Maika Startet 12.Mars.2016 Del på Facebook Startet 12.Mars.2016 Vanntett er vel de fleste personlig nødpeilesendere, noen flyter andre har "flytevest", noen har strobelys, noen har bedre batteri enn andre etc. Mor på 70+ vil ha en personlig nødpeilsender. Hun skal bruke den på tur i fjell og skog, samt til kajakpadling. De fleste duger sikkert, men hvem vil passe henne best? Om den koster 2 eller 5 tusen eller veier noen mer gram enn de letteste er uvesentlig, hun vil at den skal virke best mulig dersom hun trenger den. Forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 12.Mars.2016 Del på Facebook Svart 12.Mars.2016 Vet ikke om noen er spesielt mye bedre enn andre, men jeg ville satt som et krav at den har GPS da det gjør trackingen av den som bærer PLBén raskere. De må utløses manuelt så det er kanskje greit å ringe f.eks. Seatronic eller andre som har flere modeller for salg for å forhøre seg med en som kjenner de ulike modellene med tanke på brukervennlighet. Jeg har en McMurdo Fastfind 220 m. GPS, men har heldigvis ingen brukererfaring på den annet enn at den brukes når jeg seiler alene, og i blant også når jeg har mannskap ombord. Batteritid på 24 timer bør være rikelig til det bruket du nevner. Jeg jobber i redningstjenesten, og har ved enkelte anledninger vært ute på søk etter at PLB´s har blitt utløst. De er greie å finne frem til, men i et tilfelle befant den nødstedte seg i en fjellvegg, og da kan posisjonen bli litt tricky å finne nøyaktig pga. ekko, men det var ikke mange minuttene ekstra det tok. En annen gang hentet vi en kajakkpadler som hadde utløst PLBén sin og som lå på tvers over kajakken sin. Signalene ble registrert før de forsvant. Deretter kom de tilbake ved et par anledninger, og det viste seg at han hadde den i brystlommen, og at den var under vann når han lå på tvers over kajakken. Havstrømmene tok han ut fra land, og neste stopp ville vært Grønnland tenker jeg. Det er derfor viktig å tenke på plasseringen slik at antennen får stå i luft når den sender. Høres ut som du har en sprek mor :-) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 12.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2016 GPS er et must. Og den Ocean Singel RescueMe kan jo festes på redningsvesten, men den ser litt knotete ut å bruke i vannet med kalde fingre.. Og ja, sprek mor:) Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 12.Mars.2016 Del på Facebook Svart 12.Mars.2016 Har hun iphone, så vil jo "find my iphone" funke. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
bellen Svart 12.Mars.2016 Del på Facebook Svart 12.Mars.2016 Har hun iphone, så vil jo "find my iphone" funke. Og den funker på to meters dybde? Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 13.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2016 Poenget er å ha noe som fungerer der det ikke er mobildekning, så find my iphone dekker ikke behovet. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 13.Mars.2016 Del på Facebook Svart 13.Mars.2016 (redigert) Og den funker på to meters dybde? Der sliter vel en nødpeilesender også? Jeg har den samme nødpeilesender som "Nevermind"(McMurdo Fastfind 220 m/gps), men har heldigvis ikke fått testet den, men den har i alle fall en grei størrelse som gjør at den er lett å ha med, enten man er på fjellet eller sjøen. Her er en video som viser hvordan den utløses... https://www.youtube.com/watch?v=uT5j3j1P1-Q Redigert 13.Mars.2016 av alidal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 13.Mars.2016 Del på Facebook Svart 13.Mars.2016 Hei Denne tråden inspirerar meg til å kjøpa ein PLB, men typen Nevermind har flyt ikkje, ifølje Seatronic. Dug flyteveska som er med? Utifrå videoen alidal linkar til inbiller eg meg at det kan vera vanskeleg å utløysa PLB-en med kalde fingrar. Synspunkt. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 13.Mars.2016 Del på Facebook Svart 13.Mars.2016 IPhone og andre smarttelefoner kan være fine til mye, men etter en kajakkvelt vil den mest sannsynlig ikke være brukende til noe, og med vanntett boks på den er det fortsatt ikke mulig å få slått et nummer når du ligger i sjøen. Jeg har iPad i boks fra Lifeproof i seilbåt, og den er ikke god når skjermen blir våt. En annen ting er at smarttelefoner bruker strøm så lenge de er påslåtte, og det er ganske så typisk når vi leter etter folk på fjellet enten de har gått seg bort eller er skadet at de har lite strøm igjen på telefonen. En app som er litt på siden av denne tråden, og som kan være nyttig for de fleste er Luftambulansens Help 113-GPS. Den gir også de som aldri har hørt om en posisjon i lengde og breddegrader mulighet til ved et tastetrykk å kontakte 113 og gi dem en nøyaktig posisjon og beskrivelse av situasjonen forutsatt at de har strøm på telefonen og mobildekning. Flytevesken til McMurdoen er fin den, men det er viktig å holde antennen opp i luft så kanskje er alternativene som kan festes til vestens innblåsningsslange en bedre løsning forutsatt at de er greie å løse ut, og det bør vel være en rimelig grei sak. