Coronet Startet 11.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 11.Mars.2016 Med stadig nye duppeditter som trenger lading tenkte jeg å sette opp en ladestasjon som kan gi 2,1A til ca 4 enheter samtidig. Har funnet noe på nett som baserer seg på 230V men ikke 12V. Noen som har tips om løsning? Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 11.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2016 Biltema har USB-kontakter for 12V. Jeg monterer USB-kontakter flere steder i båten, slik ar alle kan ha sin egen ladekontakt. Er lei av at alle skal bruke "min" kontakt og fylle opp kartbordet med duppeditter, som trenger lading. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
RSL Svart 11.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2016 hva med 2 slike? http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/12-volt/USB-uttak-2000034597/ Da har du 4 Jeg har montert en slik i et hull der det før stod et gammelt "sigarettenneruttak" Funker helt fint, men ergrer meg litt over en blå lysdiode som skal fortelle hvor den er eller noe slikt. Irriterende på natten om man sover i salongen. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Guest Avmønstret# Svart 11.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2016 Og har du sigarettennerhøl fra før så har BT, og andre, også en plugg med 2x usb uttak, men tror de er 2.1 max for begge samlet. Støtter RSL sitt forslag, det ser bedre ut. Og igjen, enig med Rsl i at slike dioder med lys er utrolig irriterende. Jula har en kombisak som kanskje så litt bedre ut, men som ikke passer i deg gamle hullet: http://www.jula.no/catalog/fritid/bat-og-maritime-produkter/batelektrisitet/andre-12-v-komponenter/usb-sigarettuttak-650454/ Og en variant som er IP65 godkjent, men med diode. http://www.jula.no/catalog/fritid/bat-og-maritime-produkter/batelektrisitet/andre-12-v-komponenter/usb-uttak-650453/ Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2016 Jeg har en Sandberg fordeler med 3 × 2,4A som fungerer utmerket. Jeg kjøpte den hos multicom.no Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Popeye70 Svart 11.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2016 Hvis jeg tolker bildet av Biltema sin dings så ligger dioden bak et deksel av semitransparent plastikk. Da kan det bli vanskelig å maskere vekk lyset på en OK måte (tusj, TipEx, maling, annet). Jeg er mer fan av de som har svart frontdeksel og bare en liten, tilgjengelig diode på fronten, ala dette: På de modellene som kun har en liten diode skal det bare en liten dæsj med svart sprittusj på dioden, så er den effektivt dempet. Det finnes mange forskjellige varianter av disse. Noen har bare rundt hode, noen har firkantet frontplate, noen har firkantet plate med to hull - ett for USB-porter og ett for vanlig sigarettenneruttakt. Andre igjen har integrert amperemeter. Ebay er din venn. Mulighetene er uendelige... ;-) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
is_620 Svart 11.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2016 var nettopp innom en duppe-ditt butikk som heter Kjell & Company de har nettbutikk og et forbausende stort utvalg og for meg så det ut som gode priser De har butikk i alle storsentre i Oslo og Akershus + Kristiansand. jeg selv vil derfor fremover sjekke hos dem mot f.eks jula,biltema eller clas ohlson. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2016 Og Teknikmagasinet har jo dippedingsbutikker i en god del storsentre. Så er det jo også Spaceworld, Expert, Elkjøp, Euronics osv. ------- Vi må kjøpe mange duppedingser mtp hvor mange butikker det er. Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 12.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2016 (redigert) Her en haug med forskjellige. Alle til en billig penge med gratis frakt http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xusb+charger+marine.TRS0&_nkw=usb+charger+marine&_sacat=0 Redigert 12.Mars.2016 av bergetun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
svendmb Svart 12.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2016 Biltema sin gir ikke 2.1 amp på begge samtidig... Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 12.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2016 Biltema sin gir ikke 2.1 amp på begge samtidig... De aller fleste slike dobbeltuttak gir 1A + 2.1A (max 3.1A). Jeg har også tidligere sett endel som har max 2.1A, men disse er det en stund siden sist jeg så (og de er vanligere for sigeratt-tenneruttak, ikke innbygging). Man bør uansett passe på at man får minst 1A + 2.1A. Det er greit å kunne lade både en mobil og et nettbrett samtidig. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Lars H. Svart 12.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2016 Legg merke til hva det står om den jeg linket til litt lenger oppe: Multi Car Charger 3xUSB 7.2A - Kraftig og rask billader med 3 stk 2400mA USB kontakter. Her han en trekke 2,4A samtidig fra alle tre utgangene. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
-Luna- Svart 12.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2016 Kjøpte en slik billig lader fra dx.com. Den støyet så mye at den slo ut FM radioen. Byttet til en "dyr" lader fra maritim isteden. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Coronet Svart 13.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2016 Takk for alle svar og tips. Har bestilt en slik "Sandberg" som Lars tipset om. Vil nok montere noen flere kontakter rundt omkring etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2016 En ting er at laderen kan gi nok strøm, men hva med USB-kablene? Lederne i disse er jo tynne som hårstrå! Jeg testet litt med forskjellig kabler for lading av en 10" Asus PC, og det var stor forskjell på tapet i kablene. Og hvorfor det er en micro-USB kontakt på maskinen som skal overføre opp til 2,4A ved lading, er ubegripelig for meg. Noen som vet om ladekabler på rundt 1,5m med tykkere ledere beregnet kun på lading med USB i den ene enden og micro-USB i den andre? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Vilma Benita Svart 13.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2016 Hvorfor må slikt utstyr se så forferdelig stygt ut? Gummideksel på en kontakt som skal monteres inne i en lugar blir litt tullete. Noen som vet om noen rimelige slike doble kontakter som ikke ser ut til å være produsert på 70-tallet? Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
Popeye70 Svart 13.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2016 Hvorfor må slikt utstyr se så forferdelig stygt ut? Gummideksel på en kontakt som skal monteres inne i en lugar blir litt tullete. Noen som vet om noen rimelige slike doble kontakter som ikke ser ut til å være produsert på 70-tallet? Det er jo bare å la være å montere gummidekslene? De single, doble og triple platene kan helt fint monteres uten gummidekslene. Montér plata opp-ned, så ser du ikke de smale sporene hvor gummidekslene skulle kommer ut under platene. Men ja, designet er litt 1985. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
tomcat Svart 13.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2016 Enig at det ser stygt ut. Jeg fant ingen med noenlunde ok utseende som ikke kostet skjorten og samtidig hadde lav leveranseevne på strøm. Bestilte fire lignende disse: http://www.alibaba.com/product-detail/Double-Ports-Panel-Mount-12V-USB_60354936350.html?spm=a2700.7724838.0.0.ie2Vym Monterte de uten brakett i hver lugar. Tok strøm fra leselyset (der pæren er byttet til led og strømtrekket da er totalt under originalt) og fungerer utmerket. Nå må jeg bare huske å ta med en sprittusj og farge den blå dioden som lyser rimelig kraftig når det er mørkt i båten. Sitér dette innlegget Link to post
tomcat Svart 13.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2016 Denne var det beste jeg fant med "finere design". Men 1 amp ut er ikke godt nok. Heller ikke at det kun er en port. http://www.seatronic.no/belysning-halogen-dimmere-c-83_191/usb-lader-modell-5933c-p-2509 Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2016 Mye stygt ja men heller "ærlig stygg" enn forkromma plast syns jeg da. Hadde en gang en Ford og ble enig med meg selv en gang for alle at forkromma plast hverken er pent eller praktisk ;-) Smaken er som baken osv.. Sitér dette innlegget Link to post
Snikende skeptik Svart 13.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2016 Angående kabler så kjøpte jeg en 3 meter micro usb kabel på Clas Ohlson, og den lader nettbrettet her hjemme under bruk, Samsung Note 10.1 2014, den eneste kabelen som har gjort det tidligere er den originale.. Utseende på disse kontaktene er best egnet til å være gjemt inne i et skap Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 13.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2016 Jeg vurderer en av de triple greiene, og utstyre den med 1 dobbelt USB-uttak for lading, et voltmeter samt en USB+AUX som går inn bak i stereoanlegget. I tillegg vurderer jeg en dobbelgreie med dobbelt USB og av--/påbryter i den andre i voksenlugaren. Da kan vi lade inntil 4 dingser i båten, uten å ty til sånn innstikksgreier i sigarett-tenneruttaket. Min erfaring er at endel av de billige innstikksgreiene produserer ganske mye støy som slår inn på radioen. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Førstefender Svart 14.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2016 Den lekkreste varianten, bare å kjøpe 4 stk.. 550kr stk https://www.maritim.no/batsystem-usb-kontakt#.VuZbftDffIU Selv har jeg litt dårlig erfaring med vanlig sigarett tenner varianten, legger heller opp til mini plugg. Har hatt varmgang pga dårlig kontakt, derfor legger jeg heller opp til disse variantene: http://www.ebay.com/itm/12V-24V-Hella-Type-DIN-Power-Plug-Surface-Mount-Power-Socket-/290928332900?hash=item43bcae1064:g:npYAAOxyni9S-0IC Får USB og "alle" varianter til disse også. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 14.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2016 Vi monterte endel slike i båten vår http://flak.no/produkter/Elektronikk/Brytere_og_kontakter/USB_uttak_dobbelt,_kontakt_12V De er helt ubrukelige til lading av mobil, ipader o.li. Tror de gir altfor mye strøm for alle mobilene ombord lades opp på rekordtid, blir kokvarme og mister strømmen kjapt etterpå. Det er merkbart dårligere batteri på telefonene etter å ha brukt disse i sommerferien (selv om det står å de vanlige laderne vi bruker hjemme også at det er 2,1a. Når det gjelder ipader og noen samsung-tabletter vi har liggende, så er det samme erfaringer der. Bli fort ladet opp, kjempevarm, mister strømmen kjapt og batteritiden er merkbart redusert etter en sommerferie. For kommende sesong blir det å bruke vanlige 220v ladere via inverter, så slipper vi forhåpentligvis å ødelegge mer utstyr. Andre med samme erfaringene? Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 14.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2016 Jeg har den samme pluggen som Lars viser til, men har jeg egentlig brukt mest i bilen. I båten har jeg valgt å bruke denne fra Sandberg: http://www.multicom.no/sandberg-usb-master-charger-3x24a-3x1a/cat-p/c/p7585313 Jeg har en liten inverter som forsyner denne med 220v, og det funker fint for oss. Ikke umulig at jeg skifter ut sigarettpluggene på lugarene med USB etter hvert, men det står ikke øverst på lista. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.