Torsen67 Startet 9.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 9.Mars.2016 Brodern har en kinavarmer som er koblet til 12v batteri. Han lader opp batteriet når han er til stede. Jeg foreslo å bruke en 230v til 12v inverter. Men han mener dette ikke er så lurt hvis strømmen går og brenneren ikke får brent seg av, men bråstopper. Noen som kan bekrefte at dette er riktig? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 9.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2016 Det er nok riktig,skal brenne seg rein og kjøle ned før stopp Sitér dette innlegget Link to post
Magne A. Svart 9.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2016 Jeg monterte nettopp en batterimonitor og observerte at dieselvarmeren (Eber D4) forbruker mye strøm en kort periode også når den skrues av. Ser ut til at den gløder også når den blåser seg ren. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2016 Det stemmer, det står i manualen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Brigg Svart 9.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2016 (redigert) Stemmer, glødepluggen kobler inn for å brenne rent glødegitteret. Dette er beskrevet i varmerens instruksjonsbok. (der var Lars H. kjappere på avtrekkeren) Men utfordringene knyttet til strømkutt er først og fremst knyttet til brå temperaturøkning i varmeren når viften slutter å gå uten at varmeren har fått kjørt den vanlige nedkjølingsprosedyren. Redigert 9.Mars.2016 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Havlengt Svart 9.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2016 Du skal høyra på bror din.. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 9.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2016 Går det ikke an å lage en slags batteribank som holder ett par minutter etter at strømmen feks går? Brenneren slår seg vel automatisk av hvis det blir spenningsfall? Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 9.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2016 Ett batteri har bare godt av å bli brukt. Med å lade mens varmeren går, er kun av det gode. Batteriet hindrer at varmeren bråstopper som ikke er bra. Jeg kjører varmeren en times tid hver dag etter jobb når jeg kommer i båten og batteriladeren står på konstant hele året. Batteriene er nå 7 år gamle og holder seg godt enda. I bilen blir batteriene ladet hver eneste gang du tar en tur og det er som regel minst to ganger i døgnet. Jeg har aldri hørt om noen som lar bilen stå for å spare batteriene, så jeg fatter ikke hvorfor du vil at din bror skal gå via en inverter når han skal ha varme i båten. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Torsen67 Svart 10.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2016 (redigert) Dette gjelder faktisk i ett fortelt til en campingvogn som står på fast plass. Men jeg er litt int i dette selv da jeg vurderer en i båten. Er litt skeptisk til batteriladere når man ikke er til stede. Men kommer vel kanskje an på laderen? Type? Redigert 10.Mars.2016 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 10.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2016 Hvorfor i alle dager er du skeptisk til batterilader? Liker du å kjøpe nye batterier i tide og utide? En super batterilader koster jo mindre enn et nytt batteri. Tror jeg må være verdens dårligste batterikunde Batteriene i båten står alltid tilkoblet en ctec M300, i bilene kobles på en litt mindre ctec neste hver gang panseret åpnes, elektrisk robotplenklipper får seg etpar toppinger fra en ctec i løpet av sesongen. Nei jeg selger ikke ladere, men er blitt glad i dem fordi alle mine batterier varer lenge, veldig lenge. Forrige gang jeg byttet et batteri var i en Camry, det var kun 15 år gammelt og fra bilen var ny, det ble byttet fordi fruen følte det hørtes tregt ut i kulde, og sånt tuller man ikke med Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 10.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2016 Vel, er skeptisk til laderen når jeg ikke er til stede. Men det er kanskje dustete? Iom at disse stadig går til helv.. så tenkte jeg det kanskje kan føre til brann? Eller bare slutter de å virke? Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 10.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2016 At en 230/12V inverter skulle være tryggere enn en batterilader kan jeg ikke skjønne. Den største forskjellen mellom din og din brors forslag, er at din brors varmer vil kunne gå et par døgn etter et strømbrudd, mens ditt forslag innebærer at varmeren får en bråstopp. Mitt forslag er at du spør din bror om hjelp når du skal ha en slik løsning i båten. hehe... RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Torsen67 Svart 11.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2016 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.