Jump to content

Hvem kan fikse skrogtrekk i stavanger?


Mr_Stian

Recommended Posts

Det er en veldig grei jobb å gjøre selv.

Skriv litt om type båt, legg ut noen bilder.

Er det både skrogsider og panel som skal trekkes opp?

Hva slags trekk er det i dag, har du prøv løsne på det?

 

Sjøl har jeg trukket opp igjen min 30 seilbåt, og vi er mange her som har gjort den jobben.

 

Arbeidstid... Tja, du skal sa god timelønn i lønnet arbeid for å matche 35000.

Det er gjort på et par kvelder, med god planlegging.

 

Mitt beste tips er:

Rydd ut av båten først.

Demonter det som må bort av innredning for å komme til skikkelig.

Plukk av gammelt skrogtrekk.

Vask rent

Mål om hvor mye du trenger pluss litt ekstra. Standard trekk er 140cm bredt.

Bruk Casco våtromslim eller Flex. Ha en sterk, hurtigtørkende lim på lur som brukes til kanter og overhengende områder samt der trekker ligger i strekk.

Kutt til skrogtrekk

Påfør lim, ( følg bruksanvisningen)

Legg på trekket, press ut luft. Etterjuster.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Båten er en Scand Classic 25. Mye av forarbeidet er gjort. Det er egentlig bare og hive på trekket. Selve trekket er og kjøpt inn. Kjøpt på maritim og skal være bra greier. Ikke den typen med skumgummi bak som jeg hadde tidligere.

 

Men siden selve trekket er så dyrt så hadde jeg litt lyst at noen som har gjort det før kunne vert med. Men ser ut som vi prøver selv. Fikk noen tips av han som var og kikket.

 

Er kun skroget innvendig som skal trekkes. Samt taket men det er greit nok.

 

Ett bilde av båten i dag

 

bilde

Link to post

Båten er en Scand Classic 25. Mye av forarbeidet er gjort. Det er egentlig bare og hive på trekket. Selve trekket er og kjøpt inn. Kjøpt på maritim og skal være bra greier. Ikke den typen med skumgummi bak som jeg hadde tidligere.

Ikke for å skremme deg, men er det dette tykke skumcelle trekket du har kjøpt ?

Det er det absolutt beste trekket, men et helv... å jobbe med. Ingen eller få båtbyggere bruker det, ja om det ikke er til deres egen private båt da.

Ser du har su'er i skrogsidene, det gjør ikke jobben enklere.

Skulle jeg gjort jobben med type skumcelle skottbekledning tror jeg at jeg hadde skåret til finer plater først og så trukket disse.

 

 

Link to post

Mener det er dette: https://www.maritim.no/skrogtrekk-kremhvit-10-meter-ral-9001#.Vu03hEW5SJI

 

Er det som er blitt anbefalt andre plasser. Hvor får en tak i dette gamle greiene da?

 

Lage til plater er ikke aktuelt da jeg tviler på at det blir bra. Eneste plassen jeg kommer til og lage til en plate er fremme i baugen. For og slippe alt styrer med og lage det til der.

Link to post

Ikke for å skremme deg, men er det dette tykke skumcelle trekket du har kjøpt ?

Det er det absolutt beste trekket, men et helv... å jobbe med. Ingen eller få båtbyggere bruker det, ja om det ikke er til deres egen private båt da.

Ser du har su'er i skrogsidene, det gjør ikke jobben enklere.

Skulle jeg gjort jobben med type skumcelle skottbekledning tror jeg at jeg hadde skåret til finer plater først og så trukket disse.

 

Litt samd med dette. Ikkje la deg lure av dei som seier dette er enkelt, og gjort på eit par kveldar! For her må du planlegge og ta deg god tid. Når du er ferdig kan du det, men då er det litt seint. Men slik er det vanlegvis. Båten er sua, og då kan du mangedobla tidsbruken. Du vil og få problem med liminga i suene. Under vindaugene er det dobbelkromme flater. Det gjer det ikkje enklare. Du bør unngå skøytar om det let seg gjere. Om ikkje må dei planleggast godt. Har du derimot ein båt som ikkje er sua og som ikkje har dobbelkromme flater er det enkelt. Men ikkje her. (Har trekt to båtar, alle sua, men er langt ifrå fullbefaren.)

