Jump to content

Bedford rekke 6, grå motorolje

Roger og Olina

Recommended Posts

Det ligger litt grønt på dieselpumpen også, derfor kommentaren om at ekspansjonstanken avgir overskuddet til bunnvannet. Men det kan naturligvis lekke andre steder også. Men uansett, jeg ville fikset litt på slangeopplegget for vannet. En dimensjon mindre på slangene, eller en dimensjon større på kopperdelene. Dette er saker som skal passe trangt sammen, ikke geipe slik som her. Og her ville jeg gått for gummislanger, ikke plast.

Men det er sant bare så lenge motoren går. Når motoren stoppes, og denne motoren har stått i hele vinter bortsett fra et startforsøk midtvinters, så er nok vanntrykket høyere enn oljetrykket. Oljen renner tilbake i bunnpanna mens kjølevesken forblir i ekspansjonstanken som ligger høyt. Det er heller ikke som du sier gitt at sjøvannspumpa ligger etter varmeveksleren, i svært mange installasjoner er det motsatt.

Nå sa jeg ikke varmeveksleren, men smøreoljekjølerenn at det fins en hjemme-mekka motor med  smøroljekjøler etter sjøvannspumpa forundrer meg ikke, men har ikke sett en båtmotor-fabrikant med det opplegget, det er å leve farlig.

Som du sier får en kjøleveske i olja gjennom vinterlagring om har en lekk toppakning, hvis jeg tolket deg rett.

Er havoverflaten høyere enn smøroljekjølerenn kan det i teorien lekke sjøvann inn i olja når motoren står.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Nå sa jeg ikke varmeveksleren, men smøreoljekjølerenn at det fins en hjemme-mekka motor med smøroljekjøler etter sjøvannspumpa forundrer meg ikke, men har ikke sett en båtmotor-fabrikant med det opplegget, det er å leve farlig.

.

.

Feks gamle forder eg har vert borti har sugd sjøvann igjennom oljekjøler og videre trykket det inn i varmeveksler.

Min yanmar trykker sjøvannet heile veien.

Enten missforstod eg poenget ditt, eller så viste du bare for lite.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Jeg får gå over denne oljekjøleren og slaner mm. Det er ikke enkelt å komme til på denne siden. Jeg må demontere en del ting og tang for å komme til oljekjøleren. Impellerpumpa, står etter kjøleren. Så da blir det vel ikke stående så mye trykk i denne.

Ellers, så vil jeg takk for mange gode svar på tråden min. Det er veldig hyggelig at så mange har kommet med tips for å hjelpe meg. Jeg er ikke i mål ennå, da det gjennstår en prøvetur med båten for å se om den blir grå igjen. Gjør den det, så blir det å ta ut oljekjøleren og sjekke opp denne. Om den er ok, så får jeg vurdere om jeg skal bruke tid og penger på denne motoren, eller om jeg skal se etter en "ny"

Mvh

Roger

Man skifter ikke ut en slik Bedford for sånne småting. Du skal svi av bra mye penger for å få noe som er bedre enn den, så vidt jeg har forstått.

Uansett: Kan hende det er lurt å se slangeopplegget for sjøvann, slik Hulda er inne på, selv om du skulle være så heldig at problemet er løst ved at isen i eksosen er smeltet.

Lykke til.

Nå sa jeg ikke varmeveksleren, men smøreoljekjølerenn at det fins en hjemme-mekka motor med  smøroljekjøler etter sjøvannspumpa forundrer meg ikke, men har ikke sett en båtmotor-fabrikant med det opplegget, det er å leve farlig.

Som du sier får en kjøleveske i olja gjennom vinterlagring om har en lekk toppakning, hvis jeg tolket deg rett.

Er havoverflaten høyere enn smøroljekjølerenn kan det i teorien lekke sjøvann inn i olja når motoren står.

Når jeg sier varmeveklser så mener jeg både "oljekjøler" og "vannkjøler", det er jo ingen prinsipiell forskjell på disse. Det er forøvrig slett ikke uvanlig at disse er montert etter sjøvannspumpa. Du ser et eksempel på Bedfordinstallasjonen jeg har lagt ut bilde av tidligere i denne tråden. Der kommer sjøvann fra vanninntaket i skutesiden, passerer oljekjøler for gear, deretter inn på saltvannspumpe, videre gjennom varmeveksler og oljekjøler for motor og til slutt gjennom eksosmanifold og inn på eksosrøret.

Du ser et eksempel på Bedfordinstallasjonen jeg har lagt ut bilde av tidligere i denne tråden. Der kommer sjøvann fra vanninntaket i skutesiden, passerer oljekjøler for gear, deretter inn på saltvannspumpe, videre gjennom varmeveksler og oljekjøler for motor og til slutt gjennom eksosmanifold og inn på eksosrøret.

:wflag:  Da læret jeg noe i dag og ser forresten på bilde ditt at eksosmanifolien ikke har sink-plugger stemmer det?

Sabb satte inn sink plugger i de to ledige lokka, pluss sink-plugg i oljekjøler og varmeveksler.  . 

Som før sagt manifolden kan være synderen ved sjøvann i olja. 

Stadig noe å lære roger-jo :-)

Hulda er nesten koblet opp etter anbefalingen fra Jabsco som har levert sjøvann sirkulasjonspumpe. De spesifiserer at alle brukere skal være montert oppstrøms pumpen, inkludert sjøvannsstrainer. Men der går grensen for mitt vedkommende. Straineren står nedstrøms, dermed basta. Grunnen til Jabsco er faren for at pumpen ikke skal få nok vann, med den følgen at gummiimpelleren ikke får anledning til å 'vannplane', gå tørr, gå varm, slite ut pumpen, smuldre opp vingene på impelleren. Hvilket vi fra tid til annen ser rapportert her på forumet.

Den forrige Jabsco-pumpen var montert nedstrøms straineren. Og pumpen ble totalt utslitt etter 450 timer, inkludert en overhaling.

:wflag:  Da læret jeg noe i dag og ser forresten på bilde ditt at eksosmanifolien ikke har sink-plugger stemmer det?

Sabb satte inn sink plugger i de to ledige lokka, pluss sink-plugg i oljekjøler og varmeveksler.  . 

Som før sagt manifolden kan være synderen ved sjøvann i olja. 

Bildet er fra 60-tallet og denne mariniseringen er nok første generasjon fra Bowman. Det var ikke sink hverken i varmeveksler eller manifiold.
Det ble endelokkene i varmeveksleren (disse var av støpejern), som tok jobben som offeranoder. De endte opp som noe som minnet mest om grafitt og måtte byttes år om annet. 
Senere kom det endelokk i bronse og de holdt bra. 

Stadig noe å lære roger-jo :-)

Hulda er nesten koblet opp etter anbefalingen fra Jabsco som har levert sjøvann sirkulasjonspumpe. De spesifiserer at alle brukere skal være montert oppstrøms pumpen, inkludert sjøvannsstrainer. Men der går grensen for mitt vedkommende. Straineren står nedstrøms, dermed basta. Grunnen til Jabsco er faren for at pumpen ikke skal få nok vann, med den følgen at gummiimpelleren ikke får anledning til å 'vannplane', gå tørr, gå varm, slite ut pumpen, smuldre opp vingene på impelleren. Hvilket vi fra tid til annen ser rapportert her på forumet.

Den forrige Jabsco-pumpen var montert nedstrøms straineren. Og pumpen ble totalt utslitt etter 450 timer, inkludert en overhaling.

Skjønte ikke helt det med opp og nedstrøms, kan du bytte det ut med før og etter pumpe for oss/meg som har litt tungt for det  :crazy:

Sjøvansfilter, gear-kjøler, smo.kjøler er nedstrøms sjøvanspumpe til varmeveksler og eksosmanifold er oppstrøms.

mener det har noe med utformingen av ledningsnettet, etter oljekjøleren er det en sekk rør-strekk på 30/40 cm med vann så impelleren har litt vann å starte med. 

Impelleren på Perkins hadde bare en driftstid på 3 mnd a 24 timer i døgnet.

Skifter på sabben hvert 4/5 år.

Lazyjack   Saab har marinisert de to ledige lokka med å borre hull og sølvlodde inn ca. 10mm   av en 1" moffe  og satt inn plugg med sink på bilde ditt.  https://baatplassen.n...598/bedford.jpg

Ps. Glemte "bare"  i fore innlegg. og at gummiimpelleren er "ferskvare"  derfor skifte hvert 4/5 år men de ser

like fine ut. 

En liten oppdatering. Nå har jeg kjørt 2-3 timer etter siste oljeskift. Jeg kan fremdeles se litt grått i lokket til oljepåfyllinga. Men ikke antydning på pinnen. Der er det kun ren og fin olje (bank i bordet) Jeg syntes den ryker litt mye ved oppstart, men den er mer blå enn hvit. Det som er litt snålt, er at den har ikke til vane å ryke så mye ved oppstart. Men det er jo bare 2-3 blå grader ute, så vet ikke om det kan ha noe med det å gjøre?

Skal ta ett nytt oljeskift før vi reiser på tur med båten i påsken... Men håper at ting og tang er i orden nå...

Legger ved ett bilde fra turen i kveld :wink:

bilde

Skjønte ikke helt det med opp og nedstrøms, kan du bytte det ut med før og etter pumpe for oss/meg som har litt tungt for det  :crazy:

Se for deg at vannet renner nedover en elv/ gjennom et røropplegg. Når du står på en plass vil alt som ligger lenger ned i elva/ røret være nedstrøms. Det som er lenger oppe i elva/ røret vil være oppstrøms. Det som er nedstøms kommer etter det som er oppstrøms.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...