bak eksosutløpet. Kan heller ikke skjønne hvordan man skal få olje i bunnpanna via toppen (så sant det ikke står vann i toppdekselet). Vann på toppen av stemplene vil jo ikke renne ned i bunnpanna...isåfall har du en havarert motor med gjennomblåsing. Håper du finner ut av det!! Redigert 9.Mars.2016 av furhan (see edit history) Sitér dette innlegget Hans Petter Link to post
Hulda Svart 9.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2016 Kjører du vann inn i eksosen, kommer vannet videre ned i bunnpannen. Særlig om motoren står en periode. Har plukket opp noen motorer som har hatt det problemet. Når motoren har stanset, så er det ikke trykk på oljesiden av oljekjøleren, men det er det på vannsiden. Og om trykket på vannet balanserer ut trykkforskjellen i kjøleren, så lekker det ingen vei, før motoren stanser. En tank som ikke har trykkdiff vil ikke produsere vann (kondens), det strider imot fysikkens lover. Ta alle dem som har problemer med kondens på dieseltanken i løpet av vinteren. Bunnpannen på bilen er en annen effekt, der kan observasjonen være reell. Men jeg har i løpet av alle de årene jeg har jobbet som mekaniker ikke vært borte i problemet du beskriver. Men før i tiden var blant annet motorolje fra Shell kjent for å blande seg med vann og lage en tykk grøt under ventildekselet. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 9.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2016 Når en får trengt seg om så skal ikke en få sjøvann i olja når motoren går med lekk oljekjøler det er jo høyt trykk på olja, så en skal miste olje.. Det normale er jo at vannet går fra vannfiltret gjennom oljekjølerenn og så til sjøvannspumpa og etter den er det trykk på sjøvannet. Og da minker det på mulighetene. Men det er sant bare så lenge motoren går. Når motoren stoppes, og denne motoren har stått i hele vinter bortsett fra et startforsøk midtvinters, så er nok vanntrykket høyere enn oljetrykket. Oljen renner tilbake i bunnpanna mens kjølevesken forblir i ekspansjonstanken som ligger høyt. Det er heller ikke som du sier gitt at sjøvannspumpa ligger etter varmeveksleren, i svært mange installasjoner er det motsatt. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 9.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2016 Jeg fant jeg fant. Dette må vel være oljekjøleren? Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 9.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2016 Nå har jeg hatt 2 oljeskift og her er resultatet. Jeg har riktignok kun kjørt den varm etter siste skift og ikke vært ute med den på sjøen. Det skal jeg få gjort. Kjøre 1 times og se resultatet før jeg skrur ut oljekjøleren. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 9.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2016 Men det er sant bare så lenge motoren går. Når motoren stoppes, og denne motoren har stått i hele vinter bortsett fra et startforsøk midtvinters, så er nok vanntrykket høyere enn oljetrykket. Oljen renner tilbake i bunnpanna mens kjølevesken forblir i ekspansjonstanken som ligger høyt. Det er heller ikke som du sier gitt at sjøvannspumpa ligger etter varmeveksleren, i svært mange installasjoner er det motsatt. Nå skal det også sies, at jeg har ikke ekspansjonstank.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2016 Egentlig har du ekspansjonstak, det er der du fyller på kjølevæske. Korken, som du må skru av for å fylle, er en avanset og trykklastet ventil. Fyller du for mye, øker trykket til ventilen løser ut, og overskuddsvannet renner ned i bunnvannet ditt. Vi innmari avanserte fikser det på en annen måte Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 9.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2016 Egentlig har du ekspansjonstak, det er der du fyller på kjølevæske. Korken, som du må skru av for å fylle, er en avanset og trykklastet ventil. Fyller du for mye, øker trykket til ventilen løser ut, og overskuddsvannet renner ned i bunnvannet ditt. Vi innmari avanserte fikser det på en annen måte :wink: Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2016 Men oljekjøleren er av utmerket kvalitet (har nesten maken), og motoroljen ser bra ut. Men vannslangene ut og inn på kjøleren ser noe lugubre ut. Kan ikke være for positiv heller. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.