 

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)
Link to post

Hvis ambisjonen om perfekt resultat er vanskelig å oppnå så er ofte det enkleste å redusere ambisjonene litt.

 

Jeg gjorde tilsvarende jobb i en daycruiser for maaange år siden, og det ble ikke så verst, og etter en sesong la jeg ikke lenger til de dårlige avsluttningene.

 

Jeg brukte kontaktlim, og da kan det ikke justeres underveis. Der du plaserer på første forsøk, der blir det sittende. Jeg limte store flater først, og skar etterpå....

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Skjær til størrelse litt større en du trenger. Merk av med strek på skrog med tusj og noen "styrestrek " på skrog og skai i startfeltet. Bruk kontaktlim. Og start nederst og lim feks 15cm opp både på skrogside og skai. Så legger du skai etter streken nederst og styrestreker(noen loddrette streker som du streker over skaien og nedover skrog i startpunktet) så stryker du deg oppover med skaien med hendene. Så limer du 15cm el mer vist du føler før det og fortsetter oppover. Er greit og være to siden du får endel skai som må holdes mens du jobber deg oppover. Når du har limt ferdig feltet så kan du skjære bort overskytende skai med olfakniv med nye blad ? Er ikke sååå vanskelig. Tar bare litt tid. Husk gassmaske vist du ikke vil bli ruset ?

Link to post

Hei,

 

Holder på med samme jobben i båten i påskeuka nå:

bilde

 

Det er uten tvil en drittjobb, men veldig deilig når den er gjort. Det er greit å sette av god tid da det er knot og masete greier, og ikke gape over mer enn en bit av gangen. Jeg bruker Casco Flex gulvlim, og det er nok det eneste som funker slik jeg ser det kontaktlim er pes da det er null rom for noe som helst justering, og det lukter pyton.

 

Dette er helt klart noe du kan gjøre selv, og jeg fikk også tilbud på 20.000 fra en møbeltrekker, men han ville bruke slikt trekk som har skum på baksiden, og det ville jeg ikke ha. Han ville ikke ta jobben om man bruker det trekket som jeg mener er det eneste rette.

 

Jeg klipper til en bit med trekk som er større enn jeg trenger, og sjekker at den dekker hele området. deretter smører jeg på lim på et felt av gangen. Casco limet må tørke en stund før det blir klebrig. Det er absolutt verst i taket  der tyngdekraften jobber mot deg....Dobbeltkrumme flater er også vriene med dette trekket, så man må påregne noen skjøter for å få det til. Helt sylskarp kniv er nødvendig, og jeg bruker en sparkelspade og en linjal for å skjære mot når jeg kutter, og legger gjerne en liten overlapp, og skjærer begge endene i ett kutt. Jeg har vært uheldig med noen skjøter i akterkabinen. Det løser seg med litt krympefri akryl av god kvalitet om det skulle bli for ille, men stort sett får man det greit til...

 

Lykke til!

/Baard

Link to post

Da var første biten på plass:

bilde

 

Det er rundt 13 grader i båten nå, og det tar ca. 30-40 minutter før limet er klebrig om du ikke smører for tykt på. Det fungerer fint under 18 grader, tar bare lenger tid før det kleber skikkelig. Viktig å ha tålmodighet slik at limet er skikkelig klebrig før du klistrer på trekket. Du kjenner det med fingeren på limet etter en stund.

 

Jeg smører på limet med en veldig fintannet tannsparkel på de store flatene og kost på resten. skal være ca. 0,5 mm tykt lag. Går nok fint med bare kost også, men er enklere å få på raskere med en sparkel.

 

Jeg har plater i taket som trekkes med møbelruskinn som dekker over skjøtene i kantene. Trekket på platene limes med samme lim. Det er en list på ca. 10cm som dekker skjøten mellom øvre og nedre del av trekket som også trekkes med møbelruskinn. Dette skrus fast i klosser som er limt i skroget med polyuretanmasse.

