Jump to content

Mercruiser Bravo 1x drev gear oil slange bytte

vik800f

Recommended Posts

Hei

På drevet mitt oppdager jeg at det lekker ut olje, har nå tatt opp båten og kan konstantere at gir olje slangen har hoppet av.

Ser at slangen er veldig stiv og uføyelig.  Har bestemt meg for å få på en ny, men ser at det er veldig trangt.  Spørsmål blir som følger, noen som har byttet denne slangen uten å demontere hele greia?

Den har hoppet av oppe ved pos1 på bildet, men ser ut som den sitter fast nede ved pos 8.

Tips og triks mottas med største takk.

bilde

Sjekk om den er knekt av oppe på nippelen inne i transom der det nesten er umulig å komem til. Få bøyd slangen ut slik at du kan sjekke inne i slangen og ta en kikk på nippelen som den har sittet fast på. Den gamle nippelen (og skroggjennomføringen) var i metall, mens de nye er i plast. Plasten kan knekke. Da må du skifte hele gjennomføringen gjennom akterspeilet.Ettersom den er i en stor del. Bøy ut slangen slik at du får sett på nippelen som sitter igjen. Den skal være lang nok til å få på en slangeklemme utenpå slangen som skal på nippelen. Sjekk inne i slangen om det sitter igjen en del av nippelen inne i slangen.

Har den knekt - så igjen - må du skifte hele gjennomføringen, og ta av transom...med mer...

Er den bare hoppet av kan du få slike spesialklemmer som du får til å sette på uten annet enn litt banning og knoting. Men det kan se helt greit ut og være knekt. Jeg var lenge sikker på at det bare var å sette på slangen. Inntil jeg fant en liten del av nippelen inne i slangen...

Jeg vet ikke årgangen på når bromsegjennomføringen ble til plast.

Redigert av alfaalfa (see edit history)
  • 2 uker senere...

Mulig du har løst dette nå men tipser allikevel.

På innsiden kan du koble fra slangen. Slangen løsnes ved å trykke inn utløser på hurtigkoblingen.

Så må låsering i metall løsnes. Deretter kan du trykke ut gjennomføringen og ta denne helt ut.

Da vil du se om denne er knekt . Ny gjennomføring festes til slangen før du setter den på plass igjen.

Fest så låseringen og trykk på plass hurtigkoblingen.  

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...