JonT Startet 13.Mars.2016 Del på Facebook Startet 13.Mars.2016 Jeg skal begynne med et restaureringsprosjekt av en Mørebas 7200. Vurderer å sette inn en Mercruiser 1,7 dti på 120 hk. Men blir advart mot denne motoren av flere. Er det noen med erfaring med denne motoren? Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 13.Mars.2016 Del på Facebook Svart 13.Mars.2016 Du er blitt advart av flere men likevel vil du sette inn en sånn tikkende bombe. Har vel lite for seg å utdype det noe videre da du likevel har bestemt deg. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 13.Mars.2016 Del på Facebook Svart 13.Mars.2016 Hei og velkommen til Båtplassen!Hvis du søker på Mercruiser 1,7 her på forumet (se søkefelt øverst til høyre), så vil du få opp flere tråder om denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 13.Mars.2016 Del på Facebook Svart 13.Mars.2016 Hadde denne motoren fra 2001 i 11 år og solgte båten med totalt 13 års gange og nesten 1000 timer. Hadde aldri feil eller kostnader utover vanlig service. Slike tråder samler som regel kun de dårlige erfaringene. Pass på at den ikke går varm. Hold vanninntaket åpen og ta systemrens hvis den er varm. Den er veldig turtallsvillig og spinner langt over 4000 rpm. Er ikke sikker på om det er heldig med så høyt turtall over tid. Motoren er solgt inn i båter som er litt for store noe som medfører høyt turtall varmgang og krise. Kjørte selv på 3600 rpm og nøyde meg med 22-23 knop i en Beetle. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Jens_P Svart 13.Mars.2016 Del på Facebook Svart 13.Mars.2016 (redigert) Har denne motoren i en 2007 Ibiza. Kjente svakheter er stempler som det brenner hull i. Gjelder tidlige modeller, tror det er motorer eldre enn 2004. Svakhet er utbedret med ny type stempler. Feil opptrer i sammenheng med feil på dyser eller for høyt turbotrykk. Wastegateventil på turbo kan henge seg opp med for høyt turbotrykk som resultat. Er ikke noe stort problem ved normal bruk. Greit å montere turbotrykk måler. Aksling bør smøres og bevegelighet sjekkes med jevne mellomrom. Overtemperaturer er kjent problem. Varmeveksler gror igjen over tid og bør etter min erfaring renses med to til tre års mellomrom. Følger du rådene til Billa om bruk bør dette være bekymringsfri motor å eie og bruke. Redigert 13.Mars.2016 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
jensemann2 Svart 13.Mars.2016 Del på Facebook Svart 13.Mars.2016 Men Mørebas 7200.. Er ikke den ganske tung? Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 14.Mars.2016 Del på Facebook Svart 14.Mars.2016 Angående waste gate. Jeg sprayet hele motoren høst og vår med CRC 666 og hadde ingen problem med waste gate. Jeg vet ikke om dette er metoden som løser alle problemer, men jeg kjørte mange år problemfritt før jeg ble informert om at waste gate kunne være et problem. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.