Ronald Startet 10.Mars.2016 Del på Facebook Startet 10.Mars.2016 (redigert) En kollega av meg har bestillt ny båt, en daycruiser. En del av dealen for god pris er at båten får være utsillingsmodell på Sjøen for alle i år. Min kollega var bl.a. veldig fornøyd med en, i hans øyne, "oppgradering" til fenderlister i metall. Jeg fikk se bilder av båte fra messen nå i dag. Fin båt, men min første reaksjon var at dette med fenderlistene ikke var særlig praktisk. Muligens pen å se på, men i mine øyne er det både mer utsatt for riping/merker, samt at en slik list vil oppføre seg tøffere mot evt. andre båder man bruker listen mot, sammenlignet med for eksempel en av gummi. Er det jeg som er gammeldags, og ikke har sans for det nye og fine? Eller er jeg inne på noe i min skespis? Og hvor vanlig er egentlig dette? Redigert 10.Mars.2016 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 10.Mars.2016 Del på Facebook Svart 10.Mars.2016 På min Viksund 340 er det blank rustfri list. Det er stiligere og den holder evig. Men som du sier du må være nøye med fendringen ellers vil du få bulker i denne. Men den tåler faktisk mye. På den annen side bør man vel fender godt uansett båt. Hadde jeg hatt en arbeidsbåt hadde jeg definitivt hatt gummilist Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 10.Mars.2016 Del på Facebook Svart 10.Mars.2016 Praktisk og funksjonsmessig er metall list bare vas. Spørsmålet blir da hvor viktig det er og være kul.. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 11.Mars.2016 Del på Facebook Svart 11.Mars.2016 Jåleri og noko av det mest upraktiske som finnest i båt. Synd det blitt ein mote, men ville aldri hatt det. Passar godt på å ikkje ligge ilag med slike, her må ein vere sikker på fendringa! Men ser det litt fint ut betyr vel det mindre. Sitér dette innlegget Link to post
Donzi Svart 11.Mars.2016 Del på Facebook Svart 11.Mars.2016 (redigert) Ja til jåleri! Jeg har aldri forstått hvordan båtmarkedet fungerer... I bil og motorsykkelbransjen er PENT design viktig uansett hvordan type produkt som utvikles, en varebil eller sportsbil. I båtverden finnes de så inni granskauen mange unødvendig stygge båter! Ikke tro at du kan sette meg i bås med noen som helst, for det handler ikke om at båtene skal ligne mest mulig på en Lamborghini, men det må da være mulig å legge LITT jobb i designet når man skal bygge en båt!? Uansett om det er en Trawler, seilbåt, speedbåt eller hva det enn måtte være. Så jeg stemmer FOR jåleri på sjøen, fendere er til for å brukes, med eller uten fenderlist av metall. Det skal sies at det finnes smakfulle alternativer som f.eks blank list med en liten gummistripe. Bah... Båtfolk er ofte like opptatt av design som campingfolk... Redigert 11.Mars.2016 av Donzi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Navic II Svart 11.Mars.2016 Del på Facebook Svart 11.Mars.2016 Ja til syrefast fenderlist!!! Det er en fin detalj som går veldig godt sammen med resten av de syrefaste delene rundt om på båten, og jeg liker generelt blank båt. Design er viktig. jeg kjøper ikke stygge båter selv om de er aldri så praktiske. Man skal ikke bruke fenderlista som støtfanger uansett, men fendre i mellom, så det er ikke noe problem i grunn. At man ikke vil ligge ved siden av båter med blank list er det dummeste jeg har hørt. er disse eierene dårligere båtfolk som driter i folk rundt seg?? Bruker de fenderlista til å skade båten din? Tror vel heller de er ekstra nøye med fendringen(for å unngå bulker i den nevnte lista), enn at det er negativt. Jeg har dog opplevd flere ganger at småbåter med gummi-list legger seg utpå meg uten å fendre, "de har jo gummilist, så det går bra" og den holdningen er mye verre! Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 11.Mars.2016 Del på Facebook Svart 11.Mars.2016 Har gummi list og er ikke redd for og bruke den. Den virker helt som den skal. Bulker ikke og trenger ingen vedlikehold. Jåleri og estetikkvas bryr jeg meg ikke om. Har derfor valg Viknes. En båt som gir muligheter ikke begrensninger. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Mars.2016 Del på Facebook Svart 11.Mars.2016 Verken praktisk eller kult I mine øyne. Bare dumt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bonus Svart 11.Mars.2016 Del på Facebook Svart 11.Mars.2016 Jeg var på vei til å skrive noe her, men så tenkte jeg meg om to ganger, og lot det være .. Jeg har jo syrefast, blank og fin fenderlist .. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 11.Mars.2016 Del på Facebook Svart 11.Mars.2016 Jåleri og noko av det mest upraktiske som finnest i båt. Synd det blitt ein mote, men ville aldri hatt det. Passar godt på å ikkje ligge ilag med slike, her må ein vere sikker på fendringa! Men ser det litt fint ut betyr vel det mindre. Hmmm... Da kan du vel knapt nok legge deg inntil en eneste Bavaria motorbåt, eller en rekke Windy, Fairline osv. Jeg tror ikke alle er klar over hvor mange båter som har fenderlist med metallskinne uthevet. Både med og uten gummi under... Jeg har hatt metallfenderlist på de siste 4 båtene mine jeg...og det er helt tilfeldig. Praktisk eller ikke... Jeg fendrer båten min uansett jeg ... Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Dahlen Svart 11.Mars.2016 Del på Facebook Svart 11.Mars.2016 Fendere er til for å brukes!Pyntedetaljer er småting å erge seg over, men når det skal sies så er jeg av den forfengelige typen som liker kromdetaljer! Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 11.Mars.2016 Del på Facebook Svart 11.Mars.2016 Overraskende mange som fortøyer først og fendrer etterpå. Metall list med utstikkende skruer - som mange av dem har - er da ikke veldig praktisk for de omkringliggende båtene. Det er faktisk veldig irriterende. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 11.Mars.2016 Del på Facebook Svart 11.Mars.2016 Med metallist og utstikkende skruer får man i alle fall god plass rundt seg i havnene hvis de andre har angst for at man har mangelfull fendring Har fenderlist i aluminium selv, men fendrer alltid godt. De båtene jeg har hatt tidligere har alltid hatt kraftig fenderlist i stål/jern, noe som har vært praktisk ved tillegging inntil kaier med dekk og lignende. Har også hatt kraftig jernlist i stevnen slik at det bare var å sette baugen forsiktig i kaia når folk skulle ombord eller gå i land. Men dette var solid bygde trebåter (med forsenkede skruer i stållistene), ser at det blir noe helt annet med dagens blankpolerte plastbåter, da er nok gummi mer å foretrekke. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 11.Mars.2016 Del på Facebook Svart 11.Mars.2016 Hmmm... Da kan du vel knapt nok legge deg inntil en eneste Bavaria motorbåt, eller en rekke Windy, Fairline osv.Eller hvilken som helst seilbåt... Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 11.Mars.2016 Del på Facebook Svart 11.Mars.2016 (redigert) Verken praktisk eller kult I mine øyne. Bare dumt... So samd so samd. Blir ikkje betre om mange dyre merker har dette, slik som mange ovanfor synest å innbille oss. Ganske håplaust når ein og må fendra ekstra grunna dette, eller vere ekstra påpasseleg. Har sett fleire fenderlister i stål med utstikkande skruer. Naboen fekk rispa godt opp båten sin i fjor grunna dette, og skal sei dette ikkje var noko han kunne polerer vekk. Berre det ser kult ut er det ikkje so nøye om det er praktisk ser det ut som. Redigert 11.Mars.2016 av Fjordgubbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 11.Mars.2016 Del på Facebook Svart 11.Mars.2016 Hmmm... Da kan du vel knapt nok legge deg inntil en eneste Bavaria motorbåt, eller en rekke Windy, Fairline osv. Jeg tror ikke alle er klar over hvor mange båter som har fenderlist med metallskinne uthevet. Både med og uten gummi under... Jeg har hatt metallfenderlist på de siste 4 båtene mine jeg...og det er helt tilfeldig. Praktisk eller ikke... Jeg fendrer båten min uansett jeg ... Eg vel den eg vil ligga med med omhu! Desse høyrer ikkje til dei! