Jump to content

Dieselvarmer og strømkutt.

Torsen67

Recommended Posts

Stemmer, glødepluggen kobler inn for å brenne rent glødegitteret. Dette er beskrevet i varmerens instruksjonsbok. (der var Lars H. kjappere på avtrekkeren)

Men utfordringene knyttet til strømkutt er først og fremst knyttet til brå temperaturøkning i varmeren når viften slutter å gå uten at varmeren har fått kjørt den vanlige nedkjølingsprosedyren.

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Ett batteri har bare godt av å bli brukt.

Med å lade mens varmeren går, er kun av det gode. Batteriet hindrer at varmeren bråstopper som ikke er bra.

Jeg kjører varmeren en times tid hver dag etter jobb når jeg kommer i båten og batteriladeren står på konstant hele året. Batteriene er nå 7 år gamle og holder seg godt enda. I bilen blir batteriene ladet hver eneste gang du tar en tur og det er som regel minst to ganger i døgnet. Jeg har aldri hørt om noen som lar bilen stå for å spare batteriene, så jeg fatter ikke hvorfor du vil at din bror skal gå via en inverter når han skal ha varme i båten.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Hvorfor i alle dager er du skeptisk til batterilader? Liker du å kjøpe nye batterier i tide og utide? En super batterilader koster jo mindre enn et nytt batteri.

Tror jeg må være verdens dårligste batterikunde :smiley: Batteriene i båten står alltid tilkoblet en ctec M300, i bilene kobles på en litt mindre ctec neste hver gang panseret åpnes, elektrisk robotplenklipper får seg etpar toppinger fra en ctec i løpet av sesongen. Nei jeg selger ikke ladere, men er blitt glad i dem fordi alle mine batterier varer lenge, veldig lenge. Forrige gang jeg byttet et batteri var i en Camry, det var kun 15 år gammelt og fra bilen var ny, det ble byttet fordi fruen følte det hørtes tregt ut i kulde, og sånt tuller man ikke med :nonod:

At en 230/12V inverter skulle være tryggere enn en batterilader kan jeg ikke skjønne.

Den største forskjellen mellom din og din brors forslag, er at din brors varmer vil kunne gå et par døgn etter et strømbrudd, mens ditt forslag innebærer at varmeren får en bråstopp.

Mitt forslag er at du spør din bror om hjelp når du skal ha en slik løsning i båten. hehe...

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...