 

Her er bilde i fra akterkabinen når det begynner å nærme seg klart for et par år tilbake:

bilde

Redigert av Baard (see edit history)

/Baard

Link to post

Trur ein skal tenkje seg godt om før ein vel anna enn skikkeleg kontaktlim om ein har su og dobbelkrumme flater. Men det er sjølvsagt etter kor ein "legg lista" og kor mykje ein skøyter. Eg brukte golvlim på plater eg skulle feste (mykje billigare), men i skrogsidene med su var denne limen håplaus. So skal ein hugsa det og tek veldig lang tid før denne gulvlimen tørkar, og i mellomtida løsnar det på konkave flater. Det er dømt til å misslukkast her. Men stundom går det sikkert.

Link to post

Støtter forslagene om å trekke plater. Med liming til suer/bordganger vil trekket før eller siden løsne i de konkave "hulrommene" da trekket i seg selv ikke ønsker bue så mye og vil prøve komme seg tilbake til opprinnelig tilstand. Tar du deg god tid og har gjort det før kan du gjerne få til et tilfredsstillende resultat, men jobben ville gått langt enklere med tynnere skrogtrekk. Lager du til passende plater (se tråden til Knude om bygging av 47-fots trawler, en av de siste sidene) kan du lime innendørs og oppå et bord og ha bedre kontroll på limingen.

 

Jeg limte skrogtrekk av samme type som din (kjøpt på Maritim) oppå skrogisolasjon i en båt med jevne konkave flater, langt mindre utfordrende enn flatene hos deg. Selv der var det enkelte steder utfordrende å få trekket til å henge skikkelig. Ble bra til slutt, men mye jobb. Hadde flatene vært litt mer utfordrende hadde jeg nok heller gått for løsningen med plater.

Link to post

Og trekke plater blir ikke så aktuelt da det er mye buer i båten. Tror ikke det blir fint med plater. Alternativet da er og male båten innvendig. Men har lyst på det lille isolerende laget med trekk.

 

Jeg er mest urolig for hvordan det blir rundt og under vinduene. Og her er det ikke aktuelt med plater uansett.

 

Hvis jeg skal bruke kontaktlim, hvilken type er det dere bruker?

Link to post

Nå skal vi ikke svartmale det helt heller da.

Om det ikke blir helt perfekt, så blir det helt greit, og langt finere enn å male !

Og stoffet er jo allerede kjøpt ?

 

Planlegg litt i forkant, ta de store og synlige flatene først, og gjør det beste ut av det.

 

Bruker du godt med lim så følger dette stoffet konturene veldig bra. Jeg hadde litt ujevnheter på mitt underlag, og tenkte at dette ville blir skjult, men det var forbausende hvor godt slike ujevnheter viste gjennom/kastet skygger. Vil dermed tro at å følge konturene vil gå greit.

 

Ett triks i skjøter er å legge dobbelt og uten lim under, og så skjære med skarpt blad gjennom begge etterpå (bruk linjal), og så stryker du lim inn bak skjøten etterpå (men unngå søl på overflaten.)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Min erfaring med legging av skrogtrekk er at trekket som trådstarter allerede har kjøpt er absolutt det letteste å arbeide med kontra det med skumgummi på baksiden. Grunnen til at jeg mener det er at det med skumgummi er veldig lite elastisk hvis du skal forme det rundt hjørner og kanter, spesielt ved dobbelkrumming. Brukte det i min første båt, og det ble mye skjøter da en ikke klarer å strekke og krympe det sånn som du kan med den med lukkede skumceller. Har i de to siste båtene mine limt opp 50-60 meter med trekk og kun brukt Cascoflex lim eller tilsvarende. Bare viktig som nevnt tidligere i tråden å la den tørke passelig før du legger på trekk så virker den også godt som kontaktlim. Ingen tvil om at det sitter, skulle prøve å løsne noe av trekket under vinduene på ene siden i forbindelse med en ombygging. Dette var limt rett på glassfiberen innvendig, klarte ikke å løsne uten å ødelegge.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...