Jump to content

Bedford rekke 6, grå motorolje

Roger og Olina

Recommended Posts

Hmmm, Jeg ser varmeveksleren/kjøleren for gearet i bakkant av motor og vannkjølt eksosmanifold til høyre i bildet. Er eksosmanifolden sammenbygd med varmeveksleren for motor? Hvor er påfyllingslokk for kjøleveske? På Bedforden jeg hadde satt varmeveksleren (med påfyllingslokk) i forkant av motoren, i tilknytning til sirkulasjonspumpa for kjøleveske/ferskvann.

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Hei,

Er på veldig tynn is her, men I og med at en annen har hatt samme opplevelse er jo problemstillingen reell, og det var jo hyggelig å se at det hjalp å bare skifte olje noen ganger. Her er noen spekulasjoner:

Kan det være en svakhet I motorkonstruksjonen at ved vinterkonservering så er det mulig å få vann inn I motoren?

Kan det være mulig at det kan oppstå vakuum I motoren slik at den kan suge inn vann via eksossystem?

Kan det oppstå trykk I eksossystemet ved oppstart med frossent eksosutløp f.eks ved frossent eksosutløp og oppstart?.

Kan det være en svakhet I motorkonstruksjonen at ved vinterkonservering så er det mulig å få vann inn I motoren?

Utenkelig!

Kan det være mulig at det kan oppstå vakuum I motoren slik at den kan suge inn vann via eksossystem?

Utenkelig!

Kan det oppstå trykk I eksossystemet ved oppstart med frossent eksosutløp f.eks ved frossent eksosutløp og oppstart?

Det kan det men kan ikke se hvordan det skulle kunne gi vann i olja..

Det er helt riktig. Jeg hadde en ispropp i eksosen og den bakre potta løsnet mellom gummibelgen og røret. Men at toppakningen skal ryke av dette, hadde jeg faktisk ikke tenkt på. Jeg ville nå heller tro at motoren ville ha stoppet enn å blåse i stykker pakningen. Men alt er selvfølgelig mulig.

Påfyllingslokket, sitter i forkant av veksleren. Ikke slik den gjør på bilde av din motor Lazyjack.

Men mener jeg kan skimte en slik: http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=67315754

på barbord side i bakkant av motoren der du har dieselfilteret på din Lazyjack.

Skal se om jeg kan få sett litt nærmere på dette i kveld.

Roger...

Felleskjøpet  10/30 20 l  kr.749  https://www.felleskjopet.no/butikk/smoeremidler-og-drivstoff/oljeprodukter/olje-fk-kombi-10w30-20l-50269234/

Enig med "Hulda "kjør et par oljeskift. med god temp blir det ikke mindre krem under olje-lokket  er det en tilførsel av vann.

Sjøvann  i olje, sjøvannspumpa hvis sladrehullet er tett, tæret hull i eksosmanifolden,  lekk i oljekjøler, tung hekk-sjø har pumpet vann inn i motor. sjøvannspumpa kan en glemme her.

Ferskvann i olje da minker det på ekspansjonstanken.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Om det blir aktuelt å teste oljekjøler gjorde jeg det på min uten å ta den ut. Tok av sjøvannslangene i begge ender på kjøler. Koblet slangene sammen med en rørbit og slangeklemmer slik at jeg fremdeles hadde kjøling, men ikke på oljen.  Da er det bare å starte opp og kjøre den ei stund til olja blir varm. Hvis kjøleren er lekk vil oljen nå komme ut i rørstussene som nå står åpne der sjøvannet normalt går inn og ut. Det er jo bra trykk på olja, og tynn er den når den er varm, så en lekkasje burde vise nokså fort. Gjør ingen ting om du kjører litt uten oljekjøling. Du kjenner med neven på kjøleren når det begynner å bli varmt.

Når en får trengt seg om så skal ikke en få sjøvann i olja når motoren går med lekk oljekjøler det er jo høyt trykk på olja,  så en skal miste olje..

Det normale er jo at vannet går fra vannfiltret gjennom oljekjølerenn og så til sjøvannspumpa og etter den er det trykk  på sjøvannet.

Og  da minker det på mulighetene.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Ser det er mange her som mener at det ikke kan være kondens. Jeg er ikke helt sikker på om det kan stemme.

Jeg hadde en Audi 80 for noen år siden hvor oljelampa begynte å lyse når jeg stod i et lyskryss på vinteren.