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 11.Mars.2016 Del på Facebook Svart 11.Mars.2016 (redigert) Eller hvilken som helst seilbåt... Tenkte akkurat det samme. Har i grunnen ikke reflektert veldig over at jeg ikke har fenderlist før. Fendere har kommet for å bli. Man kjører jo ikke radiobil på sjøen ;-) ---------- Som bonus har jeg metall-lista mi 5-6 cm ut fra rekka. Og en fin rekke med bolthoder under klar til å tygge i seg hva det måtte være ;-) Redigert 11.Mars.2016 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 11.Mars.2016 Del på Facebook Svart 11.Mars.2016 Synes det har blitt litt for mange som gjør nettopp det. Derfor er det fint med fenderlist som ikke er av metall. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 12.Mars.2016 Del på Facebook Svart 12.Mars.2016 Med metallist og utstikkende skruer får man i alle fall god plass rundt seg i havnene Derfor det blir så trangt rundt meg.... Jeg har ikke fenderlist! Sitér dette innlegget Link to post
Riddar4 Svart 12.Mars.2016 Del på Facebook Svart 12.Mars.2016 Når en kjøper brukt, må en ta det en får. Det er mange andre ting på en båt som teller mer...Men for de som er på den gyldne grein og kan kjøpe nytt, er sikkert dette et stort problem: Hva skal en velge!! Sitér dette innlegget Link to post
k1mbo Svart 12.Mars.2016 Del på Facebook Svart 12.Mars.2016 Eg har hatt båter med begge deler. Den eg har nå har metall, og det er det fineste for denne båten....i mine øyner..? Men alle har sin smak. Har personlig ikke opplevd det som noen ulemper at den er i metall kontra båten med gummilist Sitér dette innlegget Link to post
Navic II Svart 12.Mars.2016 Del på Facebook Svart 12.Mars.2016 dette må vel være det mest håpløse temaet som har blitt diskutert på båtplassen? om jeg har gummilist, metall med gummilist (som jeg faktisk har), eller rent metall med flistete utstikkende skruehoder, så fendrer jeg godt så jeg ikke berører andre båter eller bryggen. folk som mener det har noe å si, må selv være så dårlige til å manøvrere båten, og/eller ikke forstå at man fendrer FØR man legger til, at de ser det som en selvfølge at fenderlista skal brukes som en støtfanger. tullete er det! når det er sagt, så ser jeg mange i mindre båter med gummilister, som mener at de pga den bare kan dunke inn i skrogsiden til andre uten fendere. newsflash: det lager merker det også. For de som mener syrefast blank list er jåleri: plukk av alt syrefast på båten deres og få det lakkert i samme fargen som fenderlista. ser sikkert kanon-flott ut med matt sort/beige/grå rekker, pullerter, ankere, vindusskjermer etc. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 12.Mars.2016 Del på Facebook Svart 12.Mars.2016 dette må vel være det mest håpløse temaet som har blitt diskutert på båtplassen? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 12.Mars.2016 Del på Facebook Svart 12.Mars.2016 Who the fuck cares! Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 13.Mars.2016 Del på Facebook Svart 13.Mars.2016 dette må vel være det mest håpløse temaet som har blitt diskutert på båtplassen? Det må være brakkesyken. Folk mugner og blir sure av å gå en hel vinter uten å være på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.