Oblidor Startet 12.Mars.2016 Del på Facebook Startet 12.Mars.2016 Jeg har nettopp fått kloa i en gammel wesling som trenger litt stell. Jeg har prøvd å søke her og ellers på nett, men finner ikke noe om hva som er tanken bak de to hullene i dørken bak. Ser ut som et slags lensesystem? Eller er det bare for at vann på dørken skal renne nedi - men det skjønner jeg ikke helt da det er en slags "brønn" bak på hver side som har forbindelse med disse hullene. Er dette ettermontert eller standard i disse båtene? Pumpen er tatt opp av bakerste brønn på bildet. Sitér dette innlegget Link to post
fanaholmen Svart 13.Mars.2016 Del på Facebook Svart 13.Mars.2016 Vet ikke om det er standard men i min Wesling har det alltid vært 2 slike hull. Kanskje ikke fullt så store som disse med ok å se om det er vann under dørken. Slit an med Wesling, har hatt min i 20 år og kjørt rundt hele vestlandskysten uten å ligge værfast en eneste gang. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.Mars.2016 Del på Facebook Svart 13.Mars.2016 hullene er på alle mener jeg . På min har jeg pumpa helt bakerst litt på sida, syns den tar mest vann da Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ivar Svart 13.Mars.2016 Del på Facebook Svart 13.Mars.2016 (redigert) .. og før det ble vanlig med elpumper så var det håndpumpe som gjaldt , da er disse hullene gode å ha. Vår Wesling , bygd i 89 har vært i familiens eie i 22 år nå Redigert 13.Mars.2016 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Oblidor Svart 13.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2016 Aha! Da skjønner jeg; håndpumpehull! Hadde en sånn pumpe engang... men har nok kastet den. Vet noen da hvor langt fram disse kanalene går? De er fulle av skitt nemlig... kanskje hageslange er løsningen - spyle dem ut? Så da er det altså to separate kanaler under dørken for å holde dørken fri for vann, er det det som er meningen? Sitér dette innlegget Link to post
pberg Svart 13.Mars.2016 Del på Facebook Svart 13.Mars.2016 De går mer eller mindre helt fram... Jeg boret et hull under benkene foran og det vannet renner ned under dekket. Har også to pumper bak, en på hver side av tunnelen. Sitér dette innlegget Link to post
Oblidor Svart 14.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2016 Tusen takk for alle svar! Da blir det nok to pumper på meg og. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Mars.2016 Del på Facebook Svart 14.Mars.2016 har 1 stor pumpe på min, vannet renner fint over i styrbordsida om jeg flytter vekta mi helt ut på ripa Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Oblidor Svart 14.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2016 (redigert) Takk for alle svar! Begynner å skjønne meningen med kanalene og hullene. Min står flatt på land foreløpig. I sjøen ligger den vel såpass baktung at vannet samler seg bak :-) Og når jeg først har ekspertenes blikk her; forsterker dere akterspeilet? Jeg fikk med en gammel Tohatsu 70 hester fra seint -90 tall. Akterspeilet virker stivt, men det er jo en relativt gammel båt som jeg absolutt ikke kjenner historien til, så vurderer platen til Westermoen for å montere selv. Så noen kosebilder: Redigert 14.Mars.2016 av Oblidor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Mars.2016 Del på Facebook Svart 14.Mars.2016 jeg har hatt skade 2 ganger på min, etter grunnberøringer. Etter min mening burde det vært "kneplater" på innsida mellom speil og bunn, se 2.bilde i tråden. Har plate på utsida nå, og 80hk på Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Oblidor Svart 14.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2016 Det blir nok plate fra Westermoen. Sånne kneplater høres også lurt ut. Hva bruker man da som "armering"/form - vannfast forskalingsfiner? Tenker ellers glassfiber og epoxy. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.