Fikk tauet bilen hjem og var sikker på at oljepumpa var røket. Fikk tatt ned bunnpanna og åpnet oljepumpen, men alt så ok ut. Så kikket jeg i bunnpanna og fikk se at det lå et stort isflak i hele bunnen!! Det var ca 2-3 cm tykt og porøst.

Fikk rengjort panna og montert det igjen. Fylte på olje og startet bilen. Alt var ok igjen! Det var rett og slett is (slush) som hadde tettet silen! Nå skal det sies at bilen sjelden ble kjørt langt slik at den ikke fikk full motortemperatur over litt tid. Det skjedde kanskje en gang hver 14 dag.

Det eneste mulige scenariet her er kondens eller at min datter på 11 har satt vannslangen nedi oljepåfyllingen. Det er lite sannsynlig siden hun er lik sin mor som ikke vet hvordan hun åpner panseret.....

Jeg kjørte bilen over 30.000 km etter denne hendelsen og etterfylte aldri så mye som en dråpe kjølevæske.

Jeg tror det kan være kondens i motoren eller så har du rett og slett hull i en kjølekanal i blokka.

Jeg stusser på at det er mulig å få inn vann via oljekjøleren. Det er jo trykk på oljen, så da vil du vel heller se olje på sjøen bak eksosutløpet. Kan heller ikke skjønne hvordan man skal få olje i bunnpanna via toppen (så sant det ikke står vann i toppdekselet). Vann på toppen av stemplene vil jo ikke renne ned i bunnpanna...isåfall har du en havarert motor med gjennomblåsing.

Håper du finner ut av det!!

Redigert av furhan (see edit history)

Hans Petter

Kjører du vann inn i eksosen, kommer vannet videre ned i bunnpannen. Særlig om motoren står en periode. Har plukket opp noen motorer som har hatt det problemet. Når motoren har stanset, så er det ikke trykk på oljesiden av oljekjøleren, men det er det på vannsiden. Og om trykket på vannet balanserer ut trykkforskjellen i kjøleren, så lekker det ingen vei, før motoren stanser.

En tank som ikke har trykkdiff vil ikke produsere vann (kondens), det strider imot fysikkens lover. Ta alle dem som har problemer med kondens på dieseltanken i løpet av vinteren. Bunnpannen på bilen er en annen effekt, der kan observasjonen være reell. Men jeg har i løpet av alle de årene jeg har jobbet som mekaniker ikke vært borte i problemet du beskriver. Men før i tiden var blant annet motorolje fra Shell kjent for å blande seg med vann og lage en tykk grøt under ventildekselet.

Når en får trengt seg om så skal ikke en få sjøvann i olja når motoren går med lekk oljekjøler det er jo høyt trykk på olja,  så en skal miste olje..

Det normale er jo at vannet går fra vannfiltret gjennom oljekjølerenn og så til sjøvannspumpa og etter den er det trykk  på sjøvannet.

Og  da minker det på mulighetene.

Men det er sant bare så lenge motoren går. Når motoren stoppes, og denne motoren har stått i hele vinter bortsett fra et startforsøk midtvinters, så er nok vanntrykket høyere enn oljetrykket. Oljen renner tilbake i bunnpanna mens kjølevesken forblir i ekspansjonstanken som ligger høyt. Det er heller ikke som du sier gitt at sjøvannspumpa ligger etter varmeveksleren, i svært mange installasjoner er det motsatt.

Men det er sant bare så lenge motoren går. Når motoren stoppes, og denne motoren har stått i hele vinter bortsett fra et startforsøk midtvinters, så er nok vanntrykket høyere enn oljetrykket. Oljen renner tilbake i bunnpanna mens kjølevesken forblir i ekspansjonstanken som ligger høyt. Det er heller ikke som du sier gitt at sjøvannspumpa ligger etter varmeveksleren, i svært mange installasjoner er det motsatt.

Nå skal det også sies, at jeg har ikke ekspansjonstank..

Egentlig har du ekspansjonstak, det er der du fyller på kjølevæske. Korken, som du må skru av for å fylle, er en avanset og trykklastet ventil. Fyller du for mye, øker trykket til ventilen løser ut, og overskuddsvannet renner ned i bunnvannet ditt. Vi innmari avanserte fikser det på en annen måte

:wink: :wink: :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...