Ronald Svart 14.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2016 (redigert) dette må vel være det mest håpløse temaet som har blitt diskutert på båtplassen?... Who the fuck cares! Muligens var det et stikk til meg som trådstarter....? Håpløst eller ikke, vi har vel en del slike tråder her inne. For meg var det ment som et oppriktig spørsmål rundt noe jeg verken har sett eller har erfaring med, hensikten var ikke - slik det antydes - å starte "håpløse" diskusjoner. Dog synes jeg det har vært mange gode innspill basert både på erfraing og synsisng. Det må vel være helt ok? Redigert 14.Mars.2016 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Navic II Svart 14.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2016 Ronald: Ikke ment til deg som TS, for diskusjonen hadde vært helt ok, om det hadde gått på om fenderlist i metall/gummi har noen fordeler/ulemper som det kanskje var intensjon om? men når tråden sporer over på at båter med metall er skumlere å ligge inntil, og i det hele tatt folks meninger om hva fenderlista skal brukes til, så ble den håpløs. Sitér dette innlegget Link to post
Jørn Kynningsrud Svart 14.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2016 Ronald: Ikke ment til deg som TS, for diskusjonen hadde vært helt ok, om det hadde gått på om fenderlist i metall/gummi har noen fordeler/ulemper som det kanskje var intensjon om? men når tråden sporer over på at båter med metall er skumlere å ligge inntil, og i det hele tatt folks meninger om hva fenderlista skal brukes til, så ble den håpløs. Helt Enig i dette. Dette sporet raskt over til om det er jåleri eller ikke. Har selv syrefast fenderlist og har vel aldri opplevd at folk ikke vil legge seg ved siden av meg på grunn av fenderlista. Type fenderlist avhenger også av hvordan båten er bygget, og metoden som er brukt for sammenføyning av skroget. På båter med rustfri fenderlist er skroget oftest satt sammen med overlapp. Og båter med gummilist er det falser på skroget som er limt i sammen. Og på store båter med overlapp skjøtemetode er det sers vanskelig og få en gummilist til og sitte rett. Og begynne og kalle dette for jåleri blir for meg for dumt. Da er det veldig mye med båt som kan kalles for jåleri. Fordelen med fenderlist i stål er at den varer tilnærmet evig, om man tar godt vare på båten. Gummilister falmer, tørker ut og må skiftes etter en del år på sjøen. Og hadde jeg skulle bestilt meg ny båt og rustfri fenderlist var et alternativ hadde jeg valgt dette, så for folk bare kalle meg en jåle. Hva blir det neste. Jåleri med Teak på dørken?, baug/hekk thruster, striper langs vannlinje, etc, etc. En del av disse utsagnene i denne tråden handler vel mer om jantelov enn at det er skummelt og legge seg inntil en båt med rustfri fenderlist. Og om dere er så forbasket redde for denne fenderlista så bruk fender. det gjør i hvert fall jeg uten unntak... Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 14.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2016 Det er finere med fenderlist som har innslag i elektropolert rustfritt stål, f.eks. et senterspor der en slik list ligger innfelt. Men den tåler ikke særlig mye før den blir skadet/oppripet og bulker kan forholdsvis lett inntreffe også. En ting er jo at man selv er forsiktig og ikke skader lista med god fendring men det er på langt nær sikkert at andre som finner på å fortøye på utsida av båten din mens du er en tur i land har samme innstilling. Fordeler estetisk, praktisk har den sine ulemper. Sitér dette innlegget Link to post
Obligatorisk Svart 14.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2016 Gir rustfrie lister mindre lyd fra fendertau? Lager iallefall irriterende lyd hos meg med gummilist! Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 14.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2016 Gir rustfrie lister mindre lyd fra fendertau? Lager iallefall irriterende lyd hos meg med gummilist! Rustfrie er helt lydløse! anbefales! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.