K. Hauge Startet 8.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 8.Mars.2016 Jeg har justert og strammet opp dynamo. I den forbindelse tok jeg løs strøm/ motorsikringsboks og flyttet den litt til side for å komme til. Monterte tilbake uten synlige skader. Etterpå er det minimalt med strøm som kommer til instrumentpanel. Kun litt bevegelse og lys i instrumentene ved vridning av nøkkel og gløding. Det kommer like lite strøm enten bryter fra startbatteri er på eller av. Det dreier seg om en Volvo Penta Tamd 40 B. Hva kan dette skyldes? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 8.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2016 (redigert) Kan vere sikringen i den svarte boksen,eller løs ledning i samme området. Sjekk også instrument kabelen at den sitter som den skal Redigert 8.Mars.2016 av Jakob T (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
K. Hauge Svart 8.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2016 Takk for tips. Sikringen er trykket inn, men det kan selvfølgelig være en skade på den. Boksen inneholder også to små "bokser" med elektronikk. Kan disse være defekt? Sitér dette innlegget Link to post
geiregil Svart 8.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2016 Hadde et lignede problem som kom og gikk på min TAMD40, men det viste seg å være dårlig kontakt på - fra batteri som var terminert på gods på motor. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 8.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2016 I og med at det gjelder hele panelet er det enten + ledning eller jordledningen som er synderen. Ikke så uvanlig at det blir dårlig jord etterhvert på disse motorene. Prøv å koble en ledning disrekte fra et ledende punkt fra chassis på motor direkte til minus på instrumentpanelet Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 8.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2016 En grei måte JRK har nevnt her. Hvis startrele slår inn er det som regel ok på + siden. Da har du strøm frem til nøkkel og det er fra nøkkel instrumentene får + . Men slår ikke startrele inn så har det ikke noe med minus til instrumentene å gjøre så litt usikker på hva som virker hos deg. Sitér dette innlegget Link to post
K. Hauge Svart 8.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2016 Hva med det faktum at det er like mye eller lite strøm til instrumentpanel enten jeg har bryter på startbatteri på eller av? Det er nemlig litt strøm til panelet sjøl med bryter av. Sitér dette innlegget Link to post
toa-toa Svart 10.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2016 Sjekket spenninga på batteriet? De 2 "boksene" er vel start relee og gløde relee? Mangler de 2 spenning,så gjetter jeg på at du har et problem derfra og til batteriet... Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 10.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2016 eg sit her med ein magefølelse at du mangler strøm til tenningsnøkkelen. Den skal jo fordela strømmen ut til instrumenter, gløderele og startinnslag. Trur eg ville prøvd ein ledning frå batteripluss og direkte til tenningsnøkkel, berre for å testa om det heile "livner til". Hvis den tenningsnøkkelen heiter Bosch, so heiter tilkoblinga for strøm inn 30. Magne Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 13.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2016 Ser ikke at trådstarter har vært aktiv siden tråden ble startet, det har for så vidt ikke jeg heller, men følger han med fremdeles, hadde jeg sjekket kablene bak på dynamo. På denne motoren er + kabel til nøkkel og minus til instrumenter festet på dynamo, og ikke på startmotor som på mange andre motorer. Og siden reima er strammet opp er jo muligheten for at det er bevegelse i dynamo som har gitt brudd enten på + eller minus. At det lyser svakt enten bryter er av eller på, tipper jeg kommer av at noe er tilkoblet forbruksbatteri som kanskje var påslått eller noe er tilsluttet batteri direkte utenom hovedbrytere. Det er ikke det egentlige problemet og kan løse seg selv når hovedfeilen blir funnet. Sitér dette innlegget Link to post
nimbussen Svart 13.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2016 Høres vel mere ut som manglende jording dette Sitér dette innlegget Link to post
Vptmd40a Svart 18.September.2023 Link til dette innlegget Svart 18.September.2023 Har samme problem på min tamd 40b da jeg skal få båten i plan så ryker sikringen på bb motor, kan det være sikringen som er problemet? Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 19.September.2023 Link til dette innlegget Svart 19.September.2023 7 hours ago, Vptmd40a said: kan det være sikringen som er problemet? Det var tilfældet på min 41a, som har en tilsvarende sikring. Sikring slog ud, typisk, som du beskriver det, når båden skulle i plan. Der er ikke nogen umiddelbar elektrisk forklaring på det, så jeg vil tro det var vibrationerne, der slog sikringen. Jeg skiftede til en model fra Biltema (de har dog ikke den model mere) og har ikke haft problemet siden ... det var i 2006. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.