Jump to content

Wesling og dreneringshull i dørk bak

Oblidor

Recommended Posts

Jeg har nettopp fått kloa i en gammel wesling som trenger litt stell. Jeg har prøvd å søke her og ellers på nett, men finner ikke noe om hva som er tanken bak de to hullene i dørken bak. Ser ut som et slags lensesystem? Eller er det bare for at vann på dørken skal renne nedi - men det skjønner jeg ikke helt da det er en slags "brønn" bak på hver side som har forbindelse med disse hullene. Er dette ettermontert eller standard i disse båtene? Pumpen er tatt opp av bakerste brønn på bildet.

bilde

bilde

.. og før det ble vanlig med elpumper så var det håndpumpe som gjaldt , da er disse hullene gode å ha.   

bilde

Vår Wesling , bygd i 89 har vært i familiens eie i 22 år nå  :flag_bp:

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Aha! Da skjønner jeg; håndpumpehull! Hadde en sånn pumpe engang... men har nok kastet den. Vet noen da hvor langt fram disse kanalene går? De er fulle av skitt nemlig... kanskje hageslange er løsningen - spyle dem ut?

Så da er det altså to separate kanaler under dørken for å holde dørken fri for vann, er det det som er meningen?  

Takk for alle svar!

Begynner å skjønne meningen med kanalene og hullene. Min står flatt på land foreløpig. I sjøen ligger den vel såpass baktung at vannet samler seg bak :-) 

Og når jeg først har ekspertenes blikk her; forsterker dere akterspeilet? Jeg fikk med en gammel Tohatsu 70 hester fra seint -90 tall. Akterspeilet virker stivt, men det er jo en relativt gammel båt som jeg absolutt ikke kjenner historien til, så vurderer platen til Westermoen for å montere selv.

Så noen kosebilder:

bilde

bilde

Redigert av Oblidor (see edit history)

jeg har hatt skade 2 ganger på min, etter grunnberøringer.  Etter min mening burde det vært "kneplater" på innsida mellom speil og bunn, se 2.bilde i tråden.  

Har plate på utsida nå, og 80hk på 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...