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 16.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2016 (redigert) Av vanlige PLB-er tror jeg Ocean Signal rescueMe er passe til mors behov, den er jo ikke spesielt mer knotete enn de andre og er så liten at den ikke vil merkes på redningsvesten. Men nå fant jeg denne, og til kona, unga og meg selv (og kanskje også mor) er den veldig interessant: http://oceansignal.com/products/m100m100x/ http://www.seatronic.no/nodpeilesender-sart-c-87_454/ocean-signal-ais-sart-p-5570 Batteriet varer riktignok i bare 12 timer, men i tillegg til å automatisk aktivere et AIS-signal, sender også ut en peilefrekvens på 121,5 MHz. Den blir vel ikke billig, men så gir den jo både AIS og PLB funksjonalitet. Redigert 16.Mars.2016 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 16.Mars.2016 Del på Facebook Svart 16.Mars.2016 Der sliter vel en nødpeilesender også? ..... Det eg mente, var om en iPhone tåler vann. Når du først faller ut av en kaiakk, så er vel en iPhone ubrukelig som nødpeilesender så fort den havner i vannet? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 16.Mars.2016 Del på Facebook Svart 16.Mars.2016 (redigert) men er denne fra oceansignal beste valg for bruk på fjellet?. ville gått for en plb som også sender på 406MHz. Evt kan en spot være et godt alternativ. http://www.nautiskfritid.no/categories/nodpeilesendere-ndmelding Redigert 16.Mars.2016 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Maika Svart 16.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2016 Hm igjen, Ang Ocean Signal AIS Sart M100 / M100X så er den iflg mail jeg fikk fra Seatronic nå: "ikke en PLB og AIS sart kombinert. Det er en AIS sart med 121,5 for peiling hovedsakelig fra offshore installasjoner. Det er et produkt beregnet for proffbruk i offshore virksomhet." Hva er i veien med å bruke den til vanlig båtbruk? Det at den ikke sender på 406 gjør vel at den ikke kan peiles fra båter med slikt peileutstyr, men den kan jo peiles fra fly, og dan den sender AIS så vil jo båter innenfor vhf-rekkevidde også se den. Ikke en fullgod erstatning for å ha en PLB som sender på begge frekvenser og også ha en AIS Sart, men man slipper jo å ha to dingser, og for de fleste burde jo det være godt nok. Er det kanskje noe jeg ikke har skjønt? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 16.Mars.2016 Del på Facebook Svart 16.Mars.2016 Slik jeg tolker det så vil denne kun sende nødsignal via VHF, dvs at man har en rekkevidde på kanskje 10 km. Og på fjellet eller i skogen er det jo ingen AIS-mottakere, så det vil jo ikke være noe nyttig for den bruken du beskriver i innlegg 1. For bruk på sjøen blir det noe annet, men også har kan man lett tenke seg situasjoner der man ikke har mottakere innenfor ca 5-6 NM. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Maika Svart 16.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2016 Etter litt gogling har jeg kanskje skjønt det: 121,5 var den gamle nødfrekvensen (for fly og tildlige nødpeilesendere), i dag brukes 406. 121,5 brukes fortsatt for lokal peiling, men satelittovervåkning stoppet i 2009, så man må ha 406 hvis man vil ha normal nødpeilefunksjonalitet. På tide at noen lager en AIS Sart & PBL, kanskje. Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 16.Mars.2016 Del på Facebook Svart 16.Mars.2016 En kombinert AIS Sart og PBL hadde sikkert vært bra, men det er nok en grunn til at du ikke får begge i en enhet. Skal man velge i dag er valget enkelt synes jeg. Til bruk i fjellet og/eller på havet er det PLB som er tingen slik jeg ser det. Skulle jeg valgt en AIS Sart måtte det være en stk. til alle ombord for å selv kunne finne tilbake til den personen som har falt over bord. AIS Sart er ingen nødpeilesender, men den forteller via VHF hvor senderen er, og har du en MOB har du en mulighet til selv å plukke opp den personen uten å varsle andre redningsoperatører. Mistenker at Seatronic har missforstått bruken hvis de anbefalte en AIS Sart. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 16.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2016 Neida, det var ikke Seatronic som anbefalte den til mors bruk, det var jeg som spurte dem om den til mitt eget båtbruk. AIS Sart ser jeg på som verdifult hvis en av oss faller overbord (forutsatt at vi har AIS-mottager), og særlig en med automatisk aktivering til unga da de ikke vil klare å aktivere en nødpeilesender uansett. En PLB er litt mer kjektåha for vår båtbruk, men så kan jo den være fin i andre situasjoner. Kanskje det er like greit/større sikkerhet at det er to enheter med hvert sitt batteri etc, og at en kombinert hadde blitt for stor uansett (men det vil nok endre seg med tiden). Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 16.Mars.2016 Del på Facebook Svart 16.Mars.2016 Er i samme marked selv. I seilbåten er det alltid en nødpeilesender. I ferier også en spot. Spot er genial for å formidle hvor båten er. Brukte det når jeg ikke var ombord og drev med værrouting. Da la de ut posisjon og jeg sendte sms med hvor og når de burde seile. De mottok sms når de var nær nok land. Som ekstra sikkerhet ønsker jeg enten nødpeilesender eller spot, er litt for ofte på fjellet alene i eksponert terreng uten mobildekning. Har trengt det i en situasjon, møtte noen som trengte hjelp på fjellet. Udramatisk skade men måtte hentes med helikopter, for bratt for annen redning. Skulle gjerne ha sendt en beskjed om skade, posisjon og anbefalt redning. Nå valgte jeg å stå på ski ned til bilen, kjøre til sivilisasjon og ringe politiet. Spot har 4 beskjeder. Andre kan sende sms via app. Nødpeilesender tror jeg bare kan løses ut. Usikker på hva jeg skal kjøpe. Litt dumt å dø bare på grunn av ett knekt bein uten mobildekning. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 17.Mars.2016 Del på Facebook Svart 17.Mars.2016 Er også i markedet, og en PLB med innebygget GPS er det som føles tryggest for meg. Litt kjedelig at man må betale årlige avgifter, burde inngå i VHF abonnementet synes jeg. Tenker jeg vil velge enhet basert på størrelse og batterilevetid, men kjekt med konkrete tips til modeller her. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
hev Svart 17.Mars.2016 Del på Facebook Svart 17.Mars.2016 Er også i markedet, og en PLB med innebygget GPS er det som føles tryggest for meg. Litt kjedelig at man må betale årlige avgifter, burde inngå i VHF abonnementet synes jeg. Tenker jeg vil velge enhet basert på størrelse og batterilevetid, men kjekt med konkrete tips til modeller her. En PLB har ingen tilknytning til din VHF-lisens, så jeg ser ingen grunn til at disse to årsavgiftene skal samordnes. Har du derimot den "maritime fetteren" til PLB, en EPIRB, så er denne knyttet til båtens MMSI og identitet, og en EPIRB har vel heller ingen ekstra årsavgift utover VHF-lisensen. mvh Helge Sitér dette innlegget Hjemmeside på WEB og på facebook. Arbeidssted er Florø Radio. Link to post
Framtia Svart 17.Mars.2016 Del på Facebook Svart 17.Mars.2016 takk for oppklaring :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Nevermind Svart 17.Mars.2016 Del på Facebook Svart 17.Mars.2016 Ut over at vi vel har en egeninteresse av å bli funnet hvis noe skjer er det ingen tvil om at samfunnet sparer mye på at nødpeilesenderen forteller hvor vi er. Er vi heldige blir vi funnet i livet, og kan fortsette med det vi gjør, og kan fortsette å betale skatt. Det er mange som blir involvert i søk etter f.eks. mann over bord, og finner vi ikke noen første dagen fortsetter gjerne søkene lenge etter at man med stor sannsynlighet kan si at den man leter etter er død. Dette av hensyn til pårørende, og det koster samfunnet mye. Samfunnet sparer mao. mye på at vi har nødpeilesendere, så jeg mener det er feil at vi skal betale årlige avgifter for å ha utstyret. Kanskje ville det fått flere til å kjøpe PLB hvis man slapp unna denne avgiften selv om den ikke er stor. Hvis man kjøper en PLB fra England er det etter det jeg har forstått ingen årlige avgifter. Hvis jeg har forstått det rett registreres den da på deg i England, men at du oppholder deg i Norge. Forskjellen ligger i at HRS må ringe det engelske arkivet for å få ut personlige opplysninger, og telefonnummer til deg og pårørende i stedet for å kontakte et tilsvarende norsk arkiv. Tiden de bruker på å hente ut disse opplysningene bør være den samme. Og så er det ingen årlige avgifter. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 17.Mars.2016 Del på Facebook Svart 17.Mars.2016 Spot har 4 beskjeder. Andre kan sende sms via app. Nødpeilesender tror jeg bare kan løses ut. Usikker på hva jeg skal kjøpe. inReach fra Delorme kan ganske riktig sende meldinger via app, men du kan også skrive meldinger direkte på enheten. Det går bare ikke særlig fort, for du må trykke deg frem til én bokstav av gangen, tilsvarende som når en fikk ny high score i Nintendoens glansdager og skulle skrive inn navnet sitt. Har vært veldig fornøyd med min. Ellers enig i at det er tragisk at vi har årsavgifter på PLB, EPIRB og VHF-radioer. Det er ufattelig mye viktigere at mange bruker slikt enn å ikke måtte spytte inn noen få ekstra skattekroner til drift av nødetatene. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 29.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2016 Seatronic mente det nødpeilesenderen burde flyte siden hun også skulle bruke den til kajakpadling, og at den minste var knotete å bruke, så de solgte henne GME MT410G . (Hun syns den er litt stor, og jeg er enig.) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.