Jump to content

Septiktank Nidelv 28 -1982

Kenneth_S

Recommended Posts

Hej!

Ny på forumet här, mångårig medlem på svenska Maringuiden.se.

Jag har en Nidelv 28, årsmodell 1982.

Jag har en fråga runt septitanken på Nidelv 28:an, är det någon som har erfarenhet av att byta en sådan?

Septitanken på 28:an är ju integrerad i kölsvinet, i förruffen. Förra året så fick Sverige en ny lag vad  det gäller toatömning, att den numer ska ske i tanktömningsstationer istället för i havet - Och det är ju gott så. Jag satte i nya slangar och däckstömning, och det fungerar i stort sett bra. Problemet jag har är att det på grund av att tanken är gammal (sen 1982) och troligen aldrig ordentligt rengjord (jag köpte båten 2013) så blir det en väldig odör från tanken, och därför vill jag byta tank - Eller plocka ut så att jag kan rengöra den ordentligt.

Då tanken är integrerad så vet jag ju inte hur jag ska få ut den... Därför vänder jag mig till expertisen här på norska forumet och hoppas på att någon av er härinne vet vad/hur jag ska göra.

Ser fram mot svar

\Kenneth S

Hei!

Det er helt riktig som dere skriver. På 1982-modell Nidelv 28 består septiktanken av glassfiberarmert polyester og er støpt inn i skroget. Toppen av tanken utgjør bunnen av stuerommet i forkabinen. Tanken kan derfor ikke tas ut, men må "skjæres" ut.

Hvis rørstussen for utsuging som er montert i tanken, ikke har vært byttet siden båten var ny, er sannsynligheten stor for at denne er tæret i underkant. Den rekker dermed ikke helt ned i bunnen av tanken, og du får følgelig ikke tømt tanken skikkelig. Det er ikke sikkert at dette hjelper på kloakklukten, men det bør sjekkes. Du får kjøpt nytt rørstussbeslag i syrefast stål hos Nilsen Båtbyggeri:
http://nilsenbaatbyggeri.no/nilsenbatbyggeri

Som Worry II er inne på, kan en annen mulighet være at rørstussen for tankluftingen er "grodd" igjen, slik at luftingen ikke virker lenger. En sjekk av rørstusser med festebeslag, som nevnt ovenfor, kan derfor være lurt. 

Hej!

Tack för svar.

Jag har bytt rörstosen till större än vad som är rekommenderat - Jag har för mig att jag har 42 mm/diameter på in och utlopp samt 25 mm på avluftningen. Jag har dock inte bytt avluftningen vid genomföringen i skrovet... Den är fortfarande ganska liten... Är det läge att byta den till större, tro?

Det kan ju också vara så att tanken helt enkelt behövs göras ordentligt ren, tror inte att det gjorts någon gång. De två senaste ägarna av båten har inte varit så vänliga mot den, de har misskött den ganska mycket.

Jag börjar denna säsongen med att rengöra tanken ordentligt, kanske också byter avluftningsnippeln vid skrovgenomföringen... Jag har för mig att varmt vatten uppblandat med ättika ska vara bra, är det något som ni har erfarenhet av? Eller har ni någon annan bra rekommendation?

Ser fram mot svar

\Kenneth S

Hej!

Tack för svar.

Jag har bytt rörstosen till större än vad som är rekommenderat - Jag har för mig att jag har 42 mm/diameter på in och utlopp samt 25 mm på avluftningen. Jag har dock inte bytt avluftningen vid genomföringen i skrovet... Den är fortfarande ganska liten... Är det läge att byta den till större, tro?

Det kan ju också vara så att tanken helt enkelt behövs göras ordentligt ren, tror inte att det gjorts någon gång. De två senaste ägarna av båten har inte varit så vänliga mot den, de har misskött den ganska mycket.

Jag börjar denna säsongen med att rengöra tanken ordentligt, kanske också byter avluftningsnippeln vid skrovgenomföringen... Jag har för mig att varmt vatten uppblandat med ättika ska vara bra, är det något som ni har erfarenhet av? Eller har ni någon annan bra rekommendation?

Ser fram mot svar

\Kenneth S

Jeg har tidligere eid en Nidelv 28, men med egen septikktank (1987). Mange anbefaler 35 % edikk for å ta bort lukt (og forebygge mot urinstein) og det har jeg god erfaring med - også for slangene - så det kan jo helles i blandet med vann i etterkant. For å løse opp drit og lort, kan nok både zalo og oppvaskmaskinpulver anvendes, kombinert med mange gjennomskyllinger med vann. Noen anbefaler også sitronsyre. Både sitronsyre og eddik løser opp kalk. Det er ikke nødvendigvis lurt å blande alle disse sammen, så velg en metode. Fungerer ikke den; prøv nytt middel. Lykke til med drittjobben!  :smiley:

mvh Bergen Dørk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...