imow Startet 11.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 11.Mars.2016 Har kommet i et lite dilemma, Tenkte og kjøpe en Halco 29 offshore m 200 hk Vp duoprop 500 timer på den. Men har også fått et tilbud på Mørejet 30,m Mercruiser 4,2 l .bravo 2 drev. Til samme pris, meire utstyr på denne. mercruiseren har gått 1960 timer, er det mye på en sånn motor ?Har vert service på den hvert år. Er det tid for overhaling snart ? Flotte båter begge to. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 11.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2016 Det er ikke spesielt mye timer for motoren. Den kan holde mange timer til før man trenger større overhaling. Er drevet gått like mye? Sitér dette innlegget Link to post
imow Svart 11.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2016 Hei, Drevet er samme alder og timer som motor ser fin ut ikke tæring girer mykt og fint sier selger. Ang mykt er ikke det tegn på slitt kon? vist jeg tenker volvo så dunker det når den settes i Gear Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 11.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2016 Har en 2002 Mercruiser 4,2 som heter dtronic som er samme motor med litt annerledes dieselinnsprøyting, den passerer snart 1200 timer uten at det tar nattesøvnen min. Med godt stell og fint bruk regner jeg med den holder lenge, motoren har aluminiums topplokk så det er viktig med forsiktig oppvarming og tilsvarende nedkjøling av motoren. Hvis kjølevannsinntaket er gjennom drevet vil jeg på det sterkeste anbefale å bytte dette til separat inntak. Bravo2 drevet er vel noe av det mest robuste drevet som fins, jeg har Bravo 3 og det har vel et noe mer frynsete rykte, selv om jeg er kjempefornøyd med det, giringen er iallefall silkemykt på mitt Sitér dette innlegget Link to post
imow Svart 11.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2016 Det er laget til med inntak fra bunn av båten og gjennom drev med ventiller Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 11.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2016 Hvor mange timer skal ett drev under normalt bruk tåle før overhaling? Jeg hørte i fra en meget erfaren båtbygger at ved ca 1000 t da ville han vurdere overhaling for å være sikker. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 11.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2016 tja.. noen må overhale på 500timer, noen kjører 3000timer og ennå ikke overhalt. Ikke så mange som overhaler ved 1000timer bare for å være sikker.. Sitér dette innlegget Link to post
imow Svart 12.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2016 Vurderer sterkt Halco, den er jo nesten to tonn lettere og går sikkert billigere også.Synes kanskje 200 hk er lite til en båt som mørejett nesten 2000 kg tyngre en halco og drar sikkert mye mere diesel. og så er det timetallet på mercruiser som drar ned. Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 12.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2016 Enig med hk satt opp mot vekt. Men tyngre båter vil ofte oppleves som robuste å kjøre i sjø med. Sitér dette innlegget Link to post
imow Svart 12.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2016 Mørejett er nok kanskje stødigere i grov sjø en halco . men den drar nok en del mere drivstoff også.Må tenke litt økonomi .avgiftsfri diesel som det kalles er nesten samme prisen som den jeg fyller på bilen. Skjønner ikke den. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 13.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2016 Halco'en er jo kjent som gode båter i sjøen, men det er jo Mørejet'en også. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 13.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2016 Er ikkje Mørejett rekna som ein proffbåt? Kjenner til den var mykje brukt som skyssbåt. I alle høve ein skikkeleg robust båt. Sitér dette innlegget Link to post
imow Svart 13.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2016 (redigert) Hadde nok gått for mørejetten, Men en motor og drev som nærmer seg 2000 timer er jeg usikker på. og 200 hk er i minste laget. Så det blir nok trolig Halco. m 41 motor og duopropp drev på 500 timer Redigert 13.Mars.2016 av imow (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
imow Svart 17.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2016 Da er jeg en lykkelig eier av en Halco Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 17.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2016 Gratulerer så mye Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
imow Svart 18.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2016 Takker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.