Jump to content

Volvo Penta Tamd40, manglende strøm til instrumenter og startmotor


K. Hauge

Recommended Posts

Jeg har justert og strammet opp dynamo. I den forbindelse tok jeg løs strøm/ motorsikringsboks og flyttet  den litt til side for å komme til. Monterte tilbake uten synlige skader. Etterpå er det minimalt med strøm som kommer til instrumentpanel. Kun litt bevegelse og lys i instrumentene ved vridning av nøkkel og gløding. Det kommer like lite strøm enten bryter fra startbatteri er på eller av. Det dreier seg om en Volvo Penta Tamd 40 B. Hva kan dette skyldes?

Link to post

I og med at det gjelder hele panelet er det enten + ledning eller jordledningen som er synderen. Ikke så uvanlig at det blir dårlig jord etterhvert på disse motorene. Prøv å koble en ledning disrekte fra et ledende punkt fra chassis på motor direkte til minus på instrumentpanelet

Link to post

  En grei måte JRK har nevnt her. Hvis startrele slår inn er det som regel ok på + siden. Da har du strøm frem til nøkkel og det er fra nøkkel instrumentene får + . Men slår ikke startrele inn så har det ikke noe med minus til instrumentene å gjøre så litt usikker på hva som virker hos deg.

Link to post

eg sit her med ein magefølelse at du mangler strøm til tenningsnøkkelen. Den skal jo fordela strømmen ut til instrumenter, gløderele og startinnslag. Trur eg ville prøvd ein ledning frå batteripluss og direkte til tenningsnøkkel, berre for å testa om det heile "livner til". Hvis den tenningsnøkkelen heiter Bosch, so heiter tilkoblinga for strøm inn 30.

 

Magne

Link to post

Ser ikke at trådstarter har vært aktiv siden tråden ble startet, det har for så vidt ikke jeg heller, men følger han med fremdeles, hadde jeg sjekket kablene bak på dynamo. På denne motoren er + kabel til nøkkel og minus til instrumenter festet på dynamo, og ikke på startmotor som på mange andre motorer. 

Og siden reima er strammet opp er jo muligheten for at det er bevegelse i dynamo som har gitt brudd enten på + eller minus. At det lyser svakt enten bryter er av eller på, tipper jeg kommer av at noe er tilkoblet forbruksbatteri som kanskje var påslått eller noe er tilsluttet batteri direkte utenom hovedbrytere. Det er ikke det egentlige problemet og kan løse seg selv når hovedfeilen blir funnet.

Link to post
  • 7 år senere...
7 hours ago, Vptmd40a said:

kan det være sikringen som er problemet?

Det var tilfældet på min 41a, som har en tilsvarende sikring. Sikring slog ud, typisk, som du beskriver det, når båden skulle i plan. Der er ikke nogen umiddelbar elektrisk forklaring på det, så jeg vil tro det var vibrationerne, der slog sikringen. Jeg skiftede til en model fra Biltema (de har dog ikke den model mere) og har ikke haft problemet siden ... det var i 2006.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...