Jump to content

Hvordan få av viskerarm


Stjernen !

Recommended Posts

Hei ! De aller fleste visker armer har en liten låse skrue som du finner på undersiden av "hatten" Den typen du har kan være  utrustet med en låsefjær og som andre skriver er vanskelig å dra av.  

Den kan også ha en liten låse skrue så vipp  litt på den ytterste delen for du går til med vinkel sliper. Den må du sannsynlig ha frem uansett.........

 

Lykke til !

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post

De fleste viskerne har en eller to små umbrakoskruer på siden som holder den på plass.  Det er ikke sikkert at du kommer til med en avtrekker, avhengig av båtens design. Som andre har nevnt før meg, aluminium og stål er en endårlig kombinasjon. Det setter seg skikkelig. prøv evt å justere en skiftenøkkel til samme diamter som gjengestykket melom mutteren og viskerarmen. Så kan du prøve å presse armen oppover. Hvis ikke det går er løsningen vinkelsliper/ Dremel. Du har jo allerede ødelagt viskerarmen.Bruk gjerne litt kopperpasta før du setter på den nye viskeren, i tilfelle du må justere.

Link to post

Det er bare det att det ikke finnes noe sett skrue !

Så på viskere i byen til båt der hadde de fleste en liten umbrako på siden,og i tillegg en liten splint under som fester viskerarmen.

Men jeg har ingen skruer på min !

Men skal prøve lirke det fra verandre.Skal jeg bruke avtrekker må jeg lage en liten firkant bøyle el lign og skru imot.

Ellers vil jo armene på avtrekkern dra armen opp,og når jeg strammer så blir armen trykket ned.Så kreftene vil utligne hverandre.

 

Er ikke akslingen messing på tmc motorer ?

Regner med att den nyearmen blir rustfri,som denne !

 

http://www.biltema.no/no/Bat/12-V/Vindusvisker/Viskerarm-rustfri-2000021275/

Redigert av Hmm ! (see edit history)
Link to post

hvis du kjøper en ny visker vil du vel også se hvordan den er festet?

det finnes mange løsninger.

-skrue ned igjennom senter på akslingen med "hatt over" som de fleste moderne biler.

-Sett-skrue® på siden av akslingen

-"låseblekk" i underkant. denne kan være vanskelig å se, men skal bare vippes litt opp/ned for å slippe akslingen. 

etc etc. 

 

vær forsiktig med varme så ikke du ender opp med misfarget gelcoat rundt viskeren!!

Link to post

I utgangspunktet når det har irret fast som dette her og gjerne to forskjellige metaller slik at du også for metallisk korrosjon er det varme eller slag/sammen med press som må til for å få løsnet på det, hvis man vil unngå å skjære/frese i delen. Som vi ser her er det jo fantastisk mange løsninger som kan brukes og alle er helt sikkert riktig utfra hvordan vi selv har erfart ting og hvordan man har tilgang til delen og arbeidsplass for verktøyene.

 

TS, kan du ikke melde tilbake hvordan du løste det?

Link to post

Jeg hadde same problemet. Min løsning ble att jeg tok ett skjærfilblad og skar av akslingen til visker tok deretter av mutter og fjernet hele viskermotor som jeg erstattet med ny dette på grunn av att jeg ikke giddet og styre på med og få fjernet restene av gammel viskerarm som kan sitte temlig godt fast.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...