Guest Avmønstret# Svart 14.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2016 Har 12V både i båten og på hytta. Det som går igjen er at "i" produkter er mer følsomme, dvs ikke lar seg lade hvis spenninga blir lav. Merker dette særlig på hytta hvor vi har null tilgang på 220V. Der slutter iPhone og iPad å lade lenge før Sony og Samsung telefoner. Androide bruker lengre tid men slutter ikke å lade av seg selv. I båten går det stort sett greit dersom vi går for motor eller har tilgang på landstrøm en og annen gang. Men jeg sliter med å holde liv i iPad gen 4 i over ti timer + når jeg bruker den til navigering selv om jeg har usb løsning som skal gi nok strøm (over 2.1A). Med full lysstyrke, gps, sim/3G osv på så spiser den akkurat litt mer strøm enn den får inn og går saakte nedover mot null. Googlet rundt dette i sin tid og jeg er ikke alene om dette problemet. ---------- Har aldri opplev "overlading", trodde slike dingser tok den strømmen de trengte og styrte dette selv så lenge volten er riktig? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 14.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2016 Har aldri opplev "overlading", trodde slike dingser tok den strømmen de trengte og styrte dette selv så lenge volten er riktig? Det trodde jeg også. Ville tro det er volt feil som evt. tar livet av batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2016 Jeg har også regnet en slik plugg til å sette inn i et sigarettuttak med utgang for USB (eller en slik sak en kobler til 12volt med kabel med USB kontakt ut) som en ren omformer fra 12volt til 5volt, og at selve laderen sitter i utstyret en skal lade. Stemmer ikke dette, er det tid for virkelig å tenke nytt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bonus Svart 14.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2016 ... som en ren omformer fra 12volt til 5volt, og at selve laderen sitter i utstyret en skal lade. Stemmer ikke dette, er det tid for virkelig å tenke nytt. Har ladet iPhones og iPads i flere år med std. sigarett tenner-USB uttak. Aldri hatt problemer med det. Idag kjøpte jeg en enhet med sigarett tenner plugg og 4 stk 2,4A USB uttak. Har ikke prøvd den enda, men regner med å få testet den ila. påsketuren Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 14.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2016 I båten har jeg valgt å bruke denne fra Sandberg: http://www.multicom.no/sandberg-usb-master-charger-3x24a-3x1a/cat-p/c/p7585313 Jeg har en liten inverter som forsyner denne med 220v, og det funker fint for oss. Hvis man kjører på 220v kan jeg anbefale denne, fra Aukey: http://m.ebay.com/itm/281894406903?_mwBanner=1 Jeg har brukt denne hjemme et års tid, og den blir hverken anpusten eller varm selv om den lader flere enheter på en gang. Den støtter også "turbolading" (Output: 5V/2A, 9V/2A, 12V/1.5A) av f.eks. Samsung Galaxy S6 og andre kompatible dingser. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Lars H. Svart 14.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2016 (redigert) Idag kjøpte jeg en enhet med sigarett tenner plugg og 4 stk 2,4A USB uttak. Har ikke prøvd den enda, men regner med å få testet den ila. påsketuren Herlig, da blir det en tur til Kjell & Company på Skårer imorgen den dag. Jeg regner med at det kun er en 12V kontakt i enden på kabelen (eventuelt med innebygget sikring), så da kan nok den kontakten fjernes og enheten kobles direkte til en 10 - 15A sikret 12V kurs. Ellers er vel produsenten Orico en av de større i markedet med en velfungerende hjemmeside. Og til dere andre som ikke har oppdaget Kjell & Company: De har utrolig mye elektronikk for oss båt og datafrikere. De har flere butikker i Norge og også internettbutikk. Pr. nå har de flere butikker i Oslo og Akershus, og en i Kristiansand. Nye butikker kommer i Bergen og Stavanger. Jeg har ingen kobling til dem, men er bare godt fornøyd med de gangene jeg har handlet der. Lars H. Lagt til: Når jeg får denne enheten i hus, skal jeg ved leilighet ta en belastningstest og se om den kan levere den strømmen den skal med 5V ut. Jeg klippet opp en USB-kabel som jeg kan koble på belasningsmotstander av forskjellig verdi for å måle strøm og spenning. Redigert 14.Mars.2016 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
oslolosen Svart 18.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2016 Det rimeligste er step-down moduler med 4 USB-porter.Se her:http://www.ebay.com/sch/sis.html?_nkw=DC+Car+Charger+12V+24V+40V+to+5V+4+USB+Step-down+Power+Module+For+MP3+Phone+GPS Men da må man selvsagt bygge inn eller finne en boks e.l. på egenhånd. Sitér dette innlegget Link to post
lutt Svart 18.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2016 Mulig noen allerede har vært inne på det, og ser at også noen nevner problemer med lading; pass på at disse 5v usb uttakene leverer 5v selv om den får 14v eller 12v. Ikke alle som gjør det, særlig de aller billigste (har lang erfaring med å ødelegge mobiler på denne måten ved å ha eid en som ikke hadde en ordentlig spenningsregulator). Sitér dette innlegget Link to post
Siglo Svart 12.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2016 Den laderen Kjell & Company selger kan kjøpes direkte fra Orico for $12.99, fritt levert. http://www.aliexpress.com/store/product/ORICO-MPU-4S-4-Port-5V-1A-2-1A-Five-USB-Car-Charger-Adapter-for-ipad/105327_1869246614.html Tenkte egentlig å montere usb-uttak i lugarene, men denne løsningen virker mye tryggere. Fint med ting man kan koble fra. Denne må også slås på med en egen knapp når strømmen har vært av. Siden den kan trekke 10A bør den vel egentlig ha en egen kurs, hos meg er TV og radio på samme kurs (10A) som sigarettenner-uttaket. Sitér dette innlegget A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.