Stjernen ! Startet 10.Mars.2016 Del på Facebook Startet 10.Mars.2016 Knakk en visker på båten ! Hvordan løsne den ? Ingen umbrako el lign. Er den presset på ? Isåfall må jeg bruke avtrekker ? Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 10.Mars.2016 Del på Facebook Svart 10.Mars.2016 Ja, det må du (bruke avtrekker) Har akkurat hatt av viskerne på bilen. Aluminium som sitter på skrue i jern. Det sitter godt etter 10 år! Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Jakob T Svart 10.Mars.2016 Del på Facebook Svart 10.Mars.2016 Den sitter nok på spline,med ein liten lås som går inn i spor under spline.Er nok enklest å slipe inn mot splinen for så å lirke den av med tang å montere ny Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 10.Mars.2016 Del på Facebook Svart 10.Mars.2016 Når jeg skal få de av på biler på jobben så kapper jeg et spor i godset nesten inn til akselen da løsner den som regel av seg selv....må være litt forsiktig så du ikke kapper i akselen da.prøv også som nevnt med avdrager...finnes egne små avdragere til netopp dette. Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 10.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2016 Så den er egentlig ikke festet med noe ? Skal den nye armen bare trykkes innpå med håndkraft,uten noe skrue el lign som holder den på plass? Når viskeren da presser mot ruten,vil jo armen falle av. Synes det hørtes rart ut. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 10.Mars.2016 Del på Facebook Svart 10.Mars.2016 (redigert) Hei ! De aller fleste visker armer har en liten låse skrue som du finner på undersiden av "hatten" Den typen du har kan være utrustet med en låsefjær og som andre skriver er vanskelig å dra av. Den kan også ha en liten låse skrue så vipp litt på den ytterste delen for du går til med vinkel sliper. Den må du sannsynlig ha frem uansett......... Lykke til ! Redigert 10.Mars.2016 av Knude (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Dinamo Svart 10.Mars.2016 Del på Facebook Svart 10.Mars.2016 Det kan nok sjå rart ut, ja. Men det virker, og virker godt. Forøvrig er der vel to ting å passa på: At du ikkje arbeider so hardt med dette at det oppstår lekkasje i innfesringen. At ny vindusvisker kjem på i nøyaktig samme retning, so den tar riktig del av ruten. Sitér dette innlegget Link to post
sigdy Svart 10.Mars.2016 Del på Facebook Svart 10.Mars.2016 De fleste viskerne har en eller to små umbrakoskruer på siden som holder den på plass. Det er ikke sikkert at du kommer til med en avtrekker, avhengig av båtens design. Som andre har nevnt før meg, aluminium og stål er en endårlig kombinasjon. Det setter seg skikkelig. prøv evt å justere en skiftenøkkel til samme diamter som gjengestykket melom mutteren og viskerarmen. Så kan du prøve å presse armen oppover. Hvis ikke det går er løsningen vinkelsliper/ Dremel. Du har jo allerede ødelagt viskerarmen.Bruk gjerne litt kopperpasta før du setter på den nye viskeren, i tilfelle du må justere. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 11.Mars.2016 Del på Facebook Svart 11.Mars.2016 Varme er det beste trikset om du får ut settskruen. Bare dekk godt rundt. Selv speeder hendelen ute i sjarken slapp med litt varme etter 30 års bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 12.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2016 (redigert) Det er bare det att det ikke finnes noe sett skrue ! Så på viskere i byen til båt der hadde de fleste en liten umbrako på siden,og i tillegg en liten splint under som fester viskerarmen. Men jeg har ingen skruer på min ! Men skal prøve lirke det fra verandre.Skal jeg bruke avtrekker må jeg lage en liten firkant bøyle el lign og skru imot. Ellers vil jo armene på avtrekkern dra armen opp,og når jeg strammer så blir armen trykket ned.Så kreftene vil utligne hverandre. Er ikke akslingen messing på tmc motorer ? Regner med att den nyearmen blir rustfri,som denne ! http://www.biltema.no/no/Bat/12-V/Vindusvisker/Viskerarm-rustfri-2000021275/ Redigert 12.Mars.2016 av Hmm ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 12.Mars.2016 Del på Facebook Svart 12.Mars.2016 Slip inn mot akslingen på to plasser,så kan du lirke den av. Sitér dette innlegget Link to post
Navic II Svart 12.Mars.2016 Del på Facebook Svart 12.Mars.2016 hvis du kjøper en ny visker vil du vel også se hvordan den er festet? det finnes mange løsninger. -skrue ned igjennom senter på akslingen med "hatt over" som de fleste moderne biler. -Sett-skrue® på siden av akslingen -"låseblekk" i underkant. denne kan være vanskelig å se, men skal bare vippes litt opp/ned for å slippe akslingen. etc etc. vær forsiktig med varme så ikke du ender opp med misfarget gelcoat rundt viskeren!! Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 12.Mars.2016 Del på Facebook Svart 12.Mars.2016 Du kan også lage deg en u-kjeft på en slaghammer også dra den av Sitér dette innlegget Link to post
Navic II Svart 12.Mars.2016 Del på Facebook Svart 12.Mars.2016 Du kan også lage deg en u-kjeft på en slaghammer også dra den av Men pass isåfall på så du ikke røsker hele akslingen ut av glassfiberen! sitter det en form for låsing der, så blir hele aklingen med ut! Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 12.Mars.2016 Del på Facebook Svart 12.Mars.2016 Eg trur eg ville prøvd å bora eit hol i toppen på den saken, for tilkomst med ein ters. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 12.Mars.2016 Del på Facebook Svart 12.Mars.2016 Eg bruker 2 skiftenøkler og noen biter av kryssfiner under for beskyttelse og underlag. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 12.Mars.2016 Del på Facebook Svart 12.Mars.2016 I utgangspunktet når det har irret fast som dette her og gjerne to forskjellige metaller slik at du også for metallisk korrosjon er det varme eller slag/sammen med press som må til for å få løsnet på det, hvis man vil unngå å skjære/frese i delen. Som vi ser her er det jo fantastisk mange løsninger som kan brukes og alle er helt sikkert riktig utfra hvordan vi selv har erfart ting og hvordan man har tilgang til delen og arbeidsplass for verktøyene. TS, kan du ikke melde tilbake hvordan du løste det? Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 12.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2016 Skal gå til verks i morgen. Så kommer mer info om hvordan jeg løsner armen+bilder ! Takk for forslag så lenge alle sammen.. Sitér dette innlegget Link to post
Tallisman Svart 12.Mars.2016 Del på Facebook Svart 12.Mars.2016 Jeg hadde same problemet. Min løsning ble att jeg tok ett skjærfilblad og skar av akslingen til visker tok deretter av mutter og fjernet hele viskermotor som jeg erstattet med ny dette på grunn av att jeg ikke giddet og styre på med og få fjernet restene av gammel viskerarm som kan sitte temlig godt fast. Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 13.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2016 Litt banking wd40 og skiftnøkkel